Oude wetsteen

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Wat voor wetsteen mag dit wel zijn, was zo een 60 jaar geleden al in gebruik. Heb mijn vader-schrijnwerker die altijd weten gebruiken en hij gooide er eerst wat petroleum op. Het doosje ruikt er nog naar. Is dat dan een oliesteen?

Zie dat de steen eerst moet afgevlakt worden. Hoe pak ik dat aan?

Attached files
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wellicht kon hij, toen hij nieuw was, ook met water gebruikt worden en dan een watersteen worden. Maar nu hij doordrenkt is met olie, is het inderdaad een oliesteen.

Vlakmaken doe je op een vlakke, hardere steen. Misschien ook op schuurpapier wat je op een vlak stuk (bv. glas) lijmt.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb ook enkele oude wetstenen in mijn bezit, en weet er ook de precieze herkomst niet van.
Mijn vader gebruikte altijd een mengeling van olie en stookolie (de stookolie om de vloeistof dunner te maken).

Zelf gebruik ik gewoon een dunne olie die niet zo sterk ruikt :D .

De steen vlakken doe je gewoon door een stuk schuurpapier op een vlakke tafel (blad van een machine?) te leggen, en schuren maar ;) .
Je ziet vanzelf wanneer de steen vlak is.
Zelf begin ik, als de steen heel hol is, met heel grof schuurpapier, en als ik er bijna ben doe ik verder met steeds fijner.

Succes ermee!

Steven
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Kleine tip: voor je begint met schuren, zet potloodstrepen over het hele oppervlak van je steen, als alle strepen weg zijn is je steen vlak.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zelf heb ik geen ervaring met zulke stenen, maar ik weet dat ze veel harder zijn dan japanse waterstenen. Ik betwijfel of het gaat lukken met schuurpapier, meestal wordt een vlakplaat (lappingplate in het engels) icm met vlakgrit gebruikt of een diamantsteen.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb er al verschillende met schuurpapier gevlakt, met succes.

Laatst eentje gevlakt met P36, man dit ging snel! Potloodstrepen vond ik niet nodig, omdat je het deel dat al vlak is makkelijk te onderscheiden is van het deel dat nog moet gedaan worden.
Qua hardheid valt het echt nog mee vind ik persoonlijk, ze wetten wel voortreffelijk.

Eigenlijk heb ik nog geen enkele kwalitatieve steen nieuw gekocht, maar heb er een paar hele mooie, door de jaren heen verzameld op rommelmarkten. Mijn beste steen heeft slechts €2 gekost ;)

Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.