Slijpmolens B-merken

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Ook al gebeurt het houtbewerken veel met machines toch heeft men geregeld handschaaf en beitels nodig. En die gereedschappen vragen na verloop van tijd om geslepen te worden.
Nu was ik niet van plan om daar een groot budget voor uit te trekken, dus ben ik op zoek gegaan naar low-budget toestellen.
Zo kwam ik uit bij de nat/droog slijpmolens van Einhell en Powerplus.
De Einhell is het BT-WD 150/200 toestel van 250 watt
De Powerplus is het POW X1250 toestel van 350 watt

Zie hier op het forum nog geen ervaringen van gebruikers. Wie kan me daar in adviseren?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Op zich kan je elke stationaire slijper hier wel voor gebruiken, maar voor het slijphulp gedeelte zal je toch echt zelf creatief moeten zijn of in de buidel moeten tasten. Dat is namelijk in de goedkope uitvoeringen altijd waardeloos.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik ben ook bang dat je met deze machines een matig resultaat zal verkrijgen. Naast deze machine heb je nog wel wat andere zaken nodig om je beitels echt super scherp te krijgen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik heb zelf een slijp machine staan zoals deze op de foto er zit alleen een witte steen op.

Daar zou je ook naar kunnen kijken en nog een goede wetsteen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat houtdraaiers met elke bouwmarkt-slijpmachine uit de voeten kunnen, mits er maar minimaal een witte (aluminium oxide) steen op zit. Voor het slijpen van schaaf- en handbeitels wordt het verhaal iets ingewikkelder - dan zul je op zijn minst moeten investeren in een setje slijpstenen en bijv. een slijphulpje om je beitels goed af te werken - een slijpmachine gebruik je dan wrschlk alleen maar om een volledig 'vernielde' beitel weer in vorm te slijpen.

Voor wat betreft beiteloplegstukken: volgens mij zijn die ook bij de betere slijpmachines redelijk onbruikbaar, en zul je daar te allen tijde apart en extra in moeten investeren - zelfs bij een Tormek moet je daar een vol extra vermogen voor uittrekken...
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Einhell-->Nooit kopen, is troep. Powerplus heb ik geen kennis van, maar ziet er niet goed uit.

Je kan ook een 'gewone' slijpmachine kopen en af en toe je beitel koelen, een nat/droog slijpmolen heb je niet per se nodig.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
henkverhaar zei:
Ik denk dat houtdraaiers met elke bouwmarkt-slijpmachine uit de voeten kunnen, mits er maar minimaal een witte (aluminium oxide) steen op zit. Voor het slijpen van schaaf- en handbeitels wordt het verhaal iets ingewikkelder - dan zul je op zijn minst moeten investeren in een setje slijpstenen en bijv. een slijphulpje om je beitels goed af te werken - een slijpmachine gebruik je dan wrschlk alleen maar om een volledig 'vernielde' beitel weer in vorm te slijpen.

Ik slijp al een aantal jaren samen met me vader verschillende beitels voor verschillende Timmermannen/meubelmakers op een soort bouwmarkt-slijpmachine met een witte steen. We wetten ze gewoon op een oliesteen waar we zo nu en dan een bekertje water bij gaat om het doekje waar ze op liggen vochtig te houden.

Dus je hoeft niet persee een dure inverstering te doen in een setje slijpstenen en hulpstukken voor je slijpmachine en een slijp hulpstuk voor de stenen.

Maar dat is mijn mening ik denk dat iedereen gewoon zijn eigen keuzes moet maken, hoe diegene het wil doen en met wat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.