Starter wil zelf (Italiaanse) raamluiken gaan maken.

Legno&Co

Nieuw lid
4 mrt 2009
8
0
Beste mensen,

Wij wonen sinds een jaar of drie in Italië en diverse van onze raam luiken (persiane) zijn aan vervanging toe. Op de onderstaande foto's heb ik getracht in beeld te brengen hoe deze constructief in elkaar zitten.
Omdat ik toch al van plan was om mezelf met houtbewerking te gaan bezig houden leek dit me een goed moment om te gaan starten. Op een handboormachine en een decoupeerzaag na heb ik nog helemaal geen machines. Wel heb ik voldoende ruimte om een werkplaats in te richten.
Ik ben al enige tijd op internet op zoek naar de verkrijgbaarheid en prijzen van diverse machines.
Een tafelzaag lijkt me een eerste vereiste. Daarnaast een lintzaag, kolomboormachine, misschien een vandiktebank en diverse handmachines zoals een bovenfrees en schuurmachine. Het gaat me hier in eerste instantie even om het elektrische gereedschap en niet zozeer om beitels, schaven e.d.
Zoals iedereen weet kunnen alle bovenstaande gereedschappen in diverse prijzen/kwaliteiten gekocht worden.

Wie kan mij adviseren welke machine in welke klasse ik het best kan aanschaffen. Ik wil ongeveer € 5000,00 uitgeven aan de werkplaats inrichting. Ook wil ik er minimaal op een efficiënte manier onderstaande raamluiken mee kunnen maken. Is eventueel een combinatie machine een goed alternatief? Heeft iemand hier ervaring mee?

Heeft iemand ervaring met het Italiaanse merk D'amato Italia (http://www.damatomacchine.com)?
Of kent iemand dit merk überhaupt?

Bedankt alvast voor de reacties.




Attached files
 

Peter

Nieuw lid
3 mrt 2009
16
0
Beste Legno&co,

Je persiane bestaan in ieder geval uit 2 delen,het deel waar de zonwering (lamellen) in zit en het deel wat voor de ophanging zorgt,(het geheel op de foto ziet er kwalitatief niet slecht uit),bewaar in ieder geval de duimgehengen.
Om dit te maken heb je niet al te veel gereedschap nodig,met een zweihaak,een bovenfrees,een goede decoupeerzaag of lintzaag kom je een heel eind.
Preciese maatvoering is hier belangrijk,je kan de togen contramallen en met de zweihaak kan je de hoek waaronder de lamellen liggen uitzetten.
Het uitfrezen van de lamellen in de stijlen is een dievenwerk,enorm arbeidsintensief,je moet elke lamel onder de juiste hoek infrezen.
De pen en gat verbindingen zijn simpel,op de foto's zie ik geen menageringen,de kalfjes,(tussendorpels)zijn simpel ingehakt,1/3 houtdikte en volle houtbreedte.
Misschien een tip.
In Kroatie hebben ze vaak beweegbare lamellen,deze lamellen zijn dmv een pen verbonden met de stijl en kunnen door een katoenen of leren band met handgreepje geopend en gesloten worden,heel simpel,heel decoratief en functioneel,men kan het licht in de kamer doseren,de band verbindt alle lamellen onderling.

Groeten Peter
 

catemaron

Nieuw lid
1 mrt 2009
16
0
Ik zou mijn prioriteit bij een vlak- en vandiktebank leggen (al dan niet gecombineerd). Hout moet altijd vlak en vandikte gemaakt worden en dat is zonder machines erg arbeidsintensief. Daarna zou ik gaan voor goede bovenfrees (met freestafel) en dan voor een lintzaag. Denk vooral ook aan stofafzuiging.

De reden hiervoor is dat een vlak- vandiktebank meer tijd bespaard dan een zaagtafel.
Als je het hout met een handschaaf vlak en vandikte moet gaan schaven ben je echt dagen bezig voor deze klus. Terwijl het op lengte zagen eerder minuten scheelt.

Hetzelfde geld denk ik voor de bovenfrees. Sleuven freezen voor de lamellen bespraard enorm veel tijd t.o.v. met een beitel uithakken.

Als het om zagen gaat denk ik dat de zaagtafel pas aan de orde is wanneer je lange stukken zoals plaatmateriaal of panelen op maat moet gaan zagen.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
catemaron zei:
Als het om zagen gaat denk ik dat de zaagtafel pas aan de orde is wanneer je lange stukken zoals plaatmateriaal of panelen op maat moet gaan zagen.

Waarbij je dan nog de overweging kunt maken of je dit niet met een handcirkelzaag plus geleider kunt.
 

Legno&Co

Nieuw lid
4 mrt 2009
8
0
Bedankt voor de eerste reacties,

Peter:
De luiken op de foto zijn inderdaad nog redelijk van kwaliteit en zijn eerder toe aan een flinke schuur en schilder beurt. In het totaal hebben we echter zo'n 20 deuren/ramen met deze luiken. Hiervan zijn er enkele bij die zo goed als verrot zijn en moeten worden vervangen. Omdat er gelukkig ook een groot deel is wat niet vervangen hoeft te worden is het esthetisch geen optie om de te vervangen luiken uit te voeren met beweegbare lamellen.

Ik heb het nog eens goed bekeken, maar de verticale stijlen (waar de lamellen in zijn gefreesd) en het gebogen bovendeel zijn uit één stuk gemaakt. De onderkant en tussen stijlen zijn inderdaad uit 2 delen gemaakt.
Dat het frezen van de lamellen met een bovenfrees een monnikenwerk wordt wil ik graag geloven. Ik zoek hier dan ook wat voor wat sneller gaat. Alle huizen zijn hier voorzien van dit soort luiken en er is best wel markt voor om deze luiken in de toekomst ook voor derden te gaan maken/repareren. Alle ideeën hierover zijn dan ook meer dan welkom!

Wat zijn overigens duimgehengen en menageringen?

Catemaron:
Het lijkt erop dat zowel jij als Peter een zaagtafel van ondergeschikt belang vinden.
Dit verbaasd mij wel enigszins, omdat, al lezende op internet, vele andere van mening zijn dat een zaagtafel juist een eerste vereiste is. Ik wil mijn werkplaats natuurlijk niet alleen maar inrichten voor het maken van lamelluiken.

Ik als starter moet het in dit stadium van het advies hebben van de 'ervaren' houtbewerker.
Ik zou graag nog wat meer advies krijgen over het aan te schaffen 'machinepark'
Ook ben ik geïnteresseerd in de merken en types van de machines.
Ik besef dat het allemaal heel persoonlijk is en dat de één een andere voorkeur heeft dan de ander, maar toch zou ik jullie voorkeuren graag willen weten.

Groetjes, Wim
 

Legno&Co

Nieuw lid
4 mrt 2009
8
0
peterderooij zei:
catemaron zei:
Als het om zagen gaat denk ik dat de zaagtafel pas aan de orde is wanneer je lange stukken zoals plaatmateriaal of panelen op maat moet gaan zagen.

Waarbij je dan nog de overweging kunt maken of je dit niet met een handcirkelzaag plus geleider kunt.

Ik begin op deze manier toch te geloven dat een zaagtafel net echt een eerste vereiste is.

Wim
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Wim Legno&co, welkom op ons forum en dat nog wel helemaal uit Italie. We gaan internationaal!! Ik ken iemand die zulke louvre deuren maakt met een domino van festool. Hij heeft een handig hulpstukje gemaakt om onder de juiste hoek en afstand de gaten voor de domino te frezen.
Zelf heb ik jaren plezier gehad van een festool cs70 zaag voor het maken van kleine meubeltjes en het verbouwen van ons huis. Lijkt me voor jouw werk een zeer geschikte zaag.

jaap
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Als het om heel veel verbindingssleufjes in een vast hoek gaat zou ik met een WoodRat werken.
Het lijkt me ook dat de Woodrat voor meerdere bewerkingen bij het maken van dergelijke deurtjes heel geschikt zou zijn.
Het betekent wel dat je een eenvoudig hulpmiddel moet maken om de frees in de juiste hoek op te stellen maar dan kun je ook in een snel tempo heel veel sleufjes op de juiste afstand achter elkaar infrezen.
Vooral bij dit soort werk waar de hoek altijd dezelfde is en de afstand tussen de sleufjes ook, is dat wellicht een van de beste/snelste machines for the job.
Daar komt bij dat je sowieso al een bovenfrees nodig hebt voor het uitfrezen van de rondingen voor het bovendeel.
En die bovenfrees zet je dan op de WoodRat, of de Little Rat.
 

Peter

Nieuw lid
3 mrt 2009
16
0
Beste Wim,

Duimgehengen zijn de scharnieren waar de luiken mee opgehangen zijn,ze worden zo genoemd vanwege de pen (duim)waarop het scharnier draait,voor bv deuren en kastdeuren worden ze paumelles genoemd,werken volgens hetzelfde principe.
Een menagering bij een pen en gat verbinding wordt gemaakt om te voorkomen dat men in het gat kijkt,ik heb een voorbeeld als bijlage bijgevoegd,de pen wordt dan smaller gemaakt dan de houtbreedte.

Over de inrichting van een werkplaats,idd een zaagtafel en een afkortzaag,vlak en van diktebank,lintzaag,kolomboor,later kan je denken aan bv een kettingfrees een stationaire freestafel,langgatboormachine en ga maar door.
Div machines zijn ook als combinatie te koop bv de vlak-van dikte bank.
Dewalt heb ik goede ervaringen mee en Casadei,Rojek zijn ook goede merken,2e hands zijn deze ook te koop,o ja en natuurlijk mag een goede werkbank niet ontbreken.

Groeten Peter


Attached files
 

Legno&Co

Nieuw lid
4 mrt 2009
8
0
jaap zei:
Hallo Wim Legno&co, welkom op ons forum en dat nog wel helemaal uit Italie. We gaan internationaal!! Ik ken iemand die zulke louvre deuren maakt met een domino van festool. Hij heeft een handig hulpstukje gemaakt om onder de juiste hoek en afstand de gaten voor de domino te frezen.
Zelf heb ik jaren plezier gehad van een festool cs70 zaag voor het maken van kleine meubeltjes en het verbouwen van ons huis. Lijkt me voor jouw werk een zeer geschikte zaag.

jaap

Hallo Jaap,
Het blijft toch het gemakkelijkst om dit soort zaken, waarvan ik alle termologie nog niet ken, in het Nederlands te lezen en te schrijven. Aangezien ik erg bruikbare reacties krijg tot nu toe, heb ik er geen spijt van dat ik hier naar binnen ben gewipt..
Ik heb ondertussen ook even de festools site gecheckt. De domino is inderdaad een prachtig apparaat. Op youtube zijn diverse filmpjes te vinden met demonstraties. Hij is denk ik wel wat beperkt in zijn mogelijkheden en mede daarom wat aan de dure kant. Daarnaast spreekt de woodrat van dopeling me ook erg aan. Heb ook nog even de zaagtafel en nog wat ander gereedschap bekeken. Dit is zeker een fabrikant welke ik ga overwegen aan te schaffen.
Is het festool gereedschap kwalitatief beter dan bijv. De Walt?

dopeling zei:
Als het om heel veel verbindingssleufjes in een vast hoek gaat zou ik met een WoodRat werken.
Het lijkt me ook dat de Woodrat voor meerdere bewerkingen bij het maken van dergelijke deurtjes heel geschikt zou zijn.
Het betekent wel dat je een eenvoudig hulpmiddel moet maken om de frees in de juiste hoek op te stellen maar dan kun je ook in een snel tempo heel veel sleufjes op de juiste afstand achter elkaar infrezen.
Vooral bij dit soort werk waar de hoek altijd dezelfde is en de afstand tussen de sleufjes ook, is dat wellicht een van de beste/snelste machines for the job.
Daar komt bij dat je sowieso al een bovenfrees nodig hebt voor het uitfrezen van de rondingen voor het bovendeel.
En die bovenfrees zet je dan op de WoodRat, of de Little Rat.

Hoi Dopeling.
De woodrat lijkt me een supertip. Ik heb gelijk informatie aangevraagd. Het lijkt me wel dat het systeem staat of valt bij de kwaliteit van de bovenfrees. Wat is een kwalitatief goede bovenfrees?

Peter zei:
Beste Wim,

Duimgehengen zijn de scharnieren waar de luiken mee opgehangen zijn,ze worden zo genoemd vanwege de pen (duim)waarop het scharnier draait,voor bv deuren en kastdeuren worden ze paumelles genoemd,werken volgens hetzelfde principe.
Een menagering bij een pen en gat verbinding wordt gemaakt om te voorkomen dat men in het gat kijkt,ik heb een voorbeeld als bijlage bijgevoegd,de pen wordt dan smaller gemaakt dan de houtbreedte.

Over de inrichting van een werkplaats,idd een zaagtafel en een afkortzaag,vlak en van diktebank,lintzaag,kolomboor,later kan je denken aan bv een kettingfrees een stationaire freestafel,langgatboormachine en ga maar door.
Div machines zijn ook als combinatie te koop bv de vlak-van dikte bank.
Dewalt heb ik goede ervaringen mee en Casadei,Rojek zijn ook goede merken,2e hands zijn deze ook te koop,o ja en natuurlijk mag een goede werkbank niet ontbreken.

Groeten Peter

Bedank voor de uitleg Peter. Is het volgens jou beter om alle machines van één en hetzelfde merk te kopen of maakt dat helemaal niets uit. Ik zag bijvoorbeeld dat het festool elektrisch handgereedschap is voorzien van een universele aansluiting voor de stofafzuiging en het netsnoer. Wel handig lijkt mij.


Groeten aan allen, Wim
 

Peter

Nieuw lid
3 mrt 2009
16
0
Beste Wim,

De aanschaf van alles van hetzelfde merk kan wellicht een leuke korting opleveren en een ander voordeel is dat je voor onderhoud maar één telefoonnummer hoeft te bellen.
Stel dat je 2e hands machines wil kopen let dan op dat bij vlak en van dikte banken de beitels door een professioneel geslepen zijn,als dit nl even tussen neus en lippen door gedaan word kan er onbalans ontstaan tijdens het draaien met als gevolg,trillingen,lawaai en kapotte lagers.
Hier nog een link om eens wat rond te kijken.
http://www.tendotools.com/documents/home.xml?lang=nl

Groeten Peter
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
@Peter,

Heb jij ervaring met Tendotools?
Meestal worden ze afgeschilderd als "Oosterse rommel" , maar Oosters hoeft niet slecht te zijn. Ik ben gaan informeren voor Kity en Scheppach machines (zijn trouwens dezelfde machines maar met een ander kleurtje) en afhankelijk van het type komt het uit Azië of Europa ...

Mvg,

Geert
 

Legno&Co

Nieuw lid
4 mrt 2009
8
0
Geert zei:
@Peter,

Heb jij ervaring met Tendotools?
Meestal worden ze afgeschilderd als "Oosterse rommel" , maar Oosters hoeft niet slecht te zijn. Ik ben gaan informeren voor Kity en Scheppach machines (zijn trouwens dezelfde machines maar met een ander kleurtje) en afhankelijk van het type komt het uit Azië of Europa ...

Mvg,

Geert

Hallo Peter/Geert,

Ik heb even gekeken bij tendotools op de site. Het ziet er esthetisch en prijstechnisch goed uit. De technische specificaties zijn over het algemeen ook redelijk.
Ik vraag me echter ook af hoe het staat met de kwaliteit en de precisie van de machines.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet, Wim
 

Peter

Nieuw lid
3 mrt 2009
16
0
Ik heb weleens gewerkt met Tendotools en mijn ervaring was dat zolang er niet teveel tierelantijntjes aanzitten het heel goed werken is,ze hebben een machine die 7 bewerkingen doet en dat is gewoon teveel van het goede.
Je staat dan echt te puzzelen welke handeling je moet doen en het gaat ook ten koste van gemak.

Groeten Peter
 

Arend

Nieuw lid
2 dec 2008
16
0
www.arendhuyskamp.nl
Combimachines koop je uit ruimtegebrek.
Je hebt een cirkelzaag en een vlakbank / vandiktebank nodig. de laatste twee kan je goed als combi kopen.
Als stelregel geldt: hoe groter het gewicht hoe beter / hoe minder tierelantijnen hoe beter.
Wie verstandig is of iemand met verstand kent koopt dit soort dingen tweede hands.
Je krijgt eigelijk altijd waar naar je geld. Hoe goedkoper hoe slechter in te stellen, hoe eerder het kapot gaat.
ik zou mijn gereedschap bij een italiaanse gereedschaphandel kopen. als er iets kapot gaat, en er gaat iets kapot, wil je het immers kunnen laten repareren.
Waarschijnlijk heb je een bovenfrees en een schuurmachine nodig. ik zou een dure lichte frees kopen en een beul van een bandschuur. Als je een bandschuur op zijn kop neer kan zetten heb je er extra plezier van.
Nog een lekker werkbankje en je 5000 € zijn gewoon opppelepop
Tenslotte: ga naar baptist en koop een paar boekjes waarvan jij denkt dat ze op jouw ambities van toepassing zijn; misschien moet je daar wel mee beginnen...
 

Legno&Co

Nieuw lid
4 mrt 2009
8
0
Arend zei:
Combimachines koop je uit ruimtegebrek.
Je hebt een cirkelzaag en een vlakbank / vandiktebank nodig. de laatste twee kan je goed als combi kopen.
Als stelregel geldt: hoe groter het gewicht hoe beter / hoe minder tierelantijnen hoe beter.
Wie verstandig is of iemand met verstand kent koopt dit soort dingen tweede hands.
Je krijgt eigelijk altijd waar naar je geld. Hoe goedkoper hoe slechter in te stellen, hoe eerder het kapot gaat.
ik zou mijn gereedschap bij een italiaanse gereedschaphandel kopen. als er iets kapot gaat, en er gaat iets kapot, wil je het immers kunnen laten repareren.
Waarschijnlijk heb je een bovenfrees en een schuurmachine nodig. ik zou een dure lichte frees kopen en een beul van een bandschuur. Als je een bandschuur op zijn kop neer kan zetten heb je er extra plezier van.
Nog een lekker werkbankje en je 5000 € zijn gewoon opppelepop
Tenslotte: ga naar baptist en koop een paar boekjes waarvan jij denkt dat ze op jouw ambities van toepassing zijn; misschien moet je daar wel mee beginnen...

Bedankt voor het advies Arend.
Vandaag eens wat op internet gezocht naar tweedehands machines in Italie. Vooralsnog heb ik niet echt wat kunnen vinden. Wat ik al heb kunnen vinden zit allemaal in Noord Italie en dat is hier zo'n 500km vandaan. Ik heb ook nog even op de site gekeken van De Walt. Deze lijkt alles te kunnen leveren wat ik nodig heb. De kwaliteit lijkt me ok en de prijs is ook niet te gek. Misschien dat de zaagtafel en vandiktebank wat aan de lichte kant zijn.
Heeft iemand ervaring met het gereedschap van De walt?
 

Legno&Co

Nieuw lid
4 mrt 2009
8
0
Geert zei:
@Peter,

Heb jij ervaring met Tendotools?
Meestal worden ze afgeschilderd als "Oosterse rommel" , maar Oosters hoeft niet slecht te zijn. Ik ben gaan informeren voor Kity en Scheppach machines (zijn trouwens dezelfde machines maar met een ander kleurtje) en afhankelijk van het type komt het uit Azië of Europa ...

Mvg,

Geert

Geert, Ik heb hier toevallig (zo toevallig is dat natuurlijk niet als je op zoek bent naar houtbewerkingsmachines..) een catalogus van Scheppach liggen, die ik vanmiddag eens heb vergeleken met de producten van Tendotools. Jij zegt dat dit dezelfde machines zijn. Als jij mij dan kan aangeven welke machines jij bedoelt, ik heb er namelijk geen 1 kunnen vinden die qua uiterlijk met elkaar overeenkomen. Groet wim.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
@Legno:

Kity en Scheppach zijn dezelfde machines , niet Tendotools. Ik heb hier de catalogus liggen van Kity en Scheppach en die zijn op de kleur na identiek.

Mvg,

Geert
 

catemaron

Nieuw lid
1 mrt 2009
16
0
Legno&Co zei:
Ik heb ook nog even op de site gekeken van De Walt. Deze lijkt alles te kunnen leveren wat ik nodig heb. De kwaliteit lijkt me ok en de prijs is ook niet te gek. Misschien dat de zaagtafel en vandiktebank wat aan de lichte kant zijn.
Heeft iemand ervaring met het gereedschap van De walt?

In de krogten van het internet heb ik gelezen dat De Walt het profi merk van Black & Dekker is.
In mijn beleving zijn het vooral machines voor in de bouw. Ik verwacht dat dit onvoldoende nauwkeurig is voor meubelmaken.
Echter als iemand anders er meer van weet dan hoor ik dit graag.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
In Fine Furniture & Cabinet Making staat zeer regelmatig een bijdrage van meubelmaker Kevin Ley (die met dat lapje voor een oog). Hij produceert veel meubilair met dikke stukken hout er in en gebruikt een dewalt vandikte machine.
Ik denk dat de machine 1 deel van de waarheid is, maar net zo belangrijk is het vakmanschap en de kennis van de machine van degene hem gebruikt.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.