Eerste werkstuk: Afstudeerkistje uit tulpenhout.

Surpass

Nieuw lid
28 dec 2011
4
0
Dag allemaal,

Na lange tijd passief mee te genieten van al het moois wat hier voorbijkomt zetten, leek het mij wel leuk om mijn allereerste werkstuk aan jullie te laten zien.
Deze 'draagbare' kist is onderdeel van mijn afstuderen als architect aan de TU/e. De opdracht was om een altaar te ontwerpen. Mijn altaar verbijzondert de ontmoeting tussen Islam en Christendom, want uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat deze ontmoeting ook erg mooi kan zijn.
Het geheel is gemaakt uit tulpenhout (Yellow Poplar als ik me niet vergis) met handgemaakte zwaluwstaarten, en nogmaals het zijn ook mijn eerste staarten dus het is bij lange na niet perfect. De binnenkant is bekleed met blauw vilt. De 'vinger' deksels scharnieren door middel van een simpele houten stift.
Het onderstel is overigens volledig inklapbaar. Alle commentaar is welkom!
[album]385[/album][album]390[/album][album]386[/album][album]388[/album][album]389[/album]
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Goed dat je voor tulpenhout hebt gekozen. Het is vrij zacht dus laat zich goed steken.

Ik vind je verbindingen strak en het geheel is erg mooi! Daarnaast wil ik nog even melden dat ik je foto's ook erg mooi vind. Goede kwaliteit, mooi de details in beeld gebracht.

We zien graag vaker werkstukken van je!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik vind het een mooi stuk werk! Vraagje in het kader van de symboliek: heb je bewust gekozen voor vijf vingers in het deksel in plaats van drie of zeven?

Arthur

[edit]
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Complimenten. Tot in detail afgewerkt met harmonische verhoudingen tussen vlakken en beweegbare onderdelen. Kleurstelling en houtgewicht komt overeen met functie.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Surpass

Nieuw lid
28 dec 2011
4
0
wow...bedankt voor de complimenten zeg, ben er een beetje stil van. Super leuk om eens reacties van 'onbekenden' te krijgen, dat motiveert enorm! Bedankt!

Wat betreft de symboliek: De twee deksels vormen als het ware twee in elkaar gevouwen handen vandaar de vijf vingers per deksel.

Nogmaals bedankt voor de complimenten.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
complimenten hoor! ook de keuze van het hout en de riemen doet het erg goed.

7 vingers zou een 3e religie er nog bij gezet hebben, maar de gedachte van de vingers is ook ene leuke.
 

dankra

Nieuw lid
8 jul 2011
13
0
Nou alle complimenten zijn niks overdreven het ziet er werkelijk waar fantastisch uit ik had gewild dat mijn eerste project er zo had uitgezien. Ik kijk ook uit om te lezen/zien over je volgende projecten.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik geloof dat er in 2009 3 zeer getalenteerde houtbewerkers op flinke leeftijd zijn overleden. Wellicht is er een nieuwe opgestaan :) Mooi werk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Wat ik me afvraag; moet iedere architect in Nederland bewijzen dat hij/zij ambacht in de vingers heeft voordat hij/zij kan afstuderen. Ontwerpen is één ding, maar het dan ook nog maken. Of anders, een 'maakbaar' ontwerp. Het moet toch heerlijk zijn om dingen die in je hoofd zitten op tekening zetten en dan kunnen creëren.

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.