nieuw takje aan deze boom

duvelzaag

Nieuw lid
8 jan 2012
16
0
Dag iedereen,
zo'n 25 jaar lang heb ik in de groothandel hout en plaatmateriaal gezeten. Veel met hout gewerkt dus. Vooral op de schouder (zo ging het in het begin nog) en in de hand gehad. Zagen en schaven.
Beroepsmatig nooit wat geconstrueerd. Later thuis de boel verbouwd. O.a. van w.r.cedar kozijnen gemaakt, interieur betimmerd en simpele meubeltjes in mekaar gewrocht.
De laatste twintig jaar als kunstenaar actief. Vooral getekende portretten en landschappen.
Na een verhuizing samen met m'n wederhelft een atelier/werkplaats/paardestal gebouwd in houtskeletbouw.
Nu bezig het atelier verder in te richten en af te maken (weer aantal kozijnen/ramen maken) met kasten en kleine meubels.
Waar ik vooral tegen aan loop is dat ik voor betaalbare prijzen geen bruikbare schilderij-lijsten kan kopen. De in-lijsters verdienen meer aan het inlijsten van mijn kunstwerken dan ik aan het maken. Dat gevoel heb ik, als ik hun prijzen zie en hoor. Wil daarom nu zelf mijn eigen lijsten maken. Weet ik ook wat de kwaliteit is. En kan de lijst aanpassen aan het kunstwerk.
Heb een oude elu mof frees, een aparte handfrees met flex as, afkortzaag, handcirkelzaag, decouperzaag, bandschuur en nog wat dingen. Nog nauwelijks meubelmakers spul, daar ben ik me in aan het verdiepen.
Geen leverancier hier in de buurt.
Eerst een bestaande werkbank (40mm mx) aanpassen met nog aan te schaffen bankschroef ( 1of 2).
Dan z.s.m aan de slag. Moet nog uitzoeken hoe ik grote lijsten in de hoeken goed verstevig. Het liefst handmatig. Als tekenaar ben ik een hartstochtelijk handwerksman. Wilt dat op houtgebied ook zoveel mogelijk doen.
Na het lezen van diverse berichten en commentaren voel ik me hier al aardig 'thuis'.
Iedereen alvast bedankt voor alle inbreng aan kennis en gedachten.
Ik hoop een aantal van jullie t.z.t. ook van dienst te mogen zijn.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Wekom Duvelzaag, je zal hier zeker veel bijleren.
Van lijsten weet ik ook een klein beetje af. Vroeger op de weekendacademie hebben we daar ook ellenlange discussies over gehad. Zelf profielen te maken is niet zo eenvoudig. Als je een oude kader doormidden zaagt zie dat vooral het vullen van het profiel een moeizaam werkje moet zijn.
Ik kocht indertijd bij de groothandel lijst aan de lopende meter. Veel goedkoper dan laten inlijsten. Zelf in verstek zagen en samenlijmen was geen probleem.
En was er ergens een metertje teveel kon je nog altijd een kleine tekening inkaderen. :D Een oude kunstenaar leerde mij de truk om de hoeken te verstevigen : nadat de kader in elkaar is gelijmd, met een dunne handzaag een zaagsnee in de vier hoeken inzagen en daar een fineertje inlijmen. Komt nooit meer los.
gr,
Danny
 

duvelzaag

Nieuw lid
8 jan 2012
16
0
degele zei:
>Welkom Duvelzaag, je zal hier zeker veel bijleren.
Dat geloof ik graag. Dank voor je begroeting.

>Van lijsten weet ik ook een klein beetje af. Vroeger op de weekendacademie hebben we daar ook
>ellenlange discussies over gehad. Zelf profielen te maken is niet zo eenvoudig.
Met een bovenfrees lukt dat wel. Profielen kun je opbouwen met verschillende frezen. Een kleine freestafel heb ik.

>Als je een oude kader doormidden zaagt zie dat vooral het vullen van het profiel een moeizaam
>werkje moet zijn.
Is het nog steeds; althans, om het goed te doen. Ik heb minstens 4 mm tussen het glas en de passepartout of tekening nodig. Dat wordt een diepe sponning en daarmee een dikke lijst. Weet nog niet precies hoe ik die afstand netjes aanbreng. Het lijkt me het makkelijkst wanneer de achterplaat net zo groot is als het glas. Dan heb ik aan een enkele sponning genoeg.

>Ik kocht indertijd bij de groothandel lijst aan de lopende meter.
Heb duizenden meters (van de simpele) profielen verkocht. Voornamelijk ramin. Een meter of 5 lang. En kilometers glaslatten...

>Veel goedkoper dan laten inlijsten. Zelf in verstek zagen en samenlijmen was geen probleem.
>En was er ergens een metertje teveel kon je nog altijd een kleine tekening inkaderen. :D
Zo werkt het met passe-partouts ook.

>Een oude kunstenaar leerde mij de truk om de hoeken te verstevigen : nadat de kader in elkaar is
>gelijmd, met een dunne handzaag een zaagsnee in de vier hoeken inzagen en daar een fineertje
>inlijmen. Komt nooit meer los.
Dat idee heb ik ook ergens gezien. Je zegt 'fineertje', maar dat lijkt me wat dun. Stukje triplex lijkt me steviger. Moet alleen nog uitvogelen hoe ik die zaagsnede er zo netjes mogelijk in maak. Vandaar dat ik een meubelmakers 'bank'schroef wil aanschaffen.
Die dunne handzaag, was dat zo'n zaag met een verstevigde rug? Die zijn inderdaad dunner dan gewoon triplex. Misschien stukje berken triplex voor gebruiken?
Danny, merci.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Van harte welkom!!! Ik ben nu wel benieuwd naar je werk, heb je foto's ?? Waar in ons mooie landje staat je atelier?

Veel lijsten in ons huis heb ik zelf gemaakt. Gewoon de reststukken van een profielschaverij....met een stuk van 1 meter kon ik al weer een nieuw lijstje maken.
 

duvelzaag

Nieuw lid
8 jan 2012
16
0
rickkoorman zei:
> Van harte welkom!!!
Dank je voor je warme reactie Rick.

>Ik ben nu wel benieuwd naar je werk, heb je foto's ??
Plaatjes van creatieve activiteiten heb ik staan op expojoes.nl.

>Waar in ons mooie landje staat je atelier?
In Froombosch. Met een (heel goede) loep is dat te vinden tussen Slochteren (van de groningse gasbel) en Hoogezand-Sappemeer (aan de A7).

>Veel lijsten in ons huis heb ik zelf gemaakt. Gewoon de reststukken van een profielschaverij....
Hmmmm, de echte, de mooie...

> met een stuk van 1 meter kon ik al weer een nieuw lijstje maken.
Yep. Zo werkt dat.

Zulke mooie ouderwetse zal ik wel nooit maken. Heb die behoefte ook niet. Wel wil ik graag bredere lijsten maken en vooral diepere. Ik werk veel met natuurkrijt (op dit moment) en grafiet (potlood) op papier.
Papier moet ik inlijsten om het te beschermen wanneer ik het laat zien op kunstmarkten en dat soort activiteiten, hier in de buurt.
Het wil nog wel eens nat zijn buiten. Of koud in het atelier. Dan mag het glas het papier en het passe-partout niet raken. Daarom zoek ik een oplossing om een soort 'afstandhouder' tussen passe-partout en glas toe te passen. Nou kan ik twee sponningen maken, een voor het glas en een voor de passe-partout.
Da's niet praktisch. Handiger is het om passe-partout en glas dezelfde maat te geven. Maar dan moeten ze in dezelfde sponning, die dan dieper is.
Ben er op dit moment nog niet helemaal uit wat wijsheid en handigheid is.

Nogmaals, bedankt voor je reactie.
vr.gr.
 

WR1944

Oud hout
Je kan smalle stroken aan de binnenkant van het frame plaatsen/lijmen tussen het glas en de passepartout. Dan maak je ruimte tussen het glas en de rest. Het frame zal dan iets dikker worden.
Ik heb iets soortgelijks gedaan met afbeeldingen op doorzichtige folie. Op de manier van coulissen op een toneel. Hierdoor kreeg je een verrassend 3-D effect. Maar daar waren de stroken ongeveer 10 mm dik en kreeg het frame meer de vorm van een doos.
 

duvelzaag

Nieuw lid
8 jan 2012
16
0
@ WR1944 - dank je voor het helpen - heb ik al eens over nagedacht. Dat idee is voor de verkoop geschikt. Maar wanneer ik de lijst eerst nog een poos (totdat het werk is of totdat ik de inhoud vervang) thuis heb, wil ik graag het glas kunnen vervangen wanneer dat stuk gaat. Lijm ik dat strookje/latje er in, heb ik een probleem.
Bovendien probeer ik lijsten die ik meeneem te voorzien van perspex oid. Dat is veel lichter en breekt niet. Ik heb al zoveel glasgerinkel gehoord bij een onverwachte windvlaag! Dat geluid maakt me niet vrolijk. Daarom heb ik dat idee van je even laten liggen. Met een klein spijkertje vastzetten - of een speld - is ook moeilijk, omdat die in het zicht komt. Misschien is een paar strookjes dubbelzijdige tape een oplossing, bedenk ik nu, met m'n vingers denkend. Het latje mag natuurlijk niet losgaan, want dan komt die op een plek waar ik het niet wil hebben: vol in het zicht. En het plakband moet wel zuurvrij zijn...
We komen er wel uit, maar nu nog even niet.
Nogmaals, bedankt.
 

WR1944

Oud hout
De bedoeling is de stroken onzichtbaar onder de rand van de lijst te lijmen. En dan alleen op de passepartout. Onzichtbaar en geen probleem bij het eventueel wisselen van glas. Ik denk dat karton van de zelfde dikte als de passepartout voldoende zou moeten zijn.
 

duvelzaag

Nieuw lid
8 jan 2012
16
0
WR1944 zei:
> De bedoeling is de stroken onzichtbaar onder de rand van de lijst te lijmen. En dan alleen op de
> passepartout. Onzichtbaar en geen probleem bij het eventueel wisselen van glas. Ik denk dat karton
> van de zelfde dikte als de passepartout voldoende zou moeten zijn.
Ja, dat is een goed idee. Zal eens kijken of ik dat karton ook van passepartoutkarton kan snijden.
Ervaring is dat die smalle reepjes (passe-partout)karton zo makkelijk vrij sterk van vorm veranderen.
Het blijven vaak geen reepjes. Tenzij ik ze vrij breed maak. Maar dan is de sponning ook meteen zo breed en de lip van de sponning erg breed en dun en daarmee kwetsbaar.
Gewoon een kwestie van 'niet zeuren' maar proberen denk ik.
Zal zien tot hoe smal ik dat passe-partoutkarton kan snijden.
Als ik drie op elkaar plak, kan ik het misschien wel zagen.
Genever-ken-tel.
De gedachte is goed. Ga dit proberen. Als ik resultaten heb kom ik er mee terug.
Moet eerst nog wel even zoeken hoe ik foto's upload. Komt ook.
Bedankt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
WR1944 zei:
Je kan smalle stroken aan de binnenkant van het frame plaatsen/lijmen tussen het glas en de passepartout. Dan maak je ruimte tussen het glas en de rest. Het frame zal dan iets dikker worden.
Ik heb iets soortgelijks gedaan met afbeeldingen op doorzichtige folie. Op de manier van coulissen op een toneel. Hierdoor kreeg je een verrassend 3-D effect. Maar daar waren de stroken ongeveer 10 mm dik en kreeg het frame meer de vorm van een doos.

Een soort van shadow-box / shadow-frame; alleen gaat het daar meestal om tussenruimte tussen het passe-partout en het achterliggende gebeuren, zodat je drie-dimensionale voorwerpen (zoals kunstvliegen bijvoorbeeld) goed kunt tentoonstellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.