Oriéntatie naar draaibank

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Mijn draaibank heeft een lager wat erg ruw loopt en dus aan het kapot gaan is.
Lager vervangen is geen optie, want ik zat al aan een andere draaibank te denken.
Ik kan met deze machine alleen tussen de centers werken
Machine gaat bij mij alleen hobbymatig gebruikt worden.
Ik wil in de toekomst ook schalen kunnen draaien, dus draaibare kop lijkt mij handig.
Electronisch regelbaar toerental vindt ik erg mooi, wil de optie van draadsnijden openhouden.
Heb op dit moment 2 machines gezien die mij wel lijken.
1 Jet JWL-1236-m van €675
2 Holstar DB1100 van €643
Beide zijn niet de top, maar ik heb de indruk voor mij goed genoeg.
Nadeel is dat ze met een verloop werken naar m33

Zijn er nog andere machines die die mogelijkheden hebben en in die prijsklasse zitten?

Maar ik wil deze week nog ongeveer 10 handvatten draaien voor bijtels, dus ik ga wat doen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, maar die komen allemaal uit dezelfde taiwanese en/of chinese fabriek(en). In de VS is de keuze in deze prijsklassen veel groter (maar daar heb je niet zoveel aan). Let wel op dat de prijzen (iig die van de Jets zoals ze bij VDH op de website staan ex BTW zijn. Een centerhoogte van 12 inch (dat is de maximale draaidiameter over het bed, hoogte van bed tot centeras is dus zo'n 8 inch - 20 cm) is wel weinig. Ik zou denk ik mijn budget iets verruimen en naar machines met meer mogelijkheden kijken, zoals je Jet 1442 of een Nova 1624.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Heren draaiers,
Maak u geen illusies, de meest banken komen uit China. Alle JET machines, en niet alleen de draaibanken komen daar vandaan. Ik heb zelf een Australische Woodfast, met Made in China erop. Een vriend en mentor heeft een Nieuwzeelandse Teknatook Nova 1624 en raad eens ..... Jawel hoor goed geraden 'Made in PR China' staat er op.
Let wel, de kwaliteit ervan hoeft niet perse slecht te zijn. Dat ligt namelijk aan de specificaties en de kwaliteitscontrole van de opdrachtgever of inkoper en de prijs die hij er voor over heeft. Ik ben zelf tientallen malen in China geweest. Je kunt op elk gebied alles kopen of laten maken, van goedkope trope tot puike topproducten.
Genoemde Woodfast en Nova zijn kwalitatief gezien uitstekende machines.
Ook de grotere HBM banken van Buitelaar schijnen niet verkeerd te zijn, zeker niet gezien de prijs/kwaliteit verhouding.
Maar als je geld genoeg hebt ga je maar een Wivamac, Oneway, Killinger, oid kopen; je betaald dan Europese uurlonen die 100x duurder zijn.
Pieter
 

tuoh

Oud hout
Wat denk je van zelfbouw? Daar kan je zo ver in gaan als je wil, 1m tussen de punten of 4m, of een centerhoogte van 150mm of 600mm, kost je enkel wat meer hout. Met motor? of zelf trappen = goedkoper

Onderdelen kan je slopen uit de oude machine om te herbruiken (hoofdas, tegencenter, leunspaan)


Mvg,

André
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik ben begonnen met een woodlathe 1236 die via China uit Australië kwam. Dit type zie ook bij Jet 1236 of Woodstar, Holzman en noem ze maar op. Allemaal nagenoeg hetzelfde. Deze 1236 heeft een variomatic en daar had ik veel problemen mee alsmede met de schakelaar. Het geheel is namelijk niet stofdicht, waardoor storingen optreden. Bovendien stond deze machine ondanks zijn gietijzeren bed wankel op zijn bladstaal profielpoten. Best om mee te beginnen, maar toen ik door had dat houtdraaien me beviel heb ik de JET 3520B gekocht. Daar draai ik nu vrijwel dagelijks probleemloos al 6 jaren op. Daarna als tweede bank de Vicmarc100 gekocht bij gebrek aan concurrentie in dat genre. Maar was mij eigenlijk veel te duur €1600,00.
Ik wist dat dhr.Schulte van www.drechselbedarf-schulte.de al enkele jaren op zoek was naar een goede machine in het genre tussen de JET1220 en de Vicmarc100 en Steinert Picolo. De MIDI draaibank heeft hij naar eigen specificaties (zwaardere motor en 24 staps vastzetmogelijkheden van de hoofdas met afstandsaanduiding op het beweegbare center (zuiver boren etc.).. Hierover was hij tevreden en bracht deze bank in zijn leveringsprogramma. Dhr.Schulte heeft een houtdraaischool/houtdraaishop. Wie de MIDI bank wil zien/draaien is van harte welkom!!!!
Begrijp me goed op goedkopere banken kun je best leren houtdraaien en veel draaiplezier beleven. Wie meer wil (grotere) schalen, nat hout draaien, draadsnijden, pennen draaien, zwaarder excentrisch werk) loopt echter snel tegen beperkingen op.
Zie mijn test over deze machine.
vr.gr. Jan Pranger.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Voorlopige keuze is
1
http://buitelaar.nl/comasy/templates/pr ... uctid=1106
Die kan ik voor €800 helemaal aankleden.
2
http://www.drechselbedarf-schulte.de/de ... etail.html
de midi die ze in de aanbieding hebben maar dan kaal, kan je later aankleden.

Zelfbouw is geen optie i.v.m de tijd, heb ik wel overwogen.
Dan had ik het onderstel en de motor van mijn huidige draaibank kunnen gebruiken en had het vaste center zelf moeten maken en het andere aan moeten passen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Ik heb de midi vandaag opgehaald bij Schulte.
Werd keurig geholpen.
Van mijn vrouw moest ik hem compleet kopen, dus verlenging + chuck +extra leunspaan.

Iedereen bedankt voor de iedéen en adviezen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ja Jan, altijd baas boven baas: MIDI met verlenging, chuck en extra beitelsteun.
Je hebt in ieder geval bovendien een verstandige vrouw.
En nu maar handvatten draaien. Ben benieuwd naar de resultaten. Te oordelen naar je eerste draaiwerk worden ze vast mooi en functioneel.
vr.gr. Jan Pranger.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Hij is uitgepakt.
Foto van de tijdelijke opstelling.
Even getobt met de verlenging te bevestegen, zodat de leunspaan en het center moeiteloos erover kan glijden, maar het werkt.

[album]401[/album]
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nice. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de chuck permanent te monteren, en een chuck center (bijvoorbeeld een Stebdrive) te gebruiken voor tussen-de-centers werk - en alleen als je de maximale inspanlengte nodig hebt gebruik te maken van een morse conus meenemer. Het voordeel van deze manier van werken is dat het snel schakelen is tussen chuck en meenemer, EN dat je die vermaledijde (M33x3.5) schroefdraad hebt afgeschermd. Mocht je toch met een MC meenemer werken dan verdient het aanbeveling om die schroefdraad op andere wijze af te schermen: hij is erg scherp en voor je het weet snij je tijdens het draaien in je fikken - vraag niet hoe ik dat weet ;-) Voor zover ik weet bestaan er schroefkappen speciaal voor dat doel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.