beuken werkblad opdikken tot 60 mm ??

frederic009

Nieuw lid
4 jan 2012
1
0
Hallo,
Even mezelf voorstellen, mijn naam is Frederic en woon in Brugge (België).
Ik heb onlangs een huis gekocht en ben nu aan het verbouwen.
Om de kosten te drukken probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen. Tot nu toe is dit al redelijk gelukt.
Nu zou ik graag een keuken eiland hebben met een houten werklbald (beuk) waarbij het werkblad tot op de grond komt langs beide zijden.

Ik heb onlangs een werkblad gezien van 60 mm dikt, dit vond ik zeer mooi en dit is wat ik wil voor mijn keuken.
Mijn eiland zou een rechthoek zijn van 3.60 m lang en 1.20 m breed, waarbij het werklblad naar beneden doorloopt.
Om dit te laten maken is dit zeer duur, veel te duur.
Ik heb zelf eens langs geweest bij de houthandel en kon daar een beuken werkblad kopen van 4.50 m op 1.22m breed en 30 mm dik. De prijs hiervan valt redelijk mee.

Ik wil natuurlijk een blad van 60 mm dik, of het moet er toch zo uitzien.
Ik had dus gedacht om het werkblad van 30 mm op te dikken met een tweede strook van 30 mm.
Dit enkel langs de buitenzijde zowel de bovenkant als de twee zijkanten van het werkblad.

Nu heb ik enkele vragen hoe ik dit best aanpak.- Hoe dik ik dit best op, met lijm en vijzen of enkel met lijm?
- Welke lijm gebruik je het best en welke vijzen (indien nodig)
- Hoe breed zou de opdikstrook minimaal moeten zijn, ik dacht iets van een 10 cm?

De bovenkant en de zijkanten had ik graag in verstek gehad.
- Wordt dit dan ook enkel gelijmd of wordt dit langs de binnenzijde ook gevezen ?

Ik heb al wat rondgezocht op het forum maar nog niets soortgelijk gevonden.
Mocht er iemand zijn met antwoorden op mijn vragen of tips en links, ik zou daar zeer mee geholpen zijn.
Alvast bedankt
Frederic
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
het opdikken van de buitenrand gaat makkelijker met gewone witte houtlijm, eventueel waterbestendig, en met schroeven van ongeveer 5x50, je moet liefst alles voorboren met 3mm boor en 4-5mm in het aan te lijmen gedeelte zodat alles strak word aangetrokken zonder te splijten.

als je onderaan geen schroeven wil zien dan gebruik je best enkel lijm met spantangen, ook al zal het moeilijk zijn om het hout niet te laten schuiven tijdens het aanspannen.

de breedte van de rand hangt ervan af of je die boven de meubel wil laten doorlopen, of er buiten tegenaan. in ieder geval zou ik zeggen niet dunner dan 30mm, en zo breed als je wil.(hoe breder hoe meer er gevaar is van loskomen door het werken van het hout indien de groeiringen naar de tegengestelde richting duwen)

en stukken in verstek aan elkaar vastmaken is nooit gemakkelijk en lijm alleen heeft geen nut op de kopste kant van het hout. Je hebt een zeer goed afgestelde paneelzaag of invalzaag nodig die zulke lengtes en gewicht aankunnen, en een werkblad dat perfect plat en recht is.
De schuin afgezaagde kanten moet je samen brengen met ofwel domino's ofwel een groef met een lat erin over de hele breedte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.