Video van het lijmen van mijn kast

WR1944

Oud hout
Bij een dergelijk complex geheel werk ik in fasen. In plaats van lamello's gebruik ik domino's. En ik pas alles droog, met domino's heb je een iets steviger geheel. Dan neem ik alles uit elkaar waarbij ik met schilderstape de delen merk die bij elkaar komen.
Dan begin ik met het lijmen van de domino's in de panelen die als eerste geplaatst gaan worden. Ik lijm een paar naden en assembleer de rest droog tot alles weer in elkaar zit. Na het drogen gaan een paar volgende naden in de lijm en het overblivende weer droog geassembleerd. Zo ga ik van fase naar fase. Elke te lijmen naad kan drogen in de positie die het inneemt in de feitelijke constructie. Dat betekend dat je alleen de juiste volgorde dient aan te houden en alles goed moet merken om het in de juiste positie te lijmen. Als je gepensioneerd bent leer je hoe je stress kan vermijden, neem je tijd om alles van te voren te overleggen. Ik ben van Titebond Original overgestapt op Titebond III voor de langere opentijd. Dat is ook een stress-verminderaar.
Maar zelfs met deze relaxte methode kan het een enkele keer toch misgaan. Dan wordt de Amerikaanse atmosfeer weer met een paar nieuwe Nederlandse krachttermen verrijkt. :mrgreen:
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Nog een geluk dat het geen 25° is, want dan zou het pas echt stressen worden.
Maar blijven de zijkanten van de kast zichtbaar dat je alles lijmt? Ik heb mijn keukenkasten gewoon geschroefd, zonder lamello's of andere hulpmiddelen.
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
Grappig om te zien maar komt me wel heel bekend voor.
Dat lijmen is me toch altijd wat.
Zoals hierboven al vermeld, ik gebruik waar onzichtbaar bijna altijd schroeven, zelfs wanneer zichtbaar wordt er meestal met een dekplaat gewerkt die langs binnen geschroeft wordt.
ik gebruik meestal drevels voor een makkelijke montage in samenwerking met schroeven. ik lijm zelden kasten tenzij in verstek of wanneer er meubels gelakt moeten worden.

misschien nog een tip.
gebruik niet zoveel lamello's. 3 per verbinding is sterk zat en zal beter te belijmen zijn en te klemmen.

gr
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bedankt voor de tips. Het was inderdaad even zweten vooral toen die ene achterplaat te breed leek te zijn. Ik heb nog steeds geen idee hoe ik zo stom heb kunnen zijn. Ik dacht toch echt alles gepast te hebben.

In gedeelten lijmen. Dat weet ik bij dit model eigenlijk niet goed hoe dat soumoeten en dan de boel ook nog klemmen en alles haaks houden.

Schroeven ipv lijmen. Tja, ik wil er gewoon een kast van maken die het huis overleeft :lol: .

Minder lamellos, dat is inderdaad een goed idee.

Alle keukenkasten zijn nu klaar. Nu het minder leuke werk, alles in de lak zetten. En dan deurtjes afhangen enzo. Ergens in maart wil ik de grote verbouwing uit gaan voeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.