lintzaag van 400 naar 220

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik verhuis binnenkort naar een woning met atelierruimte, alleen er ligt geen 400 Volt.
Nu zie ik 2de hands sites af en toe een oude mooie gietijzeren lintzaag die nog redelijk geprijsd is ook. Is het een goed idee om de 380 motor te vervangen door een 220 motor om toch een werkbaar, gelijkaardig vermogen te behalen?

Iemand ervaring?

Mvg,

Geert
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Heb je al wel 3 fase aansluiting (380V) in je meterkast?
Ik heb zelf net vanuit de meterkast naar de garage 3 fase aangelegd, zolang je binnenshuis blijft kun je een 5 aderige VMVK kabel nemen en vallen de kosten erg mee. Reken dan op 70 euro voor een 3 fase automaat, 50 euro voor 25m kabel en 25 euro voor de aansluitdoos, nog eens 20 euro voor zadels en goten en je bespaart jezelf het werkloon van de elektricien.
Als je nog geen 3 fases in je meterkast hebt wordt het wat duurder want dan komt er ook nog een 3 fase aardlekschakelaar bij (125 euro) en de extra aansluiting van de energiemaatschappij.

Ik zou nooit een 3 fase motor van een lintzaag door een 1 fase vervangen omdat een 3 fase veel gelijkmatiger loopt. Daarnaast als je maar 1 fase hebt zul je altijd last hebben van de 16A (3600W) beperkingen, denk aan tegelijk de afzuiging en een vlakvandiktebank bv dan kun je er al overheen gaan. Dan liever kijken naar een goede 230V lintzaag.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Geert zei:
Ik verhuis binnenkort naar een woning met atelierruimte, alleen er ligt geen 400 Volt.
Nu zie ik 2de hands sites af en toe een oude mooie gietijzeren lintzaag die nog redelijk geprijsd is ook. Is het een goed idee om de 380 motor te vervangen door een 220 motor om toch een werkbaar, gelijkaardig vermogen te behalen?

Iemand ervaring?

Mvg,

Geert

die oude machines zijn meestal zwaar uitgevoerd de motor heeft mischien geen hoog vermogen nodig als hij eenmaal op snelheid is,,,, maar tot het zover is moet de motor er echt wel even aan trekken
dit kun je met een 3fase motor met ster driehoekschakeling een beetje ondervangen met een 230 motor gaat dat niet of je moet daar een electronische regeling op hebben,,,dat is duur

dan is een krachtstroom groep aan laten leggen denk ik de goedkoopste optie
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Oké bedankt voor de tips, het gaat om een huurhuis dus ik bekijk even de opties.
Heb momenteel enkel mobiel/hand elektrisch gereedschap en ben er nog niet uit of ik nu voor 220V machines of 400V machines ga.

Mvg,

Geert
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hallo Geert

Ik heb in mijn werkplaats de meeste machines op 400 volt,behalve mijn lintzaag die is 230 volt.
Ik heb een geheel gereviseerde in nieuwstaat verkerende Meber QO 400 op de kop getikt via Markplaats voor €450 :!: Het zeker de moeite waard om bij machine handelaren te informeren,er zijn genoeg 230 V in de handel voor een nette prijs .Het is vaak bij (heel)oude lintzagen dat de hoofdlagers zijn versleten,waardoor de zaag niet fijn meer (gaat `lopen`)zaag.
Veel succes met de aanschaf ;)

Mvg Geurt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.