Meer beitels

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Allereerst voor iedereen de beste wensen voor 2012. Ik hoop dat iedereen kans heeft gezien het vuurwerk en de houtkrullen gescheiden te houden.

Vervolgens wil ik, met enige schroom, vertellen dat ik het blijkwaar weer geflikt heb.

Wat is er gebeurd? Een poosje geleden ben ik in het bezit gekomen van een heel mooie, heel grote nooitgedagt beitel. Zo eentje waarvoor je een wapenvergunning moet aanvragen wil je er mee over straat. Het ding zag er niet uit, maar na de inzet van een boel liefdevolle arbeid, stapels schuurpapier, een paar welgekozen scheldwoorden en een setje pleisters begint het er heel aardig op te lijken. Er ontbreekt nog een handvat maar ook op dat gebied zijn onderhandelingen gaande.
Alleen: het ding moet ook nog een keer geslepen worden. Ik heb de spullen om dat te doen, maar de ervaring ontbreekt. En om nu op het topstuk (lees: enige stuk) uit mijn collectie te gaan zitten experimenteren? Het kan vast geen kwaad, maar het voelt niet goed. Dus leek het me een goed plan om eens te kijken of ik niet ergens een stelletje oude beitels op de kop kon tikken om daarmee wat te oefenen.

Zo gezegd zo gedaan. Op een zaterdagochtend naar de markt Rotterdam. Een beetje rondneuzen en ziedaar, in een kistje verstop onder een kromme zaag, een afgebroken schroevendraaier, een kabelhaspel zonder kabel en een hamer met een gebarsten steel lag een leuk setje van vier beitels verstopt. Een beetje roest en aan de handvatten te zien hadden ze geen gemakkelijk leven gehad, maar verder was er niet veel mis mee. De man wilde 15.-, ik bood 10 en we werden het eens op 12,50. Thuisgekomen een bolletje staalwol ter hand, even schuren, en: Verdraaid! Het zal toch niet waar zijn? Alweer dat bekende stempeltje: "JNIJ Garantie" met daarboven een kroontje.



Eigenlijk zijn het twee setjes van twee beitels. Twee beitels van 25mm breed en twee van 37,5mm. Ik vond dit eerst een beetje vreemd. Waarom zou je twee dezelfde beitels willen hebben? Tot me opviel dat ze verschillend geslepen waren. Per setje is er één geslepen onder een hoek van ongeveer 25 graden, de andere zit op ongeveer 20 graden.

Dus in plaats van een mooie, scherpe beitel om mee op te scheppen en een setje prutbeiteltjes om te oefenen zit ik nu met vijf mooie maar stompe Nooitgedagt steekwapens. Ik kan zaterdag natuurlijk weer opnieuw in kistjes gaan zitten rommelen maar als het zo doorgaat dan kan dit een heel lang verhaal worden. Het lijkt met het beste dat ik maar gewoon ga beginnen met slijpen, we zien wel wat het wordt.

Ter afsluiting een familieportretje.


Attached files
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Dat is een leuk gezinnetje beitels! Goede aankoop, 4 Nooitgedagt beitels voor 12,50.

Als je voor het eerst gaat slijpen zou je kunnen overwegen bij de bouwmarkt de goedkoopste beitel(set) te kopen die je kan vinden, hoeft slecht een paar € te kosten. Voor houtbewerking compleet onbruikbaar maar je kan ze zoveel slijpen als je wilt zonder je kostbare juweeltjes te verprutsen (niet dat ik verwacht dat je dat van plan bent maar... ...je snapt wat ik bedoel ;) )
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Ad
Mooie vondst, gezien de lengte van de beitels moet je de boel aardig verprutsen om GEEN beitel meer over te houden. Je slijpsteen afstellen op 25 gr en dan in voorzichtige halen langs de steen. Opletten dat je niet te warm word. Als je het op je gemak doet en tussendoor koelt dan komt het prima in oorden.
Heb je ook al wetstenen???
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heerlijk verhaal, en een paar hele mooie beitels. Hier een filmpje om je over je slijpvrees heen te helpen. Zorg voor een goede (diamant) afritser voor de slijpsteen, dat houdt de slijpsteen fris, waardoor deze beter slijpt en je hitte opbouw in de beitel voorkomt. De tip met het mdf en de polijstpasta kan ik zeer aanbevelen. Kreeg de tip ooit van Alex van Baptist, i.c.m. slijppasta van Flexcut.

jaap

[youtube][/youtube]
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Woodworker zei:
Heb je mijn laatste PB nog gehad over het handvat?
Dat weet ik niet... Het laatste bericht dat ik van je heb ontvangen heb ik inderdaad ontvangen. ;)

Dat bericht heb ik volgens mij ook beantwoord. Ik zal het even nakijken en het antwoord zodadelijk voor de zekerheid nog een keer sturen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.