Welke festool stofzuiger

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik overweeg een festool stofzuiger te kopen maar twijfel tussen paar types:

* De maat de CTL 26 of CTL 36
* Met of zonder de autoclean functie

Wie heeft er ervaring met danwel de 26 of 36 en kan advies geven, zit een 26 snel vol of doe je al ellenlang met een zak. En is er iemand die ervaring heeft met het Autoclean systeem, is het de meerprijs waard?

Tussen de 26 zonder en de 36 met autoclean zit toch 245 euro verschil dus de moeite aard even te overwegen.

ik ben benieuwd?
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
122
Aerdenhout
Ik heb nu ruim 2 jaar een CTL 26 E, dus zonder autoclean. Ik gebruik hem hobbymatig voor schuren, frezen, dominofrezen en zagen met de zaagtafel / invalzaag. Het duurt best even voordat zo'n zak vol is, alhoewel dit sterk afhankelijk is van de werkzaamheden. Vooral frezen zorgt voor veel stof. Ik vind het 'zakverbruik' erg meevallen. De autoclean functie heb ik nooit gemist, moest zelfs opzoeken wat het was.

Een CT L26 is niet eens de kleinste festool stofzuiger, het is best een flink apparaat. Ik klus vaak op locatie en deze is nog net handig te vervoeren in een grote stationwagen. Wellicht ook een overweging bij het aanschaffen. Ik zou dus om die reden geen grotere willen hebben.

Voor m'n vlakbankje heb ik een stationaire afzuiger. De vlakbank is ook kampioen schaafsel maken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De meeste stofzuigers ctl26-33-44 hebben dezelfde motor en is alleen de inhoud van de stofzuiger verschillend. Dit geldt voor de standaard stofzuigers. Met stof van een schuurmachine zal je de zak niet snel vol krijgen. Ik zuig na het houtdraaien mijn werkplaats altijd schoon en dan is de zak binnen een paar minuten vol. Ik heb dit opgelost door gebruik te maken van een longlive stofzak en deze kan ik legen. Het is niet de goedkoopste oplossing maar ik kon er goedkoop aankomen. Deze zak is niet zo geschikt voor schuurstof.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb het oudere model, de CT22 en bij gebruik aan de schuurmachine, domino, lamello etc gaat de stofzak heel lang mee. Aan mijn CS50 zaagtafel en voor het opruimen van het schaafsel van een klein schaafbankje gebruik ik een stofzuiger van de Aldi, die maakt wel erg veel herrie, maar doet zijn werk goed. De stofzak zit echter zo maar vol, terwijl deze ongeveer even groot is als de ct22. Ik loop al tijden te denken aan een kleine cycloon of de oplossing die hier verderop in het forum staat. Je kunt als je schuurt niet eindeloos met dezelfde stofzak en een cycloon werken, het fijne stof zal de stofzak niet vullen, maar uiteindelijk wel dichtslibben.

jaap
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Allen bedankt voor de tips ik heb besloten dat het een CTL 26 gaat worden, waarom:
* Verschil in prijs machine met een CTL 36 is 140 euro terwijl verschil in stofzaken maar 3 euro per 5 stuks is
* Een flink volle stofzak in CTL 36 levert een hele zware machine op
* Als ik krullen ga opzuigen dus zak snel vol doe ik dat met mijn stationaire afzuiger of ik koop een longlife zak
* Ik heb geen AC genomen omdat volgens de verkoper nut bij houtstof en schuurstof minimaal is, bij steenstof wat meer plakt zou het beter van pas komen. Ik doe dat echter nooit en anders vervang ik wel een keer extra de zak.

Wat ik gek vind is dat de 36 liter machine 140 euro duurder is dan de 26 terwijl het echt net niks meer is dan een wat grotere opvangbak, de bovendeksel met alle techniek is identiek dus dit lijkt een typisch gevalletje marketing te zijn voor festool. Ik zou als ik hun was heel wat liever een 36 verkopen dan een 26 want de marge op de 36 moet t dak uitknallen met 140 euro extra voor 500 gram plastic. jammer dat ze dat niet in een leuke actie laten blijken.

In de winkel lieten ze me ook even zien wat Autoclean doet, das elke keer een klap geven bij vacuum treken waar je een hartverzaking van rijgt zo hard, das ook niet prettig werken dus die euro's heb ik maar in de zak gehouden.

Wat me bij uitpakken net opviel is dat de slang erg dun lijkt, de 27mm, er zijn ook 36 en zelfs 50mm slangen te koop. Weet iemand of je die ooit nodig hebt?

Verder is het een mooi geconstrueerde machine, de blokeerrem werkt makkelijk en goed en de slang en snoer opruimers doen hun werk echt goed. Tot nu gebruikte ik een Metabo afzuiger en liep telkens met de slang te hannesen als je de machine niet gebruikte. Hier past hij mooi bovenin de houder.

De zuigkracht lijkt ook erg groot, stuk hoger dan die van de Metabo. Daarin gebruikte ik nooit zakken dus daar kan het ook mee te maken hebben.
 

raymonidas

Nieuw lid
5 jan 2012
11
0
www.schrave.nl
Hallo,

Je hebt een prima keus gemaakt!!
Ik heb al een jaar of twee de CTL26E. Pracht machine, die heel goed doet wat hij belooft te doen. Overal in huis deuren en kozijnen geschuurt met de Rotex aan de stofzuiger. Perfect! Nauwelijks stofvorming in het huis. Ook nog geen zak hoeven verwisselen. Voor het opruimen na werken in mijn werkplaats gebruik ik gewoon een zachte bezem. De zuiger dus alleen om verspaant materiaal direct aan de bron af te zuigen. Vorige week de slang met ingebouwd snoer aangeschaft van mijn "punten" Echt handig!

De slangdiktes:
Het principe van afzuigen is het creeren van een luchtstroom. Denk aan je normale stofzuiger. Onder een mondstuk voor gladde vloeren zitten wieltjes om een bepaalde afstand tussen de mond en de vloer te houden. Daardoor ontstaat er een luchtstroom die de losliggende deeltjes meeneemt het apparaat in.

Terug naar de Festool:
De luchtstroom moet hoger zijn als het vuil grover (zwaarder) wordt. Daarom zit bv aan de zware Festoolschaaf ook een aansluiting voor een dikkere slang, stel de stofzuiger dan wel op max in, want door de dikkere inwendige diameter is de luchtsnelheid in de slang zelf weer lager en dan kan grover, zwaardere vuil in een lus blijven hangen. Aan de Rotex zit een kleinere aansluiting voor de dunnere stabndaard slang, stel de zuiger af, zodat je net niet voelt dat de Rotex aan je werkstuk vastgezogen wordt. Dit is weer om luchtbeweging/snelheid te krijgen die het vuil meeneemt.
Dus voor de keuze van slangdikte hebben ze bij Festool het reken en denkwerk al voor ons verricht door de machines te voorzien van bepaalde diameter aansluitingen. Daar zou ik me aan houden bij het kiezen van de slang.
Veel plezier en suc6 met je prachtige stofzuiger!!

groet van Raymond.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Raymond, bedankt voor je reactie, ik heb er al met plezier mee gewerkt, hij zuigt op de apparaten erg goed af, net zoals jij zegt, geen stof meer naast de machine.

Je zegt de je de slang met snoer van je punten hebt gekocht, die toolpoints die bestaan toch niet meer sinds vorig jaar?
 

raymonidas

Nieuw lid
5 jan 2012
11
0
www.schrave.nl
Dat klopt, maar het tegoed wat je hebt opgebouwd en niet ingewisseld blijft geldig. Overigens had ik de officiele tegoed bon/brief niet meer. Na contact met Festool kon ik hun antwoord email gewoon gebruiken bij de aanschaft van de (wel kostbare) slang bij de fa. Knoef.
Gooi je tegoedbon dus niet weg!!!

groet van Raymond.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.