HBM 450 variabele houtdraaibank

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik werk al enige tijd met deze draaibank. Nog geen spijt van gehad. Een prima ding om mee te beginnen en het draaien te leren. Zo langzaam aan heb ik er verschillende dingen bij gekocht en gemaakt. Zet hem wel op een trillingsvrije tafel of onderstel. Daar heb je veel genot van.

Ik heb om te leren een set, schrik niet Ferm houtdraaibeitels gekocht. 20€. Deze beitels zijn inmiddels verslepen tot ander modellen en heb mij duurdere aangeschaft. Toch zijn die ferm-dingen nog regelmatig in gebruik.

(let wel het slijpen moet je ook leren. Het is nog steeds geen hobby van me)


Langzaam de accessoires opbouwen is misschien een tip. Zoals je de machine krijgt kun je er al veel mee, maar een chuck erbij, vond ik toch wel een verademing.

Ook de boorkop was een prima uitbreiding. Al deze uitbreidingen kun je weer meenemen naar eventueel een andere duurdere machine.

Veel succes,

Nyckle
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
neen, niet echt. Maar je kan eens een bijtel verslijpen tot een model wat je even nodig hebt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De gamma heeft een drietal kleine 'draaibeitels' van gereedschapsstaal in het assortiment die weliswaar niet best zijn, maar iig beter dan de ferm beitels. Ik heb er twee, de (dikke) afsteekbeitel en een rechte beitel die ik herslepen heb tot een soort 'spindle master'. Snel bot, maar mits regelmatig geslepen helemaal niet verkeerd. De HSS beitels die HBM zelf levert zijn betaalbaar en ook beslist bruikbaar. Baptist heeft nog een aantal hele goedkope zweedse draaibeitels (Luna) hangen (5 euro, helaas alleen nog maar de smalle schuine beitel) die voor dat geld ook de moeite waard zijn, al was het maar om er mee te leren slijpen.
 
stephanz10 zei:
oke, slijpen heb ik zelf al geleerd van mijn opa, maar ik moet inderdaad ook nog eens een bijtelset kopen. was de ferm bijtelset goed?

VG, stephan

http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=13&t=4761


stap alsjeblieft van alles wat ferm heet af!
dit is gewoon speelgoed waarmee niet te werken is
wil je echt gaan draaien zul je goed gereedschap moeten aanschaffen en dat kost toch een aardige cent
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
dit is een redelijke draaibank voor een goede prijs. kan ik zeker aanraden. mijne heb ik verkocht omdat ik een grotere draaibank wilde hebben.

ferm beitels zou ik niet aan beginnen. zoveel beitels heb je niet nodig dus koop liever iets goeds zoals bv crown,hamlet oid.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Het gaat hier wel over de portemonnee van een veertienjarige :D

Je kan wel een geweldige beitel van Crown , sorby of Hamlet aanraden, maar voor de prijs van één zo'n beitel zijn er wel alternatieven waar Stevan prima mee uit de voeten kan de komende tijd.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Heb je de reiskosten er ook bij op geteld? Ik schat dat je machine op ongeveer €300 komt als je hem thuis hebt.... :? Heren draaiers kunnen we deze jonge heer ook ergens mee helpen? Ik denk dat hij aan het verdrinken is....
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
oeps, heb de rijskosten niet gezien, mischien kom ik er een op een andere site tegen, waar je hem kan ophalen, of verzenden voor minder kosten
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
ik zie net dat het bedrijf in den hoog zit, geen probleem voor mij dus, ik woon im Ijmuiden dus is ongeveer een uurtje rijden. ik vraag gewoon met m,n vader of hij met me mee wil, hij kan denk ik wel een busje regelen via z'n werk.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
De HBM 450 kun je halen in de omgeving Gouda. Misschien dat je pa je kan sponsoren.
Maar dan heb je nog geen beitels....en kun je niks.

Zoek een adres, waar je ervaring kunt opdoen in het draaien en het slijpen van beitels. Probeer zoveel mogelijk info op te doen.(Youtube staat vol met draaifilmpjes) Spaar er nog ca €100 bij. (verjaardagen helpen soms echt)

zet hem op Stephan, houdt de kop er voor!
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
ik denk dat ik eerst een goedkope beitel ferm koop, en deze tijdelijk gebruik, todat ik genoeg geld heb voor een goede beitel
 
stephanz10 zei:
ik denk dat ik eerst een goedkope beitel ferm koop, en deze tijdelijk gebruik, todat ik genoeg geld heb voor een goede beitel

zou ik echt niet doen
bij HM hebben ze goedkope beitelsets te koop staan
dan heb je 8 beitels voor 65 van redelijke kwaliteit
deze zijn misschien iets duurder dan ferm beitels maar wel vele malen beter

crown of sorby beitels kosten ongeveer 30-80 euro per beitel
heb zelf de meeste beitels die rond de 40_60 kostte en dat vind ik persoonlijk niet teel voor een goede beitel
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
een snelheidsschakelaar is altijd handig, als je bijvoorbeeld een blok hout in jje draaibank heb zitten, en je niet zeker weet of hij ver genoeg van de leunspaan af zit, kun je hem eerst heel langzaam zetten, om te kijken of hij goed zit.

wanneer je hem in een keer heel snel zet, en je en hij zit niet goed, is er een kans dat het blok hout tegen je leunspaan komt en het hout/de leunspaan beschadigt,

daarom wil ik er bijvoorbeeld ook een met een snelheidsschakelaar
 
een frequentieregelaar bedoel je
dan heb je aan 300 niet genoeg maat
die krengen kosten rond de 200-400 los
en dan heb je de draaibank er nog niet bij
heb zelf ook tot nu toe gedraaid zonder maar heb nu een bestelling klaar liggen voor zo'n dingetje
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.