2 theekisten.......

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Forummers,

Het was eindelijk weer eens tijd voor wat bezigheden in de werkplaats. Voor de verandering heb ik maar eens kistjes gemaakt......... :D :D :D

Ik had nog wat amerikaans notenhout liggen, deze heb ik geherzaagd en op dikte geschaafd.

De deksels worden gemaakt van mdf bekleed met fineer. De gekozen fineersoorten zijn Quilted Maple en Eucalyptus Burl. Klinkt exotisch he!!!! Erg bijzonder fineer.

De bodem is gemaakt van mdf, aan een kant zwart gespoten en aan de andere bekleed met fluweel.






Alles geklemd....zie hier ook mijn nieuwe Bessey-klemmen....volgende week komen er nog 2 naar Zwolle!!!


De scharnieren zijn gemaakt van amerikaans esdoorn (6mm dik)

Tot zover......de rest volgt zsm....

Attached files
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
ben benieuwd hoe de doosjes gaan worden.

haha de canadese scharnieren... die wil ik binnenkort mogelijk in bulk proberen te importeren. vind het fijne dingen om mee te werken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Tja, die canadese scharnieren........Hoe dankbaar ik ook ben dat ik ze heb....maar echt prettig werken vind ik ze niet........Misschien kan Bram er iets mee.....
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick

Weer terug in de werkplaats en gelijk weer 2 pareltjes. Mooie doosjes hoor, en met gewone scharniertjes ?
Ik geef een 10 :lol:

HG Hugo
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
rickkoorman zei:
Tja, die canadese scharnieren........Hoe dankbaar ik ook ben dat ik ze heb....maar echt prettig werken vind ik ze niet........Misschien kan Bram er iets mee.....

anders kom ik wel een keer een dagje knutselen bij jou kan ik je laten zien hoe ik ze toepas.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@bram : ik kan er wel mee overweg maar op een of andere manier staan ze me tegen. Wel jammer maar ik heb toch liever andere scharnieren.......sorry he Sam.......
Maar je bent altijd welkom om langs te komen!!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Hugo : het zijn houten scharniertjes geworden

Vandaag helaas niet bezig geweest met het kistje....Misschien komende dagen nog een beetje tijd...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Afgelopen paar dagen weinig vooruitgang met de kistjes.....er zitten wel 2 lagen walnotenolie op. Je ziet dat het hout echt diepte krijgt door het aanbrengen van deze lagen.



Eigenlijk wil ik nog 1 laag walnotenolie aanbrengen en dan beginnen aan de waslaag.

bedankt weer voor het meekijken!!!

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
De kistjes hebben een laagje was gekregen. Hierdoor komt er iets meer glans tevoorschijn.
Ik heb besloten om tot een gemiddelde glans door te gaan en niet voor een "high-gloss".









Walnoten body, quilted maple fineer in de deksel, groene plakfluweel aan binnenzijde met vakverdeling van esdoorn.







Walnoten body, eucalyptus burl fineer deksel, rode plakfluweel aan binnenzijde met vakverdeling van esdoorn.

De kistjes zullen meegaan naar een expositie in Ommen over een tweetal maanden waar dan te zien is in het Vechtgenotenhuis. De opbrengsten gaan deels naar het Vechtgenotenhuis en deels naar KIKA.

Bedankt weer voor het kijken
Rick

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mmm.....er zit wat meer stof op de kistjes dan ik had gezien tijdens het fotograferen.....hahaha.....Gelukkig kan ik dit er gewoon afvegen.

Wat ik was vergeten te vermelden is dat het kistje is gemaakt uit geherzaagd hout. op deze manier kan ik de houtherf volledig rondom laten lopen. Dit geeft toch wel het mooiste effect.

Ik krijg redelijk wat vragen over het maken van kistjes. Deze probeer ik zo goed mogelijk te beantwoorden met mijn beperkte kennis. Elk kistje wordt zorgvuldiger maar ik wil meer leren. Wat is dan ook graag wil weten van jullie :

Wat kan er beter/anders aan deze kistjes ?

Dus gewoon jullie visie en mening graag!!!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Hoi Rick, ze zijn al erg mooi maar ik zou me kunnen voorstellen dat je er er een terugvallende voet onder maakt waardoor de kist zelf lijkt te zweven. Snap je wat ik bedoel?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ja Rick dit is ook letterlijk vakwerk. Het deksel ligt verdiept zo te zien. Kun je die ook iets bol schaven en inleggen in de deksel randen met een klein profiel zo je die wel ziet bij geslepen spiegelranden? Lijkt misschien wel heel chique. En als je een derde blanke lak door de walnootolie doet - dit opbrengen - laten intrekken (even) - overtollig materiaal wegvegen en dit met tussenpozen van een dag drie keer herhalen. Verdunnen met terpentine. Eerst maar even een proefplankje. Misschien ontstaat er wel een mooie zijde glans. Ik gebruik ook zo'n geheim recept voor het afwerken van bepaald houtdraaiwerk: kwart tungoil-kwart gekookte lijnolie-kwart blanke bootlak-kwart terpentine. Zoals gezegd een geheim recept..............

vr.gr. Jan Pranger.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Scheppie. Dat is inderdaad een erg goed idee. Vaak heb ik een kistje klaar en dan bedenk ik dat maar vergeet het op papier te zetten als verbeterpunt. Ik ben het helemaal met je eens!!!

@Jan : Ahaa....geheim recept....een soort van Lemmerlak ? Het walnoten-olie-opbreng-systeem doe ik eigenlijk hetzelfde alleen verdun ik het "nog" niet. Goede tip!!

Alle opmerkingen zijn enorm welkom. Dit zijn al twee mooie tips waar het volgende kistje weer beter van wordt!!!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Hoi Rick, nog een die je zelf al eens min of meer hebt toegepast, het doorzagen van een van de zijden en er dan een stuk contrasterend fineer inplakken.

Op de lange zijde aan dit kistje voor zit een donker stuk hout, als je het daar doorzaagt en dan met contrasterend fineer teruglijmt benadruk je zo'n nerflijn extra, misschien wel een mooi effect.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Scheppie : Yep, dit had ik al eens bedacht. Dit keer gekozen voor een meer " klassieke" look. Toch enorm bedankt voor de suggestie!!!!
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
hoe heb je die gaten voor de schanieren in te leggen gemaakt? want ik ben zelf ook bezig met van die schanieren te maken maar ik zou niet weten hoe je die sleuf er uit kan halen.

gr jordi
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Jordi,

Ik heb dit gedaan met een bovenfrees. De randjes heb ik verder weggestoken met een beitel. Mooie combinatie van machinaal en handwerk.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.