Schap onzichtbaar ophangen

W

Willumpie

Guest
Hoe kun je makkelijk snel, maar vooral stevig en waterpas schappen blind aan de muur hangen?
Ik moet binnenkost een schap ophangen van 140x15 á 20cm en 4cm dik massief.

Op internet kom ik de Tenti-8 tegen, wie heeft hier ervaring mee? Of weet iets beters?

Alvast bedankt!
 

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Een vrij simpele methode is een stuk draadeind te kopen (M10 of 12) en hiervan een aantal stukken te zagen van 20cm (even uitgaande van een plank van 20cm breed). In de plank boor je, uiteraard zo recht als je kunt (liefst nl met 'n langgatboor), een gat van 10cm diep, een fractie dikker dan de dikte van het draadeind. In de muur doe je hetzelfde, maar gewoon op de exacte dikte van de draad.
Het draadeind kun je dan in de wand vastzetten met injectiemortel (bv Fischer VS 150 c, gewoon te koop bij bv Gamma). Je kunt met kleine wigjes het draadeind nog wat bijstellen. Je kunt dit voor alle typen muren gebruiken (al dan niet met bijbehorende pluggen, even goed lezen). Als de mortel na ongeveer 1uur is uitgedroogd zitten de draadeinden 'muur'vast! ;) Je schuift dan zo de plank over de draadeinden.

Ik heb onlangs een kopie van http://www.olivier-dolle.com/pages/fr/w ... px?t=1&c=8 hiermee opgehangen en ik vond het een relatief simpele en fijne werkwijze.

Succes ermee!
 
W

Willumpie

Guest
jpandriesse zei:
Voor andere opties even de search gebruiken van deze site. Deze vraag is namelijk al vele malen langsgekomen en vele antwoorden/mogelijkheden zijn dus al beschreven.

Kun jij mij wat zoektermen geven waar ik wel resultaat op krijg dan? Ik kan namelijk via de search niets vinden...
 
W

Willumpie

Guest
Beste Faceinacrowd

Bedankt voor je reactie. Deze optie heb ik al vaker gehoord. Nadeel is dat er niets te stellen valt. Boor je niet recht in de muur of is de muur niet al te best, dan hangt je schap niet waterpas.
Dat gave ontwerp van Olivier Dolle heeft meerdere hoeken en daardoor zal hij ook sneller goed hangen dan een recht schap dat maar met 4cm contact met de muur heeft.
 

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Ik snap je zorg, maar dat bedoelde ik ook met "Je kunt met kleine wigjes het draadeind nog wat bijstellen." Als je je waterpas over de draadeinden legt, en het gat rondom de draadeinden aan het begin van de muur iets ruimer houdt, dan kun je deze m.i. goed pas krijgen. Als de mortel uitgehard is zit het goed vast. Mocht het dan nog niet naar wens zijn, kun je zelfs het draadeind nog voorzichtig ietwat buigen. Die mortel is verder voor alle type wanden en vult goed op.

Overigens is mijn kopie van die boomtak toch 'n stukje lastiger geweest. Het bestaat namelijk uit twee delen en de verstekken moesten ook naadloos op elkaar aansluiten uiteraard... :)

Maar deze http://www.onlinegereedschap.com/blinde ... er-infrees werken nl ook prima, en je hoeft dan minder te 'rommelen'. Je moet vooral kiezen waar jezelf ook 'n goed gevoel bij hebt!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Willumpie zei:
jpandriesse zei:
Voor andere opties even de search gebruiken van deze site. Deze vraag is namelijk al vele malen langsgekomen en vele antwoorden/mogelijkheden zijn dus al beschreven.

Kun jij mij wat zoektermen geven waar ik wel resultaat op krijg dan? Ik kan namelijk via de search niets vinden...

Oei daar vraag je wat, maar ik heb deze vraag echt al vaker langs zien komen. Volgens mij zelfs onder 1 van de 2 categorieën onder houtbewerken algemeen. Wellicht dat je het zelfs tegen kan komen als je de onderwerpen even langs gaat.
Succes!
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hier vindt je een link naar een eerder topic hierover.Kijk even naar de laatste reactie (Borre). Daar vindt je een link naar een exemplaar dat voor jouw geschikt zou kunnen zijn.

Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.