Bosch GEX125-150 AVE

davyd

Nieuw lid
4 jan 2012
12
0
Sinds een goede maand de Bosch GEX125-150 (excentrische) schuurmachine in bezit.

Technische details:
Schuurplateau-Ø 150 mm en 125 mm
Onbelast toerental 5.500 – 12.000 min-1
Aantal schuurbewegingen 11.000 – 24.000 min-1
Excentriciteit 2,00 mm
Slijpmiddelbevestiging Klithechting
Nominaal opgenomen vermogen 400 W
Gewicht 2,4 kg
Draaicirkel-Ø 4 mm

Bevindingen:

Kan uiteraard nog niets zeggen over lange termijn, maar gedurende een aantal dagen intensief gebruikt (4 à 6 uur/dag) om wat eikenmeubels te schuren (van korrel 80 naar 300).

Werkte hiervoor met black en decker, makita, hitatchi en metabo (thuis en op houtles). De laatste drie bevielen ook goed, maar na veel wikken en wegen deze bosch gekozen.

positief:
- krachtige motor die zelfs na een paar uur achter elkaar gebruiken niet warm liep (in tegenstelling tot de B&D bijvoorbeeld);
- trillingen? Welke trillingen? De motorblok staat 'onafhankelijk' van het schuurpad waardoor er echt opmerkelijk minder trillingen optreden (ook in vergelijking met de makita's en metabo's). Ook na 2 uur achter elkaar schuren geen tintelingen in de hand;
- heb geen afzuiging, maar de filter werkte prima. Neemt zowat 90% van het stof op.
- handig dat er zowel een 150 als 125 pad op kan.
- mooie Lboxx waar alles zijn plaats in heeft.
- mooi schuurresultaat.

Mindere punten:
- de knop om de aanschakelaar ingedrukt te houden staat niet echt handig (ligt waarschijnlijk aan mij);
- de prijs? Rond de 300 EURO is best stevig, althans toch voor mij, maar je krijgt er natuurlijk wel wat voor in de plaats.

Aanraden aan anderen/opnieuw kopen?
Zeker.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Zelf heb ik de GEX125 alleen met een 125mm schuurschijf .
Deze bevalt me prima en ook ik gebruik hem veel om eiken schuren .
Bij het schuren op een vlakke ondergrond word bijna alle stof opgevangen .
Ben er erg tevreden over , goede keus
 

lambiek

Nieuw lid
6 aug 2011
3
0
Ik heb 'm ook. Ik houd niet van groot schuurwerk, maar met deze machine valt het mee. Voor mij z'n geld waard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.