Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: ronde hoeken frezen

  1. #1

    ronde hoeken frezen

    Hallo allemaal, heb een vraagje aan jullie. Hoe krijg ik hoeken mooi rondgefreesd met de bovenfrees ? Heb vandaag een kopieerring gehaald, men vertelde mij, dat ik hem niet behoefde te centreren met een doorn ( heb hier zelf al twijfels over ). Heb een malletje gemaakt dat wat kleiner is, zodat de frees mooi langs de hoek gaat. Gebruik een 10 mm frees, kriig het gewoon niet echt netjes. Het begin en het einde wordt gewoon niet echt netjes, moet er bij vertellen dat ik nog niet zo veel gefreesd heb, maar dat hebben jullie al door denk ik hoor.
    Ben zeer benieuwd, want het moet toch echt kunnen ?
    Groeten van Theo

  2. #2

    Re: ronde hoeken frezen

    Koop het juiste freesje, die met een rolgeleidertje aan de onderzijde

  3. #3

    Re: ronde hoeken frezen

    wat voor ronde hoek wil je fresen? het is voor vele ook niet duidelijk heb je mischien foto's van wat je gedaan hebt ?

  4. #4
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.458

    Re: ronde hoeken frezen

    Je kan de hoek van een plank of plaat willen afronden maar ook de rand van die plank of plaat. Als je een rand ofrond heb je een kwartronde frees nodig met een geleide lager. Ga je een hoek afronden dan heb je een rechte frees nodig met een geleide lager en een mal met de gewenste straal.
    De rand rond je af door de frees langs de rand te halen met een diepteinstelling waarbij je geen overgang voelt van vlak naar afronding. Kleine afwijkingen kan je wegschuren. Eerst het kopse hout frezen dan kan je de enigszins rafelige einden wegfrezen als je in de richting van de nerf freest.
    Als je een hoek gaat afronden klem je de mal op de hoek met de cirkel net rakend aan de zijden. Laat de frees zover zakken dat het lager op de mal loopt en de frees net de volle dikte van het hout raakt. Zorg ervoor dat je met de nerf mee freest anders krijg je uitbrekende splinters. Daarvoor moet je het hout ook van de andere kant bewerken.
    Maar een foto van de situatie zou heel verhelderend werken.

  5. #5
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Locatie
    Boirs, België
    Berichten
    1.759

    Re: ronde hoeken frezen

    WR1944 heeft het goed uitgelegd, ik gebruik hiervoor ook een kopieer frees met een kogellager met dezelfde diameter als de frees. Het probleem met kopieeringen is dat je je mal "op schaal" moet maken rekening houdend met het verschil in diameter van mal en frees.

    Nog een tip is om het grootste deel van het hout eerst af te zagen met de lintzaag of met de decoupeerzaag zodat je met de frees slechts een paar mm moet afnemen. Dat is veel makkelijker en de afwerking is mooier met minder kans op splijten of andere accidentjes!

  6. #6

    Re: ronde hoeken frezen

    @wr1944, moet de hoeken afronden, had een rechte frees en heb een mal met de juiste straal gemaakt.
    Was vandaag weer bezig, en herken de punten waar jij het over hebt.
    Maar het gaat al beter, en met jullie tips gaat het helemaal lukken denk ik hoor.
    @bench works, ga het ook eens op jouw manier doen, hoef ik geen mal op schaal te maken tenminste.
    Het ging al netter, oefening baart kunst, hartstikke bedankt voor jullie tips jongens !!!

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top