Hoe weet ik of een zaagblad scherp genoeg is?

Marc

Nieuw lid
25 jan 2009
22
0
Beste forumleden,

Ik volg dit forum al een tijdje en probeer in de schaarse vrije tijd ook hout te bewerken.
Ik heb een zaagtafel en een afkortzaag maar vraag me wel eens af of de zaagbladen nog de vereiste scherpte hebben. Is er een methode voor om daar achter te komen?

Groet,

Marc.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als ze echt bot zijn kan je het sowieso zien, je kan dan op het snijvlak kijken, je ziet dan een glimmend randje op de tand.
Verder kan je het beoordelen aan hoe makkelijk nog zaagt (moet je het hout er meer doorheen duwen dan voorheen) en aan het zaagresultaat (verbranding, spliters, etc.)
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Je kunt het idd meestal wel zien wanneer een zaag stomp is.
Wil je het toch graag zeker weten gewoon even met de nagel van je vinger er langs schaven.
Haalt de tand niets van je nagel af dan is die stomp.
Snijd de tand iets van je nagel af dan is de zaag nog scherp genoeg.
 
D

Dulcimer

Guest
Sluit mij aan bij de vorige sprekers; nog 'n manier is om de tandjes van 't blad op de muis van je hand te leggen; geeft dat het gevoel dat de tanden "kleven" dan zijn de tanden scherp. Mocht de zaag bot zijn dan kun je die bijvijlen mits de zaag geen geharde, blauwe tanden heeft. Dat bijvijlen is echter een handigheid waar je wat voor moet oefenen en er is uiteraard verschil in hoe je een schulpzaag of een afkortzaag vijlt. Op dit forum staat m.i. beschreven hoe 't moet, anders googelen met "saw sharpening"en "" das schärfen von Handsägen"
Succes,
Frans
 

Marc

Nieuw lid
25 jan 2009
22
0
Heren bedankt voor de info, de bladen zijn van festool dus dat wordt laten slijpen dan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.