zaagtafel of invalzaag cms

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
Beste forumleden,

Vandaag aan de slag met het ontwerp van een nieuwe indeling van mijn schuurtje. Daarbij gelijk een belangrijk issue. Een tafelzaag versus inzalzaag (met op termijn een cms tafel).
Nu is mijn schuur beperkt, slecht 2,2 bij 3,2. Automatisch kies ik dan voor de invalzaag van festool. Echter, twijfel alom: in de verschillende bladen lees ik terug dat de basis bij een tafelzaag (bijv. Makita MLT 100X) begint.

Vandaar mijn vraag. Wat zouden jullie doen?
 

Jurriaan91

Nieuw lid
9 jan 2012
3
0
hallo,

Je kan ook een losse tafel van festool kopen en deze is dan ook opvouwbaar. In die tafel kan je zo je invalzaag hangen mits je niet een oud model hebt dan word het lastig.

grt jurriaan
 

WR1944

Oud hout
De globale tactiek van Festool is dat je het gereedschap naar het materiaal brengt. Alles is draagbaar. Vandaar de geleiderail met de vele apparaten die je daarmee kan geleiden. Voor het in kleinere stukken zagen van grote platen is dit een goede werkwijze. Ga je een tandje hoger dan kan je met bijvoorbeeld de invalzaag en de MFT/3 tafel verder gaan, het op maat zagen van de voorgezaagde stukken. Wil je het comfort van een nauwkeurig werkende tafelzaag, die ook nog inklapbaar is, dan is er het CMS systeem.
Het Festool pad is niet goedkoop maar naar mijn idee door het systeem z'n geld dubbel en dwars waard.
Andere merken hebben ook invalzagen met rails die echt niet slecht zijn. Je zou in gereedschapzaken of bij mede-forummers de diverse mogelijkheden eens moeten uitproberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.