Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Stofafzuiging tijdens houtdraaien

In mijn werkruimte voor houtdraaien zou ik graag een kleine installatie willen hebben voor stofafzuiging. De ruimte is ca. 15m3 groot.
    Ik heb o.a. op internet de volgende apparaten gezien: Woodstar-/Favorit-/Spero-DC04, CAMVAC-GV286,…..
    Wie heeft ervaring met een van deze apparaten voor stofafzuiging tijdens het houtdraaien?
    Zijn deze apparaten krachtig genoeg voor gebruik in bovengenoemde ruimte?
    Waar in Nederland is de CAMVAC-GV286 te koop?
    Waar moet ik op letten bij aankoop van een stofafzuiger?

Re: Stofafzuiging

Ik zelf hed de spero.

Ben zeer te spreken over de stofafzuiging.
    Met zagen en frezen zuigt hij alles goed weg.

Bij de houtdraaibank niet gezien ik hier geen bak of iets voor gemaakt heb.

Maar dan zuigt iedere stofzuiger slecht af.

Re: Stofafzuiging bij houtdraaibank

ik gebruik bij houtdraaien af en toe mijn gewone afzuiging met een 100mm slang met daarop een pvc buis schuin doorgezaagd zodat ik veel zuigoppervlak heb
    zeker bij schuren werkt dit erg goed

Re: Stofafzuiging tijdens houtdraaien

microclene maak goede stofafzuigers voor houtdraaiers, te koop in belgie bij willyvanhoutte.be bijvoorbeeld. maar ik gebruik zelf een festool werkplaats zuiger waarvan ik de zuigmond vlak onder het schuurpapier zet.

maar wil je dat je afzuiger efficient werkt laat je bank dan langzaam draaien anders vliegen de stofdeeltjes zo snel weg dat geen enkele afzuiger ze kan opzuigen! die schuurt overigens ook beter en minder warmteontwikkeling.

Re: Stofafzuiging bij houtdraaibank

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rené13
    ik gebruik bij houtdraaien af en toe mijn gewone afzuiging met een 100mm slang met daarop een pvc buis schuin doorgezaagd zodat ik veel zuigoppervlak heb
    zeker bij schuren werkt dit erg goed
    rené mag ik je erop attenderen dat pvc gebruiken in een stofafzuiging eigenlijk uit den boze is. nu hoef je daar als particulier natuurlijk niet aan die vca eisen te voldoen maar het is om een goede rede namelijk dat pvc statisch kan worden en dus een vonk kan geven. (in de juiste verhouding is stof en lucht een explosief mengsel!)

dat klopt inderdaad
    maar aangezien ik deze afzuiging gekocht heb van een gepensioneerd houtbewerker die zo al 10 tallen jaren heeft gewerkt vond ik dat andere dingen meer prioriteit hadden om te vervangen dan de buis
    in principe is het toch maar een stukje buis van 35 cm dus de lengte valt flink mee

waarvoor zou je echt een stofafzuiging kopen. pak gewoon je stofzuiger!!!

met en zuigkracht van 100 kuub per uur ofzo?
    daar heb je totaal niets aan bij een draaibank of vlakvandikte

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Grappig....ik zat deze week weer eens na te denken over dit probleem. Momenteel gebruik ik mijn bouwstofzuiger tijdens het schuren op de draaibank maar echt ideaal is dit niet. Je hebt de zuigmond in de ene hand en het schuurpapier in de andere. Hiernaast staat de fijnstoffilter van Jet op volle toeren het fijnstof af te zuigen maar er zit wel een kleine 1 1/2 meter tussen het werkstuk en de filter. Ergens neig ik nog steeds naar een losse afzuiger voor bij de draaibank. Camvac maakt erg mooie afzuigers, heeft iemand hier ervaring mee ??\
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Even een oud topic ophalen, maar ik zag recent bij een mede houtdraaier een mooi plaatje dat je gewoon mee op de bank legde, waar de zuigmond aan vast hing. Leek me een mooie oplossing voor dit probleem. Alleen weet ik niet hoe zwaar de afzuiging was? In ieder geval is het noodzakelijk aangezien ik in een kleine ruimte werk die moeilijk verlucht kan worden (vaste ramen).

Forum Rechten