draadeind hout

Joost2012

Nieuw lid
18 jan 2012
6
0
Hallo,

Ik wil graag een houten buis maken met aan de ene kant binnendraadse tap en aaan de andere kant buitendraads. Wil b.v. deze buis in een andere buis vastdraaien? Principe als bij staal maar dan geheel in hout. De buis moet dus binnen hol zijn. Kan dit gemaakt worden? Zoja, welk gereedschap heb ik nodig en welk hout kan ik het beste gebruiken?

Grt
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Op zich kan dat, maar hout over een grote lengte concentrisch uithollen is een $%&# klerewerk dat om speciaal gereedschap vraagt. Ook schroefdraad snijden gaat niet vanzelf. Het kan met hardmetalen tappen, maar ook met draadstrelers (ik ben al tijden bezig dat onder de knie te krijgen...). Probleem daarbij is dat hout dat geschikt is om draad in te snijden (harde, fijndradig hout, zoals buxus, palissanders, etc) nou net weer niet heel fijn is om lange gaten in te boren (het kan wel, maar vergt nogmaals speciaal gereedschap en geduld en ervaring).

Daar komt nog bij dat een houten pijp met schroefdraad vanwege die schroefdraad (binnenwerks aan de ene kant, buitenwerks aan de andere kant) dus een forse wanddikte vereist. Of je dan nog een voor jouw doeleinden bruikbare pijp krijgt is maar helemaal de vraag.

Anyway, het is zeker geen klus voor beginners - ik zou er zelf niet zomaar aan beginnen (nou vind ik mijzelf nou ook weer niet direct een hele ervaren draaier...)

Henk
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Wat zijn de gewenste afmetingen?
Moet de buis over de gehele lengte hol zijn, of alleen aan het uiteinde waarin de andere geschroefd wordt?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
peterderooij zei:
Wat zijn de gewenste afmetingen?
Moet de buis over de gehele lengte hol zijn, of alleen aan het uiteinde waarin de andere geschroefd wordt?

Duh, dan is ut geen buis toch?

;-)

Ben vanmiddag een beetje melig, ja. Heb vandaag al weer hard genoeg nagedacht en een klant goed geholpen!
 

Joost2012

Nieuw lid
18 jan 2012
6
0
ongeveer buislengte van 100cm verdeeld in 2 stukken die in elkaar geschroefd moeten kunnen worden
 

WR1944

Oud hout
Waarom moet dit in hout? Als er wat kracht op komt kan je beter andere materialen kiezen die meer geschikt zijn om draad op te snijden. En als het dan toch hout moet zijn zijn er weer andere middelen om een houten buis aan een andere te koppelen.
Ik denk dat je betere en werkzamere voorstellen krijgt als je aangeeft wat je er mee wil doen.

Ik heb in een vorig leven vaak genoeg meegemaakt dat mensen naar je toe kwamen om te vragen hoe ze hun oplossing voor hun probleem konden uitvoeren inplaats van hoe ze hun probleem konden oplossen.
Door een stapje terug te gaan in het proces en bij het probleem te beginnen had je vaak de helft van de oplossing al in handen.
 

Joost2012

Nieuw lid
18 jan 2012
6
0
Ok. Ik wil een hanglamp aan het plafond bevestigen middels een houten stang. De lamp wil ik in hoogte verstellen door 1 of 2 delen buis in elkaar te draaien. De buis moet hol zijn omdat de bedrading hier doorheen moet lopen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Persoonlijk zou ik daar een metalen pijp voor gebruiken. Maar je zou die pijp dan vervolgens van een houten 'mantel' kunnen voorzien, dan heb je het uiterlijk van hout, maar de degelijkheid en 'bewerkbaarheid' van metaal...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.