Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Vers hout bewaren

Vers hout bewaren

Hallo allen,

Ik ben in het gelukkige bezit gekomen van 2 stammetjes notenhout, 1 van 1 meter met een doorsnee van 14 cm, en 1 stammetje van 1,40 meter met een doorsnee van 15 cm. Beiden zijn 2 a 3 weken geleden gekapt.
    Na het verzagen op de gewenste lengte smeer ik de kopse kanten in met houtlijm. Mijn vraag is nu of ik de bast moet verwijderen of niet. En zo ja, moet ik dan de langszijden ook insmeren met bv houtlijm?
    M.vr.groet,

Aad.

Re: Vers hout bewaren

ik denk dat het verwijderen voordelig is ivm insecten die erin kunnen nestelen..maar ik ben er niet helemaal zeker van.

notenhout is mooi, maar helaas zit er in zulke kleine stammetjes geen of bijna geen kernhout
    bast kan je er beter op laten zitten want die regelt de vochtafgifte, als je de bast verwijderd droogt het te snel (=scheuren)

Ik heb de bast laten zitten en de kopse kanten ingesmeerd met houtlijm. Ik kwam voor een paar delen lijm te kort maar had nog wel siliconenkit over. Dat heb ik er dan maar opgesmeerd...Alles ligt buiten onder een afdak te drogen.
    Nu nog ff 2 tot 3 jaar wachten.
    Gr.

Aad.

Ik 'heb gehoord' dat het goed is om het hout in een plastic zak te doen waar je gaatjes in prikt. op die manier droogt het hout overal gelijkmatig en niet ergens meer zodat er scheuiren ontstaan

Mijn ervaring met inpakken in plastic (ook met gaatjes) is dat het hout hierdoor verstikt en verrot uit het platic komt. Ik kan deze methode dan ook niet aanraden.

Sterker nog, dit wordt vaak gedaan als onderdeel van het geforceerd verkrijgen van hout met slaap...

Forum Rechten