Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: Voordeur

Voordeur

Hallo,

Na veel zoeken op het net op deze mooie site gekomen en hoop hier een paar goede adviezen te krijgen.
    Ik ben Alex en woont in een rijksmonument in Venhuizen [ west-Friesland] en wil de originele voordeur gaan namaken [ had de oude gevonden in de schuur en die was kapot/rot]. Het is een geklampte deur met delen van 27 cm breed en 2,5 cm dik. Wat voor hout zouden jullie gebruiken, en waar kan ik dat kopen. Kan hier namelijk wel Douglas grenen in die breedte krijgen maar ben een beetje bang voor een kromme deur in de toekomst. Alvast bedankt voor jullie reactie´s.

Re: Voordeur

Waar is de oude deur van gemaakt?

Grenen of eiken zou best kunnen, maar gezien de breedte van de delen zul je volgens mij wel hoogwaardig, kwartiers, hout nodig hebben.

Goedemorgen,
    De oude deur is van grenen.

Ik zou eens kijken bij Jaap van Leersum van Inlands Hout in Burgum. Hij heeft gewaterd grenen op zijn houtsoortenlijst staan. Dat is grenen zoals het in oude gebouwen werd gebruikt. Hij noemt dat grenen in elk geval in breedtes tot 20cm. Je kan altijd vragen of hij ook 27cm kan leveren, en dan is het zeker de moeite waard om aan te geven over welke lengte het 27cm breed moet zijn.

Arthur

Bedankt voor je link.

I.v.m. de mogelijkheid van kromtrekken van het hout ( welke soort ook) zou ik gaan voor kwartiersgezaagd hout; dat zal minder snel kromtrekken.
    Succes,
    Frans

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Heb je in je kozijn de ruimte om voor een dikkere deur te gaan? Dan zou ik de deur 4 cm dik gaan maken ipv 2,5. Op die manier kan je dan wel hang en sluitwerk van deze tijd gebruiken.

De deur wordt in totaal 5 cm dik [ opgeklampte deur ]

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Dat snap ik, maar dan zal je evengoed denk ik altijd met opbouw hang en sluitwerk moeten werken. Als je de mogelijkheid hebt om de basis 4cm dik te nemen en de klamp dan naar wens bijv. wel 2,5, dan kan je wel inbouw kwijt.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Als dat niet kan, kan het niet hoor, was/is slechts enkel in het kader van meedenken.

Forum Rechten