Hout uit buitenland bestellen ?

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Ik ben al langer aan het "knutselen" met hout. Ik heb al enkele kleinere werkstukken gemaakt en wil het nu wat groter aanpakken.
Daar ik echter niet goed weet hoeveel hout ik nodig zou hebben voor bvb een buffetkast, ben ik aan het denken om een grote partij (boomstam of zo) te bestellen uit het buitenland.Dan heb ik altijd een voorraad liggen.

Ik denk toch dat daar waar de bomen gekapt worden, ze ook goedkoper zijn in aankoop.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt,
George
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Er zijn genoeg bedrijven in ons land die je voor een mooie prijs hout aan kunnen bieden. Soms kan het buitenland een optie zijn maar dan moet je vaak dergelijke antallen bestellen dat je genoeg hout hebt om de rest van je leven kasten te timmeren.

Welke houtsoort zoek je?
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Dag Rick,

Bedankt voor de reactie.

Ik was aan het denken aan dennen, esdoorn, grenen, lorken, vuren. Maar ook aan notenhout en wengé.
De eerst, omdat deze toch gemakkelijk te bewerken zijn. De andere 2 vind prachtig qua struktuur en kleur.
Ik vind steigerhout ook mooi, maar de prijzen varieren nogal.

Mvg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Er zijn genoeg houthandels/zagerijen die dit soort partijen, of hele stammen, kunnen leveren. Zelf heb (had) ik naast uiteraard de bekende adressen als Amsterdamse Fijnhouthandel en de Arnhemse Fijnhouthandel, ervaring met zagerij van Dijk in Laren (onlangs tragisch afgebrand, ze stonden kennelijk op het punt om te verhuizen vanuit Laren centrum naar een nieuwe lokatie - ik hoop dat dat desondanks toch nog gaat gebeuren). Daar lagen standaard stammen van Europees hardhout, maar ook stammen amerikaanse esdoorn, wenge, etc.

Henk
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
George.
Ik koop mijn hout bij www.talenshouthandel.nl in Punthost even ten zuiden van Staphorst. Een echte houthandel voor de ZZP-er, meubelmaker etc. Je kunt er alle dagen terecht voor info en prijzen en je komt vast niet zonder hout thuis. Koopt zelf op stam in Frankrijk.
vr.gr. Jan Pranger.
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Dag Jan,

Bedankt voor jou reactie.Ik zal Talens zeker contacteren.
Ik ben zelf van Belgie, dus ik zit altijd met het transport. Daarom dat ik dacht om een hele stam te laten overkomen en hem met een mobile zagerij te verzagen tot planken.

Mvg
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Hey George, ik weet niet waar je ergens in Belgie woont , maar er zijn overal nog min of meer ambachtelijke houtzagerijen. André ( Tuoh) heeft een adres ergens in de Noorderkempen. In Ramsel ( Zuiderkempen) is er ook nog een zagerij, Van derAuwera. In een vorig leven heb ik daar tamelijk wat stammen geleverd. Ik denk dat ze alleen maar inlands hout - eik, am. eik, douglas, den, populier -verwerken, maar je kan daar zeker een stam uitkiezen en laten in zagen in welke dikte je maar wil.
Modern is het niet, maar duur ook niet. :)
gr,
Danny
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
heavyc zei:
Dag Jan,

Bedankt voor jou reactie.Ik zal Talens zeker contacteren.
Ik ben zelf van Belgie, dus ik zit altijd met het transport. Daarom dat ik dacht om een hele stam te laten overkomen en hem met een mobile zagerij te verzagen tot planken.

Mvg

Heavyc,

Direct een stam wenge kopen lijkt me wel een grote investering :p. Kocht een halfjaar terug gevierschaalde wenge om een tafel of 2 van te maken en het prijskaartje is niet min. Heb je ook de nodige machines om bolen te verwerken? ( denk aan lintzaag, vlakbank, vandikte, freesmachine, horizontale schuurmachine?)

mvg,

Bert
 

tuoh

Oud hout
Het Wengé zal ongetwijfeld veel goedkoper zijn in het land van herkomst (Kongo) maar de transportkosten doen je dan wel de das om.

Stap gewoon eens binnen bij een houthandel en kijk wat er te verkrijgen is, heb je ook ineens een idee van de prijs. Die verschilt namelijk per partij of gezaagde stam.

Mvg,

André
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hallo Bert,

De machines heb ik.
Ik wil gewoon de voordeligste manier vinden om zo veel mogelijk hout over te hebben.

Mvg
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nou Bert je wordt op je wenken bediend in de topic "houtveilen" door www.bosgroepen.nl/p.232
Grote aanhangwagen mee want er is een mobiele zaagerij aanwezig. Kijken vanaf 11/2 en veiling op 25/2.
vr.gr. Jan Pranger.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Jan,

je hout mag dan wel herzaagt zijn tot handelbare planken, toch heb je een hele boel stationaire machines nodig om van boolplank naar afgewerkt product over te gaan. Heden ten dage zijn er steeds minder particulieren en bedrijven die aangepast machine park hebben om op traditionele wijze hout te verwerken.

Los hiervan staande, hout blijft goud, het is en blijft een duur maar duurzaam product.

mvg,

Bert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.