HBM 450 variabele houtdraaibank

WR1944

Oud hout
Ik denk dat het een goed idee is eerst eens bij draaiers bij je in de buurt te gaan kijken. Als ik zo je verhalen aanhoor lijkt me jouw benadering aardig gevaarlijk. Zou je zonder enige instructie of training op een vrachtwagen of een lijnbus durven stappen en wegrijden? Voor mijn gevoel zit dat in dezelfde gevarenklasse.
Ik heb waarschijnlijk in een wereld gewerkt en geleefd in Holland waar de mensen, die ik kende, voor iets nieuws zich terdege lieten voorlichten. Zo was ook m'n eigen instelling en na 35 jaar in de industrie krijg je een aardig idee wat kan en wat niet. Nu ik hier in Amerika zit en een hoop TV-programma's volg op het gebied van Doe Het Zelf is er een programma genaamd "Renovation Realities". Voor het eerst zag ik mensen zonder enig inzicht rigoreuze verbouwingen in huis uitvoeren. Ternauwernood werden instortingen en gasexplosies door de filmploeg voorkomen. Nu zal het voor de TV wel wat aangedikt zijn want het moet wel vermaak blijven maar toch. Ik hoop dat Stephan verstandiger is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
stephanz10 zei:

Nee, da's een houtsnijbeiteltje. Bovendien zou ik om te beginnen niet met (alleen) een vlakke beitel beginnen. Koop je maar 1 beitel, doe dan een guts... En nogmaals, de beitels en beitelsets van Buitelaar zijn best bruikbaar. Als je een HBM 450 (je kunt voor de 'oorspronkelijke' 450 zonder vario kiezen. Da's wel de kleinste, maar ook de meest betaalbare) gaat halen bij Buitelaar, dan zou ik daar ook een of meer beitels meenemen...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
stephanz10 zei:
een snelheidsschakelaar is altijd handig, als je bijvoorbeeld een blok hout in jje draaibank heb zitten, en je niet zeker weet of hij ver genoeg van de leunspaan af zit, kun je hem eerst heel langzaam zetten, om te kijken of hij goed zit.

Dat doe je handmatig, met het handwiel (dat helemaal links op de vaste kop zit); een vario gaat daarvoor nog altijd veel te snel.

Daarom durf ik te zeggen dat een draaibank zonder handwiel een onding is. Oeps, mijn Nova 1624-44 wordt standaard ook zonder handwiel geleverd... Ik heb daar bij Teknatool ooit zelfs over geklaagd. Nooit wat zinvols op teruggehoord.

En een vario (frequentie-snelheidsregeling) is absoluut niet nodig om te leren draaien. Dat is dus echt een van de eerste zaken waar je goed op kunt bezuinigen.
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
WR1944 zei:
Ik denk dat het een goed idee is eerst eens bij draaiers bij je in de buurt te gaan kijken. Als ik zo je verhalen aanhoor lijkt me jouw benadering aardig gevaarlijk. Zou je zonder enige instructie of training op een vrachtwagen of een lijnbus durven stappen en wegrijden? Voor mijn gevoel zit dat in dezelfde gevarenklasse.
Ik heb waarschijnlijk in een wereld gewerkt en geleefd in Holland waar de mensen, die ik kende, voor iets nieuws zich terdege lieten voorlichten. Zo was ook m'n eigen instelling en na 35 jaar in de industrie krijg je een aardig idee wat kan en wat niet. Nu ik hier in Amerika zit en een hoop TV-programma's volg op het gebied van Doe Het Zelf is er een programma genaamd "Renovation Realities". Voor het eerst zag ik mensen zonder enig inzicht rigoreuze verbouwingen in huis uitvoeren. Ternauwernood werden instortingen en gasexplosies door de filmploeg voorkomen. Nu zal het voor de TV wel wat aangedikt zijn want het moet wel vermaak blijven maar toch. Ik hoop dat Stephan verstandiger is.

zodat iedereen het nog een keer weet, ik kan houtdraaien, en heb het geleerd op school,

ik zit op het technische college velsen, technisch dus. hier heb ik geleerd hoe je de beitel vast houd en hoe het houtdraaien werkt. daarna heb ik het 2 uur lang zelf gedaan, en alles ging goed.

waar ik nog niet zo goed in ben zijn denamingen, zoals vaste center en meedraaiende center

vg, stephan
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
een snelheidsschakelaar is ook handig met bijvoorbeeld het schuren van dingen. dan kun je hem langzamer zetten
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
@nyckle

kun je mischien een filmpje maken van je HBM?

of anders een paar foto's

op de site staan maar 2 foto's
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
een snelheidsschakelaar is altijd handig, als je bijvoorbeeld een blok hout in jje draaibank heb zitten, en je niet zeker weet of hij ver genoeg van de leunspaan af zit, kun je hem eerst heel langzaam zetten, om te kijken of hij goed zit.

Beste stephan, je hebt me met deze opmerking behoorlijk laten schrikken. Dit doe je n.l. Nooit!! eerst met de hand draaien om te zien of alles vrij is. Dan pas de machine aan.

Momenteel kan ik niet filmen of foto's maken. Oorzaak...Ik heb een dochter van 14... :D

Ik draai nu ongeveer 2 jaar. Nog steeds durf ik niet te zeggen ik kan draaien. Er komt heel wat meer bij kijken, dan een beitel tegen een stuk hout houden. Neem alleen maar de vele manieren van opspannen...

Jongen draai eens met een ervaren draaier mee.
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
ik check ook altijd eerst met mijn handen, maar je kunt hem daarna voor de zekerheid eerst even langzaam zetten
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
ik denk dat ik via marktplaats voor een HBM 450 Variabele Houtdraaibank ga kijken, zodat ik hem mischien bij een adres op kan halen, dat dichter bij is. ik ben 12 feb. pas jarig, en dan krijg ik pas m'n geld, maar ik heb dit onderwerp op tijd geplaatst, om te kijken of dit een goed bankje is.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ja, die verjaardag duurt nog wel even.
Ik zou als ik jou was voor nieuw gaan. Dan heb je garantie bij HBM. Een jaar meende ik.
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
de beitels zijn geen probleem meer, wanneer je 1 steekbeitel heb kun je opzich al wel aardig wat. ik heb ooit toen ik klein was een gereedschapszet gehad met een beiteltje erbij, deze was best wel dik, ik heb deze met mijn slijpmachine omgeslepen tot draaibeitel..

eerder heb ik ook al een onderwerp gezien waarin ene ''zaag'' een opmerking maakt over de hbm450



toen ik dit las werd ik toch bang

Attached files
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Stefan,
Zoek via Radius (de landelijke vereniging) de afdeling in de regio waar jij woont. Elke afdeling heeft een aantal mentoren die je zeker op weg weten te helpen en je met raad en daad zullen bijstaan.
Laat eventueel even horen waar je woont. Mede forumleden zullen je zeker de weg willen wijzen. Ik ben ook eerst zelf begonnnen, maar later nog iedere dag dankbaar dat ik begeleid werd door een ervaren iemand van de regio NoordHolland-Noord.
Ga in elk geval NIET de Pfeil-beitel kopen. Deze is bedoeld voor beeldhouw- en houtsnijwerk en zeker niet geschikt voor het houtdraaien.
Probeer verstandig te zijn en laat je niet leiden door mooie plaatjes op mooie websites.
Doe je voordeel met de adviezen die je op dit forum gratis krijgt.
Kijk ook eens op http://www.de-houtdraaier.nl
Pieter
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Precies Pieter laat Stefan eerst eens goed advies inwinnen bij een houtdraaier, die al wat langer draait dan 2 uurtjes: www.houtdraaien.com de website van Radius.
Als ik Stefan op basis van zijn antwoorden kort citeer:
* slijpen kan ik al (van opa geleerd)
* koop een Pfeill (beeldhouwen)
* koop eerst Ferm beitels (troep)
* eerst langzaam (moet met de hand)
* ik kan houtdraaien en weet beitel vast te houden - heb 2 uur geoefend - niets gebeurd
* verhaal van Zaag maakte bang
dan slaat me de schrik om het hart.
Stefan informeer bij Radius naar die ervaren houtdraaier in Driehuis met grote didactische kunde en vaardigheid. Kom anders gerust naar Lemmer en laat zien wat je kunt: je gaat in ieder geval met een goeie beitel en een tas vol 1e klas draaihout naar huis.
vr.gr. Jan Pranger.
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
@ jan pranger

ik woon in velserbroek,

eerder dit forum schreef ik dat ik in ijmuiden woonde, omdat veel mensen velserbroek niet kennen, en ijmuiden wel.
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
jan pranger zei:
* slijpen kan ik al (van opa geleerd)
* koop een Pfeill (beeldhouwen)
* koop eerst Ferm beitels (troep)
* eerst langzaam (moet met de hand)
* ik kan houtdraaien en weet beitel vast te houden - heb 2 uur geoefend - niets gebeurd
* verhaal van Zaag maakte bang

oke, even een lijstje met verbeteringen

*slijpen kan ik al (van opa geleerd) klopt, mijn opa is timmerman geweest
* koop een Pfeill (beeldhouwen) klopt niet, ik ga deze beitel niet kopen
* koop eerst Ferm beitels (troep) klopt niet, ik heb een oude steekbeitel omgeslepen tot draaibeitel
* eerst langzaam (moet met de hand) klopt, ik doe het eerst met de hand, daarna langzaam, en daarna gewoon op narmale toeren
* ik kan houtdraaien en weet beitel vast te houden - heb 2 uur geoefend - niets gebeurd klopt, ik heb 2 uur op de HOUTdraaibank geoefent, maar ik heb wel veel vaker geoefent op een metaal draaibank
* verhaal van Zaag maakte bang klopt

vg, stephan
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Met alle respect Stephan, ga mooi op schoolreis en droom dat je de chauffeur bent omdat je wel eens in een botsauto hebt gezeten.
Overige forummers het lijkt mij een bescherming voor deze a.s. houtdraaier, dat we de discussie op dit item maar sluiten.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.