QD draaiwerk...

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hier twee foto's van wat Quick&Dirty draaiwerk dat ik dit weekend heb lopen doen...

Allereerst een pastadroogrek dat ik zondagochtend in elkaar flanste. Ik had zaterdag een pastamachine aangeschaft, en kwam er, nadat ik van de pastavellen spaghetti had gedraaid dat ik niks had om de slierten te drogen te hangen. Uit arrenmoede dus maar over de kraan (en aanverwante uitsteeksels) gehangen. Het geheel is niet heel verfijnd afgewerkt (understatement...), maar werkt wel. De voet is taxus; een van de weinige stukken hout die ik had liggen dat groot genoeg was om een voet uit te draaien - dit werd wel bemoeilijkt omdat er nogal wat lengescheuren ( in feite kopscheuren) in zaten. Helaas werd dat pas op de draaibank duidelijk door het lawaai en de vibraties. Op zeker moment zat ik dan ook met twee halve voeten - die ik met dikke superlijm weer aan elkaar heb bevestigd, en daarna afgedraaid. De pilaar en de spaken zijn van beukenhout.

Verder twee schaaltjes als prototypes voor een 'kaarsenhouder' voor 10cm bolkaarsen, voor een bevriende kaarsenmaker. De linker (grote) is van amerikaans noten, de rechter van beukenhout. Ik ben bang dat de grote te groot is en de kleine te klein en dat er dus een derde prototype gemaakt zal moeten worden ;-)

Henk

Attached files
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ja kan zeggen wat je wil van die pasta-droogmolen, maar je kan er in elk geval wel een paar ton pasta op kwijt. Zo robuust is die wel :mrgreen:

de schaaltjes geven leuk, al kan ik me idd ook inbeelden dat de tussenmaat misschien wel beter zal zijn.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Misschien snel en eenvoudig maar wel functioneel. Met enige aanpassing een bijzettafeltje in de keuken. Blijft ie binnen pastabereik.
Bij die schaaltjes zou ik me voor kunnen stellen, dat je ook één maakt in de vorm van een schijf met een kleine uitholling voor de kaars. Nu gaan de schaaltjes de concurrentie aan met de vorm/uitvoering van de kaarsen. Misschien kun je hier iets mee? Lid van Radius??
vr.gr. Jan Pranger
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
jan pranger zei:
Bij die schaaltjes zou ik me voor kunnen stellen, dat je ook één maakt in de vorm van een schijf met een kleine uitholling voor de kaars. Nu gaan de schaaltjes de concurrentie aan met de vorm/uitvoering van de kaarsen. Misschien kun je hier iets mee? Lid van Radius??

Ja. Nee. ;-)

De (vrijwel) vlakke schijf optie is zeker een optie, en misschien moet ik vooraleer ik naar de 'opdrachtgever' terugga er zo een maken. De huidige vorm is wel waar oorspronkelijk om gevraagd is, maar ik geef toe dat ik persoonlijk nog niet helemaal tevreden was met het resultaat als de kaars er idd op staat.
 

WR1944

Oud hout
WAARSCHUWING: geheel off-topic
Na een 15-jarige relatie met een volbloed Italiaanse keukenprinses heb ik het een en ander geleerd op pasta gebied. Zij maakte vaak zelf pasta met een semi-professionele electrische machine. Niet met een pasta molentje maar met een exemplaar waar de ingredienten in gemengd en gekneed werden en met ruim 20 verschillende spuitmonden. Met een schroef als in een gehaktmolen werd het deeg door openingen van verschillende vormen geperst en afhankelijk van de soort pasta op een bepaalde lengte afgesneden. Bij "lange" pasta als spaghetti, tagliatelle, linguini of papardelle werden de slierten op een met meel bestoven tafel gelegd en weer met meel bestoven. Zo bleven ze redelijk soepel en plakte het niet aan elkaar. Ze gebruikte normale tarwebloem en eieren maar zo nu en dan de speciale harde tarwe (durum). Een droogmolen is alleen handig als je de pasta direct gebruikt, het is meer een parkeerplaats dan een droger. Maar in een modaal Italiaans huishouden zal je zelden een droogmolen aantreffen.
Maar door die keukenprinses ben ik wel een kritische eter geworden en dan is Amerika geen aangename plaats. Maar ik heb al enkele goede restaurants gevonden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
WR1944 zei:
Een droogmolen is alleen handig als je de pasta direct gebruikt, het is meer een parkeerplaats dan een droger.
Dat is mij bekend ;-) ik maak alleen pasta voor directe consumptie...
Maar door die keukenprinses ben ik wel een kritische eter geworden en dan is Amerika geen aangename plaats. Maar ik heb al enkele goede restaurants gevonden.
LIgt eraan wat je wilt eten. Steaks, pub food, hamburgers, 'plattelands-eten' gaat prima, klassieke keuken is vaak een drama. De bier- en koffiesituatie is overigens tegenswoordig oneindig veel beter dan, zeg, 20 jaar geleden. En brewpubs hebben vaak heel acceptabel pub food.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Er zit betrekkelijk weinig gif in het hout, en significante blootstelling vereist het fijnmaken van het hout. Uitlogen vindt vrijwel niet plaats, bovendien is het hout geïmpregneerd met meubelolie, wat na droging een harsfilm oplevert. De paar pastaslierten die enkele minuten op de houten voet rusten zullen dus in de praktijk geen taxol en aanverwante stoffen opnemen. Het draaien en schuren van deze voet was toxicologisch vele malen 'gevaarlijker' dan het gebruik als pastadroogmolenvoet.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
henkverhaar zei:
Er zit betrekkelijk weinig gif in het hout, en significante blootstelling vereist het fijnmaken van het hout.

Heb je hier een bron voor?
In een ander (Duits) forum werd dit onderzoek geciteerd:

(Verteilung und Menge an Taxinen in verschiedenen Triebteilen von Taxus cuspidata)
A.G. Fett Neto; F. DiCosmo
Source: PLANTA MEDICA Volume: 58 Issue: 5 Pages: 464-466 Published: OCT 1992


wat in dat forum werd samengevat met

The detected amounts of taxol in the wood and young wood fractions can be attributed to contamination by residues of their respective bark fractions, considering the standard deviations in relation to the means in both wood fractions...


waarbij echter tegelijkertijd werd benadrukt dat dit onderzoek de Taxus Cuspidata betrof, en niet de lokale Taxus Baccata en dat tevens alleen het gehalte van Paclitaxel (handelsnaam Taxol) werd onderzocht, terwijl er ook andere gifstoffen in taxus zitten.

Ik zeg niet dat jij geen taxus voor je eigen keukengerei mag of moet gebruiken, maar je verkondigt heel stellige feiten over de giftigheid - gebaseerd op wat?

De originele discussie kun je ook hier nalezen: http://www.drechsler-forum.de/phpbb/viewtopic.php?t=24408
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ben heel benieuwd of er iets bestaat om deze discussie, die op allerlei fora steeds weer oplaait. definitief af te sluiten. Zeker nu ik hoor dat je toxicoloog bent, hoop ik dat jij dan toegang hebt tot de goede bronnen...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zoals gewoonlijk is er geen 'betrouwbaar' overzicht beschikbaar dat specifiek ingaat op gevaren en risico's voor houtbewerkers (althans ik heb het niet kunnen vinden); alle 'niet-wetenschappelijke' info is gebaseerd op hear-say, vage referenties, etc.

Relevante info moet je dus uit diverse bronnen bij elkaar sprokkelen en gedeeltelijk door interpretatie van deze gegevens tot een zinvol beeld samenvoegen. Wat ik heb gevonden suggereert dat

a] taxus soorten, waaronder baccata, de inheemse taxus, een flink aantal, deels, maar niet allemaal, verwante gifstoffen bevatten, waarvan het grootste gedeelte tot de (alkaloïde) taxanen behoren.

b] gifstoffen in alle delen van de plant worden gevonden, met uitzondering van het rode vruchtvlees van de 'schijnvrucht' - dat is goed eetbaar.

c] de hoogste concentraties taxines gevonden worden in zaad en naalden en minder (zeker een factor 5 minder) in 'stems'; n.b. stems zijn jonge scheuten die uitsluitend uit bast en spinthout (levend materiaal) bestaan.

d] taxol en taxol-precursors vooral worden geïsoleerd uit bast en naalden.

Als je dit en een aantal andere stukken informatie combineert, kun je voorzichtigheidshalve concluderen dat de taxines zich vooral in het levende materiaal bevinden - dus niet of veel minder in het, dode, kernhout. Kernhout bevat wel andere, bacteriedodende en schimmeldodende stoffen (vandaar waarschijnlijk de duurzaamheid), dit zijn voor zover ik kan zien met name harsachtige stoffen.

De gebruikte extractiemethoden (gecombineerd met andere kennis ...) suggereren verder dat taxines niet makkelijk uit massief hout zullen migreren, zeker niet als dat hout voorzien is van een water'afstotende' beschermlaag.

Mijn conclusie (voor persoonlijke rekening uiteraard) is dus dat het (kern)hout in massieve vorm weinig risico oplevert, mogelijk tenzij het hout zelf gegeten wordt, en dat het vooral naalden, bast, en eventueel spinthout (en zaden natuurlijk) zijn waar je voorzichtig mee moet omgaan.

Verspanen van taxushout kan wel risico's met zich meebrengen, hoewel het waarschijnlijk lijkt dat daarvoor andere stoffen verantwoordelijk zijn dan de taxanen/taxines. Maar dat we bij het draaien van taxus voorzichtig moeten zijn daar zijn we het denk ik allemaal wel over eens.

Wie geïnteresseerd is in het (beperkte) literatuuroverzicht dat ik hier heb moet zich maar melden...

Henk
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
jan pranger zei:
Bij die schaaltjes zou ik me voor kunnen stellen, dat je ook één maakt in de vorm van een schijf met een kleine uitholling voor de kaars.

Derde prototype, nu als vlakke schaal als voorgesteld, en met een diameter van 13 cm (de andere twee waren 12 en 15 cm); uit amerikaanse esdoorn.



Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Precies Henk. Vlak en simpel. Alhoewel ik meer een platte schijf in gedachten had als herhaling van de "saturnisringen" van de kaars. Ben benieuwd welke wordt gekozen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De schijf is 'vrijwel' vlak (onder- en bovenzijde lopen - zo goed als - evenwijdig), hij staat op een 'voetstukje' - de 'tenon' waarmee hij ook in de vierklauw vast zat. Zo iets opgetild van de ondergrond leek me beter dan een een schijf die rechtstreeks op de tafel ligt. Voet is wel afgewerkt mbv een Cole jaw (althans een imitatie gemonteerd op mijn HBM 450, ik heb ook een 'echte' voor mijn SuperNova, maar vind het vaak te veel werk om alleen daarvoor de klauwen te moeten wisselen; op termijn zal er wel een tweede SuperNova komen...)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.