Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Hout uit buitenland bestellen ?

Ik ben al langer aan het "knutselen" met hout. Ik heb al enkele kleinere werkstukken gemaakt en wil het nu wat groter aanpakken.
    Daar ik echter niet goed weet hoeveel hout ik nodig zou hebben voor bvb een buffetkast, ben ik aan het denken om een grote partij (boomstam of zo) te bestellen uit het buitenland.Dan heb ik altijd een voorraad liggen.

Ik denk toch dat daar waar de bomen gekapt worden, ze ook goedkoper zijn in aankoop.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt,
    George

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Hout uit buitenland bestellen ?

Er zijn genoeg bedrijven in ons land die je voor een mooie prijs hout aan kunnen bieden. Soms kan het buitenland een optie zijn maar dan moet je vaak dergelijke antallen bestellen dat je genoeg hout hebt om de rest van je leven kasten te timmeren.

Welke houtsoort zoek je?

Dag Rick,

Bedankt voor de reactie.

Ik was aan het denken aan dennen, esdoorn, grenen, lorken, vuren. Maar ook aan notenhout en wengé.
    De eerst, omdat deze toch gemakkelijk te bewerken zijn. De andere 2 vind prachtig qua struktuur en kleur.
    Ik vind steigerhout ook mooi, maar de prijzen varieren nogal.

Mvg

Er zijn genoeg houthandels/zagerijen die dit soort partijen, of hele stammen, kunnen leveren. Zelf heb (had) ik naast uiteraard de bekende adressen als Amsterdamse Fijnhouthandel en de Arnhemse Fijnhouthandel, ervaring met zagerij van Dijk in Laren (onlangs tragisch afgebrand, ze stonden kennelijk op het punt om te verhuizen vanuit Laren centrum naar een nieuwe lokatie - ik hoop dat dat desondanks toch nog gaat gebeuren). Daar lagen standaard stammen van Europees hardhout, maar ook stammen amerikaanse esdoorn, wenge, etc.

Henk

Heeft iemand ook enig idee van prijzen?

George.
    Ik koop mijn hout bij www.talenshouthandel.nl in Punthost even ten zuiden van Staphorst. Een echte houthandel voor de ZZP-er, meubelmaker etc. Je kunt er alle dagen terecht voor info en prijzen en je komt vast niet zonder hout thuis. Koopt zelf op stam in Frankrijk.
    vr.gr. Jan Pranger.

Dag Jan,

Bedankt voor jou reactie.Ik zal Talens zeker contacteren.
    Ik ben zelf van Belgie, dus ik zit altijd met het transport. Daarom dat ik dacht om een hele stam te laten overkomen en hem met een mobile zagerij te verzagen tot planken.

Mvg

Het is: http://www.talenshout.nl/. Overigens geen ervaring mee.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Hey George, ik weet niet waar je ergens in Belgie woont , maar er zijn overal nog min of meer ambachtelijke houtzagerijen. André ( Tuoh) heeft een adres ergens in de Noorderkempen. In Ramsel ( Zuiderkempen) is er ook nog een zagerij, Van derAuwera. In een vorig leven heb ik daar tamelijk wat stammen geleverd. Ik denk dat ze alleen maar inlands hout - eik, am. eik, douglas, den, populier -verwerken, maar je kan daar zeker een stam uitkiezen en laten in zagen in welke dikte je maar wil.
    Modern is het niet, maar duur ook niet.
    gr,
    Danny

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door heavyc
    Dag Jan,

Bedankt voor jou reactie.Ik zal Talens zeker contacteren.
    Ik ben zelf van Belgie, dus ik zit altijd met het transport. Daarom dat ik dacht om een hele stam te laten overkomen en hem met een mobile zagerij te verzagen tot planken.

Mvg
    Heavyc,

Direct een stam wenge kopen lijkt me wel een grote investering . Kocht een halfjaar terug gevierschaalde wenge om een tafel of 2 van te maken en het prijskaartje is niet min. Heb je ook de nodige machines om bolen te verwerken? ( denk aan lintzaag, vlakbank, vandikte, freesmachine, horizontale schuurmachine?)

mvg,

Bert

Forum Rechten