Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: QD draaiwerk...

QD draaiwerk...

Hier twee foto's van wat Quick&Dirty draaiwerk dat ik dit weekend heb lopen doen...

Allereerst een pastadroogrek dat ik zondagochtend in elkaar flanste. Ik had zaterdag een pastamachine aangeschaft, en kwam er, nadat ik van de pastavellen spaghetti had gedraaid dat ik niks had om de slierten te drogen te hangen. Uit arrenmoede dus maar over de kraan (en aanverwante uitsteeksels) gehangen. Het geheel is niet heel verfijnd afgewerkt (understatement...), maar werkt wel. De voet is taxus; een van de weinige stukken hout die ik had liggen dat groot genoeg was om een voet uit te draaien - dit werd wel bemoeilijkt omdat er nogal wat lengescheuren ( in feite kopscheuren) in zaten. Helaas werd dat pas op de draaibank duidelijk door het lawaai en de vibraties. Op zeker moment zat ik dan ook met twee halve voeten - die ik met dikke superlijm weer aan elkaar heb bevestigd, en daarna afgedraaid. De pilaar en de spaken zijn van beukenhout.

Verder twee schaaltjes als prototypes voor een 'kaarsenhouder' voor 10cm bolkaarsen, voor een bevriende kaarsenmaker. De linker (grote) is van amerikaans noten, de rechter van beukenhout. Ik ben bang dat de grote te groot is en de kleine te klein en dat er dus een derde prototype gemaakt zal moeten worden ;-)

Henk

Attached files

Re: QD draaiwerk...

ja kan zeggen wat je wil van die pasta-droogmolen, maar je kan er in elk geval wel een paar ton pasta op kwijt. Zo robuust is die wel :mrgreen:

de schaaltjes geven leuk, al kan ik me idd ook inbeelden dat de tussenmaat misschien wel beter zal zijn.

Misschien snel en eenvoudig maar wel functioneel. Met enige aanpassing een bijzettafeltje in de keuken. Blijft ie binnen pastabereik.
    Bij die schaaltjes zou ik me voor kunnen stellen, dat je ook één maakt in de vorm van een schijf met een kleine uitholling voor de kaars. Nu gaan de schaaltjes de concurrentie aan met de vorm/uitvoering van de kaarsen. Misschien kun je hier iets mee? Lid van Radius??
    vr.gr. Jan Pranger

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan pranger
    Bij die schaaltjes zou ik me voor kunnen stellen, dat je ook één maakt in de vorm van een schijf met een kleine uitholling voor de kaars. Nu gaan de schaaltjes de concurrentie aan met de vorm/uitvoering van de kaarsen. Misschien kun je hier iets mee? Lid van Radius??
    Ja. Nee. ;-)

De (vrijwel) vlakke schijf optie is zeker een optie, en misschien moet ik vooraleer ik naar de 'opdrachtgever' terugga er zo een maken. De huidige vorm is wel waar oorspronkelijk om gevraagd is, maar ik geef toe dat ik persoonlijk nog niet helemaal tevreden was met het resultaat als de kaars er idd op staat.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

WAARSCHUWING: geheel off-topic
    Na een 15-jarige relatie met een volbloed Italiaanse keukenprinses heb ik het een en ander geleerd op pasta gebied. Zij maakte vaak zelf pasta met een semi-professionele electrische machine. Niet met een pasta molentje maar met een exemplaar waar de ingredienten in gemengd en gekneed werden en met ruim 20 verschillende spuitmonden. Met een schroef als in een gehaktmolen werd het deeg door openingen van verschillende vormen geperst en afhankelijk van de soort pasta op een bepaalde lengte afgesneden. Bij "lange" pasta als spaghetti, tagliatelle, linguini of papardelle werden de slierten op een met meel bestoven tafel gelegd en weer met meel bestoven. Zo bleven ze redelijk soepel en plakte het niet aan elkaar. Ze gebruikte normale tarwebloem en eieren maar zo nu en dan de speciale harde tarwe (durum). Een droogmolen is alleen handig als je de pasta direct gebruikt, het is meer een parkeerplaats dan een droger. Maar in een modaal Italiaans huishouden zal je zelden een droogmolen aantreffen.
    Maar door die keukenprinses ben ik wel een kritische eter geworden en dan is Amerika geen aangename plaats. Maar ik heb al enkele goede restaurants gevonden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944
    Een droogmolen is alleen handig als je de pasta direct gebruikt, het is meer een parkeerplaats dan een droger.
    Dat is mij bekend ;-) ik maak alleen pasta voor directe consumptie...
    Maar door die keukenprinses ben ik wel een kritische eter geworden en dan is Amerika geen aangename plaats. Maar ik heb al enkele goede restaurants gevonden.
    LIgt eraan wat je wilt eten. Steaks, pub food, hamburgers, 'plattelands-eten' gaat prima, klassieke keuken is vaak een drama. De bier- en koffiesituatie is overigens tegenswoordig oneindig veel beter dan, zeg, 20 jaar geleden. En brewpubs hebben vaak heel acceptabel pub food.

Is Taxus wel vertrouwd om hiervoor te gebruiken, i.v.m giftigheid?

Er zit betrekkelijk weinig gif in het hout, en significante blootstelling vereist het fijnmaken van het hout. Uitlogen vindt vrijwel niet plaats, bovendien is het hout geïmpregneerd met meubelolie, wat na droging een harsfilm oplevert. De paar pastaslierten die enkele minuten op de houten voet rusten zullen dus in de praktijk geen taxol en aanverwante stoffen opnemen. Het draaien en schuren van deze voet was toxicologisch vele malen 'gevaarlijker' dan het gebruik als pastadroogmolenvoet.

Duidelijk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar
    Er zit betrekkelijk weinig gif in het hout, en significante blootstelling vereist het fijnmaken van het hout.
    Heb je hier een bron voor?
    In een ander (Duits) forum werd dit onderzoek geciteerd:

(Verteilung und Menge an Taxinen in verschiedenen Triebteilen von Taxus cuspidata)
    A.G. Fett Neto; F. DiCosmo
    Source: PLANTA MEDICA Volume: 58 Issue: 5 Pages: 464-466 Published: OCT 1992

wat in dat forum werd samengevat met

The detected amounts of taxol in the wood and young wood fractions can be attributed to contamination by residues of their respective bark fractions, considering the standard deviations in relation to the means in both wood fractions...

waarbij echter tegelijkertijd werd benadrukt dat dit onderzoek de Taxus Cuspidata betrof, en niet de lokale Taxus Baccata en dat tevens alleen het gehalte van Paclitaxel (handelsnaam Taxol) werd onderzocht, terwijl er ook andere gifstoffen in taxus zitten.

Ik zeg niet dat jij geen taxus voor je eigen keukengerei mag of moet gebruiken, maar je verkondigt heel stellige feiten over de giftigheid - gebaseerd op wat?

De originele discussie kun je ook hier nalezen: http://www.drechsler-forum.de/phpbb/...ic.php?t=24408

Forum Rechten