Voordeur

lexie

Nieuw lid
11 jan 2012
5
0
Hallo,

Na veel zoeken op het net op deze mooie site gekomen en hoop hier een paar goede adviezen te krijgen.
Ik ben Alex en woont in een rijksmonument in Venhuizen [ west-Friesland] en wil de originele voordeur gaan namaken [ had de oude gevonden in de schuur en die was kapot/rot]. Het is een geklampte deur met delen van 27 cm breed en 2,5 cm dik. Wat voor hout zouden jullie gebruiken, en waar kan ik dat kopen. Kan hier namelijk wel Douglas grenen in die breedte krijgen maar ben een beetje bang voor een kromme deur in de toekomst. Alvast bedankt voor jullie reactie´s.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik zou eens kijken bij Jaap van Leersum van Inlands Hout in Burgum. Hij heeft gewaterd grenen op zijn houtsoortenlijst staan. Dat is grenen zoals het in oude gebouwen werd gebruikt. Hij noemt dat grenen in elk geval in breedtes tot 20cm. Je kan altijd vragen of hij ook 27cm kan leveren, en dan is het zeker de moeite waard om aan te geven over welke lengte het 27cm breed moet zijn.

Arthur
 
D

Dulcimer

Guest
I.v.m. de mogelijkheid van kromtrekken van het hout ( welke soort ook) zou ik gaan voor kwartiersgezaagd hout; dat zal minder snel kromtrekken.
Succes,
Frans
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat snap ik, maar dan zal je evengoed denk ik altijd met opbouw hang en sluitwerk moeten werken. Als je de mogelijkheid hebt om de basis 4cm dik te nemen en de klamp dan naar wens bijv. wel 2,5, dan kan je wel inbouw kwijt.
 

lexie

Nieuw lid
11 jan 2012
5
0
Heb ik geen moeite mee hoor,bedankt juist voor je meedenken. Het oude sluitwerk komt er waarschijnlijk op en anders wordt het opbouw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.