Zagen gekocht

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb enkele oude handzagen gekocht op Marktplaats. Het zijn vier zagen voor het luttele bedrag van 10 euro. Spijtig waren de verzendkosten wat meer, namelijk 20 euro. Maar ze zijn hun geld waard. Ze moeten wel opgeknapt worden (roest en handvatten proper maken). De tanden zijn ook nog in vrij goede staat, maar moeten wel bijgevijld worden. Het zijn twee schulpzagen en twee afkort. Het zal niet de allerbeste kwaliteit zijn. Eentje heeft een bruin geverfd handvat uit een zeer licht houtsoort. Bij gebrek aan citroenzuur heb ik voor de roest op te lossen een doos verlopen sinaasappelsap gebruikt! Dit werkt ook uitstekend. De Ph is 4. Heeft iemand een idee wat de Ph van citroenzuuroplossing is?

Mathieu

Attached files
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat ligt nogal aan de concentratie. Hoe meer zuur, hoe lager de pH. Daarnaast heb je sterke en zwakke zuren; zo is azijn een zwak zuur, en zoutzuur een sterk zuur. Citroenzuur is onder de organische zuren een behoorlijk sterk (maar nog steeds 'zwak') zuur, met een (eerste) pKa van 3.1. Een 5% oplossing heeft een pH van ongeveer 1.9.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Mathieu

Ik zit vol bewondering jouw stukje te lezen, sinaasappelen om te ontroesten :D Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. kan je al wat laten zien??????

Ik hou van buiten de bekende paden gaan, prima voorbeeld :lol:
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik had geen citroenzuur voorhanden. Van sinaasappelsap wist ik dat het ook een behoorlijke zuurtegraad heeft, dus proberen maar. Waarschijnlijk zal zuiver citroenzuur beter en sneller gaan, maar de roest viel nogal mee, dus is het ook best gelukt. Cola zou ook goed moeten gaan (en ik vermoed citroenlimonade ook). Ik denk dat het bocht dat sommige huismerken verkopen zelfs enkel hiervoor geschikt is!

Attached files
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Mathieu, is bovenstaande het resultaat van alleen de sinaasappelbehandeling of heb je nog andere methodes ernaast gebruikt (schuren, staalwol b.v.)?

Peter
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De zagen zijn nog geschuurd nadien. Het chemisch of electrolytisch ontroesten veranderd bruine roestbonken in een zwart poeder wat gemakkelijker te verwijderen is.

Mathieu
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
OK, bedankt (er zijn enkel oude zagen onderweg naar mij en volg dit topic uiteraard met grote interesse)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als ik goed gezien heb had je een bod staan op marktplaats.
We mogen dus van jou ook een post verwachten?
Nu nog enkele kapzagen, maar die worden precies minder aangeboden.

Mathieu
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
klopt, ik zal wat foto's maken van voor en na het schoonmaken. Toevallig heb ik een tijdje geleden citroenzuur gekocht dus kan ik dat ook op de zagen toepassen.
 
welk citroenzuur bedoel je dan?
heb vandaag een paar oude schaafbeitels ontroest met citroensap
dat zijn die gele flesjes die je bij de supermarkt kan kopen en normaal gebruikt worden bij de bereiding van verschillende gerechten
dat spul werkt echt super!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.