Band- en schuurschijfmachine HBM 100

4444henk

Nieuw lid
3 jan 2012
6
0
Jallo,

Ik wil voor mijn hobby een bandschuurmachine aanschaffen.
Ik zie op de site van HBM een machine staan (HBM 100) voor 100 euro.
Heeft iemand ervaring met deze machine?
Is het verstandig om een dergelijk apparaat te kopen of is het aan te bevelen om een duurder en daardoor
waarschijnlijk beter apparaat te kopen?

Ik zie gaarne uw reactie.
Hdw
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Ik ben me ook al een tijdje aan het verdiepen in een bandschuurmachine, ik heb mijn oog laten vallen op de HBM 200. (een stationaire bandschuurmachine op een onderstel)

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze machine of een soortgelijk iets?

Is het bijvoorbeeld mogelijk om op het afzuigstuk van 100mm een verloop te maken naar 40mm voor een normale stofzuiger? (voor mijn Karchertje) Of is dan de hele afzuiging weg?
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Het ligt er helemaal aan wat je ermee wilt schuren.
Wil je er zachte materialen mee schuren dan werkt hij perfect.
Wil je er hardere materialen mee schuren dan is hij eigenlijk niet krachtig genoeg.
Ik werk zelf veel met eiken en heb een andere aangeschaft omdat deze niet voldeed aan mijn wensen.
Ik heb hem hier nog staan hij is als nieuw.
Dus mocht je intresse hebben laat het even weten.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
MarcoZ zei:
Ik ben me ook al een tijdje aan het verdiepen in een bandschuurmachine, ik heb mijn oog laten vallen op de HBM 200. (een stationaire bandschuurmachine op een onderstel)

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze machine of een soortgelijk iets?

Is het bijvoorbeeld mogelijk om op het afzuigstuk van 100mm een verloop te maken naar 40mm voor een normale stofzuiger? (voor mijn Karchertje) Of is dan de hele afzuiging weg?

Ik heb ook een verloop naar 40 mm gemaakt maar wat blijkt de ventilator ondervind dan zoveel weerstand dat deze nagenoeg niet meer zuigt.
Dus doe ik misschien iets verkeerd.

Simon
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Op een stofzuiger zit niet voor niets een kleine maat slang. Hier is de onderdruk van belang. Een stationaire afzuiger heeft meestal een 10 cm slang. Hier is het aantal m3 van belang. Nu kun je natuurlijk alles passend krijgen maar goedwerkend niet. Er zijn sets om de werkplaats te zuigen met verloop naar 10 cm maar andersom ken ik ze niet.
 

Kwibus

Nieuw lid
6 okt 2011
23
0
In de handleiding van mijn stationaire afzuiger staat zelfs met nadruk geschreven dat het ten zeerste is af te raden reduceerringen te gebruiken. Deze afzuiger heeft ook een 100mm dikke slang.
Om deze aan te sluiten op de bovengenoemde combi schuurmachine zou je met een reduceerring in diameter moeten halveren dus. Op deze HBM combi schuurmachine zit namelijk geen 100mm aansluiting maar de helft.
Vind het motortje van de afzuiger niet fijn...

Jan
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Een verloop naar een kleinere slang is dus niet echt een goede optie? Dan zal ik nog maar even door moeten sparen om er ook een afzuiger bij te kopen. Ik zag dat HBM wel een aantal redelijk goedkope afzuigers had, is dit kwalitatief nog goed of ...?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ook hier geldt een prijs kwaliteit verhouding. Lage prijs = mindere kwaliteit. Nu is dit voor een afzuiger die incidenteel gebruikt word niet altijd een probleem. Veel belangrijker is het filter. Meestal is dit een stofzak. Een papieren stoffilter zal een veel beter resultaat geven. Maar deze kosten dan ook vaak net zoveel als een goedkope afzuiging. Ook als er veel blokjes hout ingaan kan dit een probleem met de waaier geven. Gebruik de zoekfunctie eens voor een vortex als extra voorfliter.
 

Kwibus

Nieuw lid
6 okt 2011
23
0
MarcoZ, er onstaat een beetje verwarring? ;) en over het onderwerp van 4444henk gat het allang niet meer.

Sorry Henk!

Vanaf de stofzuiger beduidend kleiner naar de aansluiting van de machine geeft extra belasting aan de motor van de afzuiger.

Vanaf de stofzuiger een flinke stap groter, dus vanaf jouw Karcher? naar bijvoorbeeld de HBM 200, is voor de stofzuiger niet zo een probleem.
Verwacht dan natuurlijk niet dat hij al het stof opzuigt.
Sowieso is dat bij een schuurmachine lastig.

Of het kwalitatief een goede keuze is, waar je in je laatste post om vraagt, kan ik niks zinnigs over zeggen.
Heb er zelf een, zuigt als een tierelier maar geen idee voor hoelang. Ze zijn inderdaad nogal goedkoop.

Jan
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Over het oorspronkelijke onderwerp gaat het inderdaad niet meer, excuses daarvoor. :oops:

Wim,
Een papieren filter (zo'n ronde geribbelde "ton") geeft veel minder stof als een stofzak? Ik zag wel dat er een groot prijsverschil was tussen bepaalde afzuigers. Dit zal dan wel met het filter te maken hebben.

Jan,
Met de stofzuiger is dus wel mogelijk, maar heeft niet het gewenste effect. Welke afzuiger heb jij zelf? (en in combinatie met wat voor machine?)

Marco
 

Kwibus

Nieuw lid
6 okt 2011
23
0
De HBM 100 Profi, met microfilter, zo een papieren ton dus.
Als dat 'Profi' op professioneel moet slaan vind ik dat ietwat overdreven, kijk maar eens naar een professionele afzuiger en ook niet onbelangrijk, dan verschuift de komma in het eind bedrag.

In combinatie met een lintzaag (100 mm aansluiting) en een band en schijfschuurmachine. De grotere broer dan van waar het in dit topic over begon, ééntje met onderstel. Deze heeft geen 100 mm aansluiting maar heb daarbij een afzuigmond op een statiefje bijgekocht. Die kan je zetten waar je wil.

De 200 bandschuurmachine waar jij over poste heeft wel een 100 mm aansluiting maar dat is een dusdanig krachtige machine dat je Karcher toch echt tekort komt.
Zelf heb ik ook een Karcher maar die gebruik ik bijvoorbeeld voor de afkortzaag.
Daar zijn trouwens die reduceerringen wel handig voor, verschillende aansluitingen die kwa diameter in de buurt komen van de stofzuigerslang, om vervolgens passend te maken.

Het lijkt misschien een beetje overdreven maar ik heb het niet zo op al dat stof.

Jan
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Dank voor je reactie. :D

Dan ga ik nog even verder sparen voor een afzuiger, want ik wil het wel goed voor elkaar hebben. De Karcher doet zijn werk perfect op de afkortzaag, en in combinatie met zo'n grofvuil filter van de Aldi komt er ook amper stof in de stofzak, want het meeste blijft in het filter hangen. Dan mag de Karcher daar blijven. :)

Nog een kleine tip van mijn kant voor mensen die hun afzuiging "automatisch" aan willen laten gaan als ze een zaag of schuurmachine starten. Koop een master-slave stekkerdoos, deze kosten 15/20 euro. Je machine is de master en de afzuiging doe je in de slave plek. Als je de zaag/schuurmachine start dan start de afzuiger automatisch, dus hoef je voor een paar eurotjes niet telkens de afzuiger aan en uit te doen. :)

Marco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.