Scharnieren plaatsen op vuren timmerlatten

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Hallo allemaal :)

Vandaag heb ik op mijn stage gewerkt aan een opdracht: schragen maken. Die maak ik van vuren laten.

Maar mijn begeleider zei dat ik de scharnieren NIET hoefde in te laten, in plaats daarvan moest ik ze vastzetten op een plaatje (6mm) berken plex wat dus op die vuren latten werd getackt & gelijmt.
Dat moet omdat de schroefgaten in massief vuren anders te snel zouden uitlubberen, aangezien vuren zo zacht is.

Ik denk zelf echter dat het veel beter is om het scharnier (knoop/ klepscharnier) in te laten, als je het goed inlaat, dus strak, omdat het vlees om het scharnier heen dan stevigheid geeft.

Ander voordeel is dan dat je door een freesmal de scharnieren meteen op hun plek krijgt en snel meerdere schragen kan maken.

Dus ik hoop een paar tips te krijgen ben benieuwt en misschien ook wel eigenwijs :p
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik heb +/- 5 jaar geleden schragen gemaakt van vurenhout, de scharnieren afgetekend en met de bovenfrees netjes ingefreesd. Ondanks veelvuldig gebruik zit er nog geen mm speling op. Je leraar mag best langskomen om te proberen de scharnieren los te trekken.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
als je het op een plaatje multiplex maakt is veel sneller dan dat je hem in moet frezen. Je moet eerst je mal maken en dan nog je machine instellen.

Het verhaal over uitleuberen vind ik eigenlijk gelul maar het gebeurd wel. ik heb mij schragen ook van vuren gemaakt en daar heb ik ze er gewoon opgeschroefd.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ale het uitlubberen van schroefgateen wel gebeurd hoe is het dan gelul :D
In decorbouw gebruik ik ook vaak scharnieren die ik op vuren latten zet zonder infrezen of multiplex er tussen. Krommers er in, en je kan stukken heel snel in elkaar zetten en uitelkaar halen.
Nog geen last gehad van uitlubberende schroefgaten :) Maar de meeste dingen die ik zo maak hebben ook geen eeuwigheidswaarde, en hoe tof zou het zijn dat je over vijftig jaar kan zeggen dat je nog steeds dezelfde schragen gebruikt, omdat je ze één keer degelijk hebt gemaakt, dat doet de Gamma je niet na
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.