houtdraai cursus

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
ik ben op zoek in een niet al te dure houtdraaicursus is noord holland. ik woon zelf in velserbroek
(NAAST haarlem)

als je gratises geeft, of draailes geeft voor een kleine vergoeding.

willen jullie dan een reagtie plaatsen.

ik heb zelf al gegoogeld, maar kon niks vinden.

VG, Stephan
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Stephan ik heb je onlangs de telefoonnummers van de contactpersonen van Radius in jouw omgeving gegeven. Dus wat wil je meer. Bovendien aan een 14 jarige lesgeven op zwaar electrisch aangedreven machines kan in strijd zijn met de voorschriften van ARBOwet en Veiligheidsbesluit. Dan neem je als houtdraaier risico's die je wel bewust moet zijn. Mijns inziens kun je dit alleen doen in schoolverband.
Je hebt op dit forum van veel houtbewerkers waardevolle adviezen gekregen. Neem die eerst eens ter harte. Ga gewoon eens naar een houtdraaier en laat je ter plekke voorlichten. Anders blijf je ronddraaien in vraag op vraag zonder aan te geven wat je nu precies wilt tegen welke kosten/moeite. Ik heb je ook aangegeven (PB) dit te overleggen met je ouders, zodat je weet van financiën/kosten en vervoer. Deze site is namelijk geen chatbox. Je bent uiteraard hier ook welkom al is de afstand groot.
vr.gr Jan Pranger.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
stephanz10 zei:
beste jan,

zoals ik in mijn bericht pas al melde, heb ik het al aan mijn ouders gevraagd. €25,-- per keer is echt wel de max.

ook heb ik al op de site van radius gekeken, maar ik snapte niet goed hoe de site werkte.

verder snap ik niet waarom draaien wel veilig is voor volwassenen, en niet voor kinderen. want wanneer je 1 onervaren volwassen persoon en 1 onervaren kind naast elkaar, is er geen verschil, en wat maakt het nou uit of de een wat eerder geboren is dan de ander, of dat de een ietsje langer is dan de ander.

wanneer je een kind bent kun je je draaibank toch gewoon op een iets lager tafeltje zetten, en vergis je niet, want ik ben al langer dan mijn moeder.

dus ik snap niet waarom je een kind dat zeer geintresseerd is in draaien wil tegenhouden.

VG, stephan

Beste Stephan. Volgens mij is het laatste wat Jan wil jou van het draaien afhouden. Er zijn zelfs telefoonnummers uitgewisseld. Een ervaren draaier heeft zich aangeboden om je te helpen ervaring op te doen. Wat zit je nou eigenlijk te bazelen? Jij onderneemt niks en komt alleen maar met nog meer verontschuldigingen op de proppen die nergens op slaan. Nu zelfs met een beschuldiging aan het adres van goedwillenden die jou willen helpen. Voor mij mag je het lekker helemaal zelf uitzoeken. Misschien leer je het dan met vallen en opstaan, Of nooit.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Beste Stephan,

Als je het bericht van Jan in deze draad en de andere draden over dit onderwerp goed gelezen hebt dan weet je dat hij absoluut niet probeert je tegen te houden. Hij probeert je op allerlei manieren te helpen. Hij geeft alleen aan dat het misschien helemaal niet mogelijk is voor een 14 jarige om een cursus te volgen omdat dit niet mag van de Arbo (daar kan hij natuurlijk niets aan doen).

Verder heeft hij je telefoonnummers gegeven van mensen in je omgeving die je vast willen helpen (dus de site van Radius, waar niet veel aan te snappen valt, heb je niet eens nodig). Noem je dat tegenhouden of helpen?

Draaien is voor volwassenen ook gevaarlijk maar het is niet voor niets dat je pas mag brommer rijden op je 16de en auto op je 18de, jongeren hebben minder besef van gevaar dan volwassenen en daardoor grotere kans op ongelukken. Lengte heeft daar niets mee te maken.

Alle adviezen die zijn gegeven naar aanleiding van jouw vragen (door Jan maar ook door vele anderen) waren bedoel om je te helpen met het op een veilige en leuke manier te beginnen met draaien, niet om je tegen te houden. Probeer dat te beseffen.


Edit: Nyckle was me net voor maar heeft helemaal gelijk ;)
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
beste forumleden,

mischien ben ik iets te hard geweest in mijn laatste bericht. het was niet mijn bedoeling om ze kritische te reageren, ik zal het bericht ook verwijderen. eigenlijk was alleen mijn vraag waarom draaien onveilig is voor kinderen, maar ik had het per ongeluk verkeerd geschreven. sorry hiervoor.

jan, sorry
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Stephan
Ik vind het netjes dat je zo reageert, je moet het zo zien: het merendeel zijn oude rotten in het vak der draaiers.
De meeste hebben hun portie ongelukken en verwondingen achter de kiezen." Je weet dat je een goede timmerman herkend aan het aantal vingers. " :eek: :eek:
mischien moet jij dit draadje maar eens doorlezen.
viewtopic.php?f=3&t=990&hilit=ongeluk
Hoe denk jij dat het moet zijn om aan jouw ouders uit te leggen dat jij een ongelukje hebt gehad aan "mijn"draaibank.
Ik weet uit ervaring dat als je een keer bij een draaier gaat KIJKEN ;) dat ze je meestal vragen of je het ook eens wil proberen. Dat is mij al 2 of 3 keer overkomen. Nu heb ik een beetje een aangeboren respect voor draaiende dingen en heb deze uitnodiging afgeslagen :lol: :lol: maar je weet maar nooit. Vraag gewoon eens of je ergens mag komen kijken.

Hugo
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Inderdaad een nette reactie Stephan,

Ik stel voor dat je één van de mensen waarvan je het telefoonnummer eens belt en vraagt of je een keertje mag komen kijken. Ik weet zeker dat ze positief zullen reageren en je een hoop kunnen leren in een paar uurtjes.
 

WR1944

Oud hout
Dat je pas met 16 op een brommer mag kruipen en niet voor je 18e een auto mag besturen ligt aan de mentale ontwikkeling van de mens. In je kinderjaren ben je nog erg speels, geleidelijk aan komt de fase van ontdekken en met het begin van de baardgroei ook een competitie-element. Dan wil je stoer doen en wordt je ook nog opstandig. Dan denk je dat je de hele wereld aankan. Met het klimmen der jaren groeit langzaam een verantwoordelijkheidsgevoel en met het opdoen van ervaring een gezond zelfvertrouwen.
Dit is een algemeen beeld, sommigen blijven hun hele leven speels en zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel, anderen worden gewoon oud geboren. ;)
Getuige de reacties heeft iedereen op dit forum het beste met je voor. Doe er je voordeel mee.

Even iets anekdotisch over mezelf dat je vooral niet thuis moet proberen.
Toen ik rond de 12 was had m'n Lagere School op zaterdag al vrij maar m'n vader nog niet. Dus die ging ik ophalen. Hij werkte als werkvoorbereider van een fabriek voor fijnmechanische producten. Ik liep dan in de draaierij rond en mocht van enkele draaiers, staande op een groentekist, zelf ook draaien. Dat waren geen kinderachtige banken en ik kreeg er al snel handigheid in. Later op de LTS kregen we ook draaien. Met m'n ervaring knalde ik er gelijk 5 mm diepte tegen aan en de blauwgloeiende krullen vlogen in het rond. De leraar kreeg bijkand een hartverlamming en ramde op de noodstop. Toen ik hem alles had uitgelegd kreeg ik de mooie klusjes, meestal opdrachten van andere leraren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.