Woodrat of Littlerat

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik neem aan dat er onder jullie wel enkelen zijn die een woodrat bezitten. Ik overweeg al een hele tijd om er een aan te schaffen. Afgezien van de prijs en de verschillen in specificaties op papier kan ik niet echt een keuze maken tussen de Woodrat en de Littlerat. Hoewel ik aanneem dat weinigen van jullie ze allebei hebben en dus kunnen vergelijken ben ik toch benieuwd naar de meningen en tevredenheid over de twee modellen.

Ed
 

catemaron

Nieuw lid
1 mrt 2009
16
0
Het zijn erg veleidelijke apparaten. Mijn velangen was terstond verdwenen toen ik een professional hoorde vertellen dat hij het apparaat weer verkocht had omdat hij vond dat je wel heel erg precies moest werken om het gewenste resultaat te bereiken. Het instellen van de machine is blijkbaar moeilijker dan je zou verwachten.

Persoonlijk vind ik het ook een beetje eng dat je handen onzichtbaar zijn als je aan het werk bent... Dat hoeft niks te betekenen en ik heb het verder ook niet onderzocht. Wel vraag ik me af of deze machine ARBO normen kan halen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb zelf een Festool VE600, is perfect. Maar daar ook moet je goed instellen (proefstukjes maken).
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Zoals ik al eerder heb vermeld is het vooral heel belangrijk om te (laten) weten wat iemand nou eigenlijk wil gaan maken. Dan pas kun je vertellen wat naar jouw inzicht een geschikte oplossing/machine is. En laten we voor ogen houden dat je iemand nooit meer kennis kunt verschaffen dan je zelf in huis hebt. En kennis is, ik zou zeggen vooral bij en voor mensen die wat doen, vooral kennis als ze gebaseerd is op ervaring. Ik krijg wel kriebels als ik lees dat iemand weet dat een 'professional een machine weg doet omdat je er zo precies mee moet werken. Dit is in ieder geval ook een forum voor mensen die niets liever willen als "zo precies mogelijk werken". Ik heb een klant die zo ongelooflijk precies kan werken, hij heeft dus ook ongelooflijk veel geduld, en maakt zulk ongelooflijk mooi werk, dat ik blij ben dat ik nu weet hoe hij dat doet anders zou ik het ook haast niet geloven en dank zij het zien weet ik nu ook wat ik moet doen om het zelf ooit te kunnen. (En hij heeft ook een woodRat) Dus : Wat is dat een "professional in hout" en wat wil dat zeggen ; je moet precies werken? Ooit een gat voor een pen uitgehakt zonder precies te werken?

Maar goed, de WoodRat. Voor de duidelijkheid, IK verkoop ze. En om het nog duidelijker te krijgen; ik had ook ieder ander apparaat kunnen uitkiezen om te verkopen maar we hebben de beste en de goedkoopste machine uitgezocht voor onze klanten. Iemand die daar anders over denkt mag dan ook gerust een andere machine ergens anders kopen.

Het meest belangrijke verschil tussen de beide genoemde WoodRatmodellen is de grootte van het apparaat en de grootte van het werk wat je doet. Dan komt daar bij dat je met de Little Rat een beperking hebt in de hoek die je kunt maken voor de Dovetails. Alleen maar 1:7
Op zich doe je en kun je verder met beide modellen het zelfde werk doen. Handen uit het zicht onder de plaat lijkt me verder helemaal niet nodig. Dat zou eigenlijk alleen maar het geval zijn als je met heel kleine te frezen onderdelen zou werken en dat is met frezen in iedere situatie oppassen geblazen. Dan is het verder zo dat je ook onder de plaat in heel veel gevallen het bereik van de frees kunt afschermen met de aandrukborstel en dan kun je niet eens bij de frees komen.

Ik zou dus zeggen voor iemand die nauwkeurig kan en precies wil werken, en dus ook producten wil maken die fijn en ambachtelijk van uitstraling zijn, zoals bijvoorbeeld kistjes, lades, kleine kastjes, stoelen, enzovoort is de WoodRat en is de Little Rat een zeer geschikte machine.
Je moet er wel eerst op leren werken, sommige mensen kunnen dat heel snel, maar dan kun je er ook echt geweldige dingen mee doen en in een lekker tempo ook. En dan is de WoodRat bovendien bepaald niet duur en momenteel tijdelijk een leuk stuk goedkoper dan op de website van Baptist is te zien.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Is de Routerboss nergens verkrijgbaar in Nederland?
deze schijnt volgens de diverse recenties toch wel een stukje beter en prettiger te zijn :?
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik zal niet ingaan op de bijzonderheden en recensies van de Routerbos. De vraag ging daar ook in eerste instantie niet over. Wat ik wel kan zeggen is dat een van de grootste bezwaren die ik hoor bij het aanschaffen van een WoodRat betrekking heeft op de prijs. Kijk even op de prijslijst van Routerboss zou ik zo zeggen, tel daar eventuele transportkosten en invoerrechten bij, wees er zeker van dat je met de Routerbos zelf er al bent want als je een accesoireset nodig hebt ga je al over de 1000 dollar heen en bedenk dan dat als je dat ergens in Nederland bij een winkel wilt kopen dat ook de winkelier graag wat wil hebben voor de moeite die deze doet om hem op voorraad te leggen. Dan weet je waarom ik voorlopig wel bij de WoodRat blijf. Waar dan wat mij betreft bijkomt dat ik met Routerboss had afgesproken dat ze me over de ontwikkelingen, dealerschap en dergelijke tijdig zouden informeren en ik daarna nooit meer iets van ze heb vernomen. En ik ken de ontwikkelaar en eigenaar van Routerboss persoonlijk. Dat zet je toch aan het denken.
 

catemaron

Nieuw lid
1 mrt 2009
16
0
dopeling zei:
Ik krijg wel kriebels als ik lees dat iemand weet dat een 'professional een machine weg doet omdat je er zo precies mee moet werken.
Dit is wel fair. Voor een profi zijn insteltijden belangrijker dan voor een hobbyist.

dopeling zei:
Ik heb een klant die zo ongelooflijk precies kan werken, hij heeft dus ook ongelooflijk veel geduld, en maakt zulk ongelooflijk mooi werk, dat ik blij ben dat ik nu weet hoe hij dat doet anders zou ik het ook haast niet geloven en dank zij het zien weet ik nu ook wat ik moet doen om het zelf ooit te kunnen.
Je bevevetigt wel min of meer mijn opmerking. Het instellen van de Woodrat vraagt gedult en preciezie en is minder eenvoudig dan je denkt.

dopeling zei:
Maar goed, de WoodRat. Voor de duidelijkheid, IK verkoop ze.
.
Je staat duidelijk achter je product. Gelukkig maar. Laat ik benadrukken dat mijn commentaar (eerder) de redenen beschrijft waarom ik persoonlijk niet voor de Woodrat heb gekozen. Iemand anders kan dat weer anders zien.

dopeling zei:
Handen uit het zicht onder de plaat lijkt me verder helemaal niet nodig. Dat zou eigenlijk alleen maar het geval zijn als je met heel kleine te frezen onderdelen zou werken
Hier ben ik het echt mee oneens. De woodrat stelt ook pen en groefverbindingen (sliding dovetails) te kunnen maken. Dan voer je wel degelijk het werkstuk onder de tafel door zonder dat je kunt zien waar je handen blijven in relatie tot de frees. Persoonlijk vind ik dat eng. Dat zegt alles over mijzelf en je kunt me makkelijk overtuigen met een arbo certificatienummer.

dopeling zei:
Ik zou dus zeggen voor iemand die nauwkeurig kan en precies wil werken, en dus ook producten wil maken die fijn en ambachtelijk van uitstraling zijn, zoals bijvoorbeeld kistjes, lades, kleine kastjes, stoelen, enzovoort is de WoodRat en is de Little Rat een zeer geschikte machine.
Je moet er wel eerst op leren werken, sommige mensen kunnen dat heel snel, maar dan kun je er ook echt geweldige dingen mee doen en in een lekker tempo ook. En dan is de WoodRat bovendien bepaald niet duur en momenteel tijdelijk een leuk stuk goedkoper dan op de website van Baptist is te zien.
Geef eens een bericht wanner je de leigh dovetail jigg vekoopt.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Beste Catemaron. Ja, juist voor een profie is de snelheid van het werken met een machine van belang. Dus, daarom een WoodRat. Juist voor een profie is snelheid, zeer precies werken en een precies gemaakt product van belang.
Een hobbie-ist maakt vaak graag zwaluwstaartjes met de hand. Toen ik de WoodRat leerde kennen heb ik wel eens verzucht: had ik die maar gehad toen ik nog meubels maakte dan viel er nog geld te verdienen.
Mooie meubels maken vraagt geduld en precisie.
Behalve de computergestuurde cnc freesmachine met wisselkoppen ken ik geen apparaat zoals de WoodRat uitvinding, die zo snel verschillende zwaluwstaartjes achter elkaar kan maken, met precies werken.
Precies werken kost niet zonder meer meer tijd.
Precies werken vraagt ervaring, er zijn mensen die heel snel precies met een WoodRat werken en zo zijn er ook mensen die heel snel zwaluwstaartjes kunnen aftekenen, zagen, steken en in elkaar zetten.
Daarover staan wat filmpjes op dit forum.

Ja, mensen kunnen om verschillende redenen wel of niet voor een product kiezen dat laat niet onverlet dat een bepaalde machine door zijn mogelijkheden, werkwijze, enzovoort de beste machine is die iemand kan kiezen. Er is toch een zekere ambachtelijk/technische wetmatigheid.
Los daarvan is het niet zozeer de persoonlijke keuze die mensen maken die aan de orde gesteld wordt maar de motivatie die daarvoor op dit forum wordt gegeven.
Ik heb toch sterk de indruk dat je de WoodRat, zoals zovelen, niet echt kent, meer van horen zeggen en slechts een oppervlakkige indruk hebt met wat vooroordelen.

Pennen, sliding dovetails en aanverwante artikelen kan ik met een WoodRat zelfs maken met mijn handen op mijn rug. De werkstukken worden op de lineaal geklemd opzij van de freesmachine en door aan het handeltje linksboven te draaien (nadat de freesmachine gestart is), wat ik dus met mijn mond zou kunnen doen, verplaats ik het werkstuk onder de bovenfrees door.

Ik zou er ook voor kunnen kiezen om een sliding dovetail te maken zonder in te klemmen, wat ik ook doe als ik een beetje lengte heb, 40 cm of meer, en ook dan komen MIJN handen absoluut niet onder de freesplaat.

Als de WoodRat een onveilige machine is voor de gemiddelde tot betere doe hetzelver en het de eigenschappen van het apparaat zijn die dan bepalen of het arbo goedkeuring krijgt dan zou ik als arbo wetgever eerst beginnen alle bovenfreesmachines te verbieden. Daana komt pas de WoodRat aan de beurt, maar goed , die heb je in dat geval dan ook niet meer nodig.

Het is vaak goed om houtbewerking eng te vinden, dan pas je wel op als je bezig bent, maar als iemand het te eng vindt en te moeilijk en iemand niet over voldoende geduld beschikt, kan hij of zij beter een andere hobbie zoeken.

De leigh Jig, gaan we niet verkopen, veel te duur, veel te veel onderdelen en waarschijnlijk niet een derde van de mogelijkheden en de snelheid die je met een WoodRat hebt.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Dopeling,

In je eerste reactie mbt de verschillen in beide types schreef je dat de kleine versie alleen 1:7 kan maken. Als ik op de Woodrat site kijk staat dat beide modellen alle hoeken kunnen maken. Bovendien is er eigenlijk geen sprake meer van Woodrat en Little rat, maar heten beide modellen WR600 en WR900. Dat zou in principe betekenen dat de WR600 gewoon een kleinere versie is van de WR900 ?

Ed

PS, Wat is "een leuk stuk goedkoper" ?
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
In eerste instantie was er de WoodRat. Voor de amerikaanse markt is destijds voorgesteld om een kleine versie te maken, de Little Rat. De "nieuwe littleRat" heeft nu de plaat van de gewone WoodRat en heet nu de WR600, daar zijn de te maken hoeken voor de zwaluwstaarten dus gelijk. Eigenlijk is er nu sprake van een korte en een lange WoodRat. De littleRat(plaat) is nog op voorraad maar wordt zover ik weet als model niet meer geproduceerd. Het advies om voor de amerikaanse markt destijds een kleiner eenvoudiger model te maken was bepaald niet een goed advies. De meeste mensen kopen de WoodRat.
 

catemaron

Nieuw lid
1 mrt 2009
16
0
dopeling zei:
In eerste instantie was er de WoodRat. Voor de amerikaanse markt is destijds voorgesteld om een kleine versie te maken, de Little Rat. De "nieuwe littleRat" heeft nu de plaat van de gewone WoodRat en heet nu de WR600, daar zijn de te maken hoeken voor de zwaluwstaarten dus gelijk. Eigenlijk is er nu sprake van een korte en een lange WoodRat. De littleRat(plaat) is nog op voorraad maar wordt zover ik weet als model niet meer geproduceerd. Het advies om voor de amerikaanse markt destijds een kleiner eenvoudiger model te maken was bepaald niet een goed advies. De meeste mensen kopen de WoodRat.

Zie hier het antwoord voor de OP: WoodRat of Little Rat. WoodRat dus :lol:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.