zwaluwstaartverbinding

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
ik ben al een tijdje bezig als houtbewerker en heb al veel foto's en plaatjes gezien van de zwaluwstaartverbinding. weet iemand hoe je deze kunt maken? zelf heb ik ooit op een ander forum gelezen dat je het ook met frees kunt maken.

kan iemand mij mischien helpen

alvast bedankt

vriendelijke groet, stephan

;)
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Zwaluwstaarten kan je inderdaad met een bovenfrees maken, maar daar heb je echter wel een duur hulpmiddel bij nodig (deze bijvoorbeeld). Deze zou je kunnen aanschaffen als je een heleboel zwaluwstaartverbindingen wilt maken (en een freestafel hebt waar dat hulpstuk op past!!).

Veel leuker is het om zwaluwstaarten met de hand te maken, daarvoor heb je niet meer nodig dan een zaag, een winkelhaak, een (stalen) lineaal en een afschrijfmesje. Een uitleg over hoe zwaluwstaartverbindingen te maken gaat wel erg ver, maar als je zoals Steven al aangaf googled op 'handcut dovetails' of op youtube zoekt vind je heel veel voorbeelden.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Stefan,

You-tube staat vol met allerlei leuke filmpjes. Mocht je het "live"willen zien dan ben je altijd welkom in Zwolle.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.