Vers hout bewaren

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Hallo allen,

Ik ben in het gelukkige bezit gekomen van 2 stammetjes notenhout, 1 van 1 meter met een doorsnee van 14 cm, en 1 stammetje van 1,40 meter met een doorsnee van 15 cm. Beiden zijn 2 a 3 weken geleden gekapt.
Na het verzagen op de gewenste lengte smeer ik de kopse kanten in met houtlijm. Mijn vraag is nu of ik de bast moet verwijderen of niet. En zo ja, moet ik dan de langszijden ook insmeren met bv houtlijm?
M.vr.groet,

Aad.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
notenhout is mooi, maar helaas zit er in zulke kleine stammetjes geen of bijna geen kernhout
bast kan je er beter op laten zitten want die regelt de vochtafgifte, als je de bast verwijderd droogt het te snel (=scheuren)
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Ik heb de bast laten zitten en de kopse kanten ingesmeerd met houtlijm. Ik kwam voor een paar delen lijm te kort maar had nog wel siliconenkit over. Dat heb ik er dan maar opgesmeerd...Alles ligt buiten onder een afdak te drogen.
Nu nog ff 2 tot 3 jaar wachten.
Gr.

Aad.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik 'heb gehoord' dat het goed is om het hout in een plastic zak te doen waar je gaatjes in prikt. op die manier droogt het hout overal gelijkmatig en niet ergens meer zodat er scheuiren ontstaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.