welke zaagtafel

ans

Nieuw lid
23 dec 2010
8
0
hallo ik heb een tijdje een metabo tku 225 e gehad
trouwens heb hem nog steeds maar ben nou op zoek naar iets nieuws
nu heb ik twee machines op het oog de tendotools tafelzaagmachine tt2000/250
of de tendotools paneelzaagmachine silding tt45/1600s1
nu is mijn vraag wie heeft er ervaring met deze machine`s
en met welke ben ik het beste af
ik zaag er voornamelijk platen mee van betonplex ,maar wil hem voor alles kunnen gebruiken
is er iemand die mij in gewoon nederlands het verschil van deze machine kan vertellen
alvast hartelijk bedankt ans
 

WR1944

Oud hout
Als je voornamelijk grote platen zaagt is mogelijk slimmer de zaag naar het materiaal te brengen in plaats van de platen naar een zaagmachine te zeulen. Met een invalzaag en een geleiderail kan je op elke vlakke ondergrond de platen verzagen. Als je een tafel neemt met een plaat stijf schuimplastic heb je een mooie ondergrond waarbij je de tafel niet beschadigd. Er zijn diverse bedrijven die deze zagen en rails leveren.
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Heb catalogus tendotool bij me maar heb geen ervaring met een van beide machines. Kan je wel vertellen tt2000/250 kan je bij 90° 75mm zagen bij 45° 60 mm, motor 2.2kw 3pk 3000 toeren/min. Met de tafelgeleider kan je 2000mm zagen. De tt45/1600s1 kan je op 90° 80mm en op 45° 55mm zagen motor 1 4pk motor 2 1pk toerental zagen kan ik niet terugvinden. zaagblad 1 hoofdzaag 300mm zaagblad 2 ritser 120mm lengte tafelgeleider 1600mm maar kan je ook verkrijgen in 2500mm, 3200mm, 3800mm. De zagen die je hier vergelijkt zijn wel 2 verschillende prijsklasse de tt45/1600 is meer profesioneel terwijl de tt2000/250 meer hobby is. Hangt ervanaf welk budget je voor ogen hebt en wat je ermee gaat doen natuurlijk. Als je nog vragen hebt laat het dan maar weten als ik kan zal ik het zeker doen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De echo's die ik zover heb gehoord zeiden allemaal om mijlenver van dat merk te blijven, goedkoop made in china gereedschap. Maar geen persoonlijke ervaring ermee.

Enzo goedkoop is het ook niet, voor niet veel meer heb je al de Robland equivalent. Made in Belgium met een stevige reputatie.
Als je de ruimte hebt dan is een paneelzaag van minstens 2500mm een aanrader voor plaatmateriaal en massief, het werkt ook met een invalzaag en geleiders maar dat is veel veel trager en minder praktisch. De investering is dan ook lager.

Dus ofwel een kleinere zaagtafel voor massief en kleinere werkstukken samen met invalzaag systeem voor panelen,
ofwel een paneelzaag die alles kan.
uiteindelijk is de investering ongeveer gelijk.
 

ans

Nieuw lid
23 dec 2010
8
0
oke ja dan heb ik hier verder zitten lezen en dan heb ik de hammer k3 opgezocht
zo voor mij (een leek ) wel een degelijke machine
ik heb een festool invalzaag met geleiders maar op een of andere manier kom ik niet altijd recht uit
en dat corrigeer ik dan weer op mn zaagtafel
ik maak werpkisten voor honden en heb meestal lengtes van 1meter tot 150 nodig
ik heb wel een prijsopgaaf nu gevraagd voor de hammer k3 comfort
ik wil nog een keer een goed machine kopen dus ga niet over een nacht ijs
maar las hier dat jan van dijk zo machine wou aanschaffen dus heb die maar eens opgezocht
ik zaag voornamelijk betonplex van 18 mm alvast bedankt voor de intresante antwoorden
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
tendotools staat niet erg goed bekend.

hammer maakt erg mooie dingen, dit lijkt me een logischere keuze. wat ook een optie is om de platen bij je leverancier op maat te laten zagen.....scheelt je weer een stevige investering...
 

ans

Nieuw lid
23 dec 2010
8
0
oke bedankt ik heb al via de site een prijsopvraag gedaan voor de hammer k3 comfort
dus zou gauw ik wat weet laat ik het jullie horen groetjes ans
 

WR1944

Oud hout
ans zei:
ik heb een festool invalzaag met geleiders maar op een of andere manier kom ik niet altijd recht uit
en dat corrigeer ik dan weer op mn zaagtafel

Ik ben bang dat je met de Festool invalzaag je de juiste techniek moet leren. Als je een vlakke ondergrond hebt en je de lineaal (geleider) op de merkstrepen hebt gelegd moet je een perfecte zaagsnede krijgen. De schuimrubber strippen onder de lineaal houden het stevig op z'n plaats. En als je de plastic strip aan de zaagkant goed hebt gezaagd kan je die precies op de merkjes plaatsen. Als je bang bent voor verschuiven kan je met klemmen de lineaal op het hout vastzetten. Deze manier van zagen is zo succesvol dat andere merken dit systeem gekopieerd hebben.
 

ans

Nieuw lid
23 dec 2010
8
0
ja dat zou kunnen maar ik denk dat het aan het meten ligt
en ik zou eigenlijk een leesbrilletje op moeten denk ik zodat het wel eens een mm scheelt
en op de zaag tafel zet ik hem in een keer vast
maar ik zal het nog eens proberen maar in ieder geval bedankt
 

WR1944

Oud hout
ans zei:
ja dat zou kunnen maar ik denk dat het aan het meten ligt
en ik zou eigenlijk een leesbrilletje op moeten denk ik zodat het wel eens een mm scheelt
en op de zaag tafel zet ik hem in een keer vast
maar ik zal het nog eens proberen maar in ieder geval bedankt

Ik ben flink bijziend en ook het focussen gaat niet meer zo goed als 40 jaar geleden maar zonder bril met m'n neus op 100 tot 200 mm van de maatlat krijg ik de zaak tot op een kwart millimeter nauwkeurig met de lineaal. Maar ook op de zaagtafel zal je de juiste maat moeten instellen. Of je moet een diditale uitlezing hebben die dan ook nog eens goed geijkt moet zijn.
Maar met een beetje oefenen moet je nauwkeurig kunnen werken. Duizenden zijn je voorgegaan tot volledige tevredenheid.
 
A

Athanor

Guest
ans zei:
oke bedankt ik heb al via de site een prijsopvraag gedaan voor de hammer k3 comfort
dus zou gauw ik wat weet laat ik het jullie horen groetjes ans
Als je geen haast hebt om een machine te kopen is het aan te raden een beurs af te wachten om de Hammer te kopen. Meestal komt Felder Nederland rond die tijd met aanbiedingen en kun je het beste dan zaken doen. Volgens mij is er in het voorjaar weer een beurs in Gorinchem of Hardenberg.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.