Eet Stokjes draaien

Tijmen

Actieve deelnemer
Hallo mensen!

Ik maak een sushi set, zie topic>http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=23&t=4336&p=39669&sid=70390783318fd75b4adc20da034c4438

Nu zou ik graag ook bijpassende eetstokjes van het coromandel maken. En dan eindstukjes in de mokumé techniek van metaal maken die erop passen.
Punt is, houtdraaien heb ik nog nooit gedaan. Geen ervaring mee, en geen mogelijkheid toe. Toch ben ik erg geinteresseerd hoe dat in zijn werk gaat.
Is er iemand die het leuk lijkt om een paar stokjes met mij te draaien, een kijkje in de keuken?

Ik ben benieuwd!

GroteFoto-QJINE4ZC.jpg

GroteFoto-BIADPA73.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eetstokjes is niet bepaald een 'fijn' draaiproject: te lang en dun (dus erg gevoelig voor vibreren onder belasting (beiteldruk - inspandruk), en daarbij ook nog eens erg dun, dus kwetsbaar (onder die zelfde druk). 'Professioneel' worden dit soort objecten dan ook rondgeschuurd, geschaafd in een mal (zie FE0Yj-u2Ph8[/MEDIA]]
), gefreesd (zie CaPU_4JzIM8[/MEDIA]]
) of rondgedraaid op een 'bank' met tapse 'schaafrollers' (ik weet dat ik hier een youtube filmpje van gezien heb - wrschlk voor trommelstokken - maar ik kan het zo snel niet vinden).

Maar ik gok dat er wel iemand in de buurt van Bergambacht te vinden is die het voor je wil proberen. Persoonlijk lijkt de Japanse schaafmethode (met een zelfgemaakte mal) ook wel een uitdaging...
 

Tijmen

Actieve deelnemer
Hoi Rick, dezelfde als je toen via de mail had genoemd? Dat weet ik, maar je had het over 20 euro voor één stokje.
Als hardwerkzoekende ex-student die dit mooi in elkaar wil zetten met zo laag mogelijke kosten is dat gewoon te gek... Als de set al bij voorbaat verkocht zou zijn, was het een ander verhaal natuurlijk.

Het hoeft niet per se in de buurt te zijn, maar als iemand er vertrouwen in heeft dat het lukt, hoor ik het graag.
@ Poolvos, ''ik wil het wel proberen'' klinkt dat zelfverzekerd genoeg? :mrgreen:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.