Landelijke TV muurkast

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Hallo,

volgend project;

in de tv hoek een muurkast.

Plafondhoogte is 226 cm,

kast zou een 3.5 meter lang worden en max 30 cm diep (owv smalle ruimte).

TV hangt aan die muur, dus ook in de kast, weliswaar niet met deurtjes voor, die zouden thuis toch maar de hele dag open staan, te veel kids op de vloer...

Wat is nu mijn probleem; ik zoek een ontwerp in landelijke stijl, een stijl die veel in Nederland te vinden is, maar nog niet zo veel in Belgie.

Iemand een idee waar ik voorbeelden zou kunnen vinden?

Kast ga ik maken in MDF, uit al mijn voorgaande projecten leer ik dat ik , zonder enige houtbewerkingsopleiding, veilig moet blijven bij MDF, omdat dit makkelijk te bwerken is.

mvg, Bart
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Dag EDVL,

dat is de sfeer inderdaad.

Maar door de grootte die ik in gedachte heb, vrees ik dat die sfeer verloren gaat, wordt te statig?

Attached files
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Ik ga eraan beginnen, tis te zeggen, doit weekend begonnen.

Dit is het schetsje wat ik ga proberen te bouwen.

Aan 2 deuren per maand, wil het zeggen dat ik een 4 tal maanden zoet ga zijn hiermee. (ben hobbyist, met eigenlijk teveel hobbies voor mijn tijd.. :D )

Ik ben maar begonnen aan het onderste middendeel, dat is een kastje van een 90*90 cm, inclusief de plint.

Kastje zelf is klaar, dat is een eenvoudig ding, MDF van 18, op maat zagen, aan achterzijde een gleuf frezen voor de achterwand van 8 mm, lamellokes frezen en plakken maar.

Deurtjes ; elke kast die ik maak moet wat nieuws hebben, dus nu gaan de deurtjes eens een dieper liggend middenvlak hebben, Volgens de schrijnwerkerij in de buurt doe je dat door gewoon latjes te kleven op wat dunner MDF. Dus, deurtjes zijn van 15 mm dikke MDF, en de latjes zijn 4 mm dik, gewone witte houtlijm en een collectie historisch verzamlede houtklemmen erop.

Voila, dat was in totaal toch al een dagje werk met het drogen van de lijm inclusief.

Ik ga mijn vorderingen bijhouden hier. kwestie van mezelf wat druk op te leggen om door te doen...

ijlagen;

Attached files
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.239
290
Heelsum
Mooi hor, ziet er top uit, kan er op deze landelijke tv kast ook regionale tv gekeken worden? :mrgreen:
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Volgende stapje;

speciaal om dee kast te kunnen maken heb ik een invalzaag gekocht.

Scheppach CS55. Ik had natuurlijk graag een complete combine op mijn zoldertje geduwd, maar dat gaat er niet op, plus veeeel te duur.

Dan wou ik wel een FESTOOL of ene Mafell, maar, weeral veeeel te duur.

Daar zta ik dan , waag ik het om een onbekende Scheppach , aan de helft van de prijs van de anderen te kopen? Effe wat overlegd met enekel verkopers in verschillende winkels, en ik kreeg het gevoel dat de Scheppach het beste alternatief was, beter dan Bosch die ook eentje heeft aan een "scahppelijkere " prijs.

Enfin, terug naar de kast; die moet aan weerszijden een soort paslat krijgen, zeg maar een verbreed frontje als sierlijst, 5 cm dik, links en rechts.

Dat betekend van een volle plaat, smalle strips in verstek afzagen, het voorste zelfs in dubbel verstek.

Kan mijn Scheppachje dat wel aan? Ten eerste perfect in 45 graden, ten tweede perfect in parrallel.

Jawel hoor;probleemloos, makkelijk in te stellen, nikske speling op de hoek, zalig.

Attached files
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik denk dat de Scheppach een goede keus is, staat op mijn verlanglijstje. En bedankt voor de beknopte review, de verstekken zien er goed uit.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Gisteren dat middenkastje al eens onder de TV gezet,

wat een mens toch lijden kan,

de "jury" heeft geoordeeld dat het te hoog is, met plinten erbioj is het 90cm, en mijn jury krijgt nekpijn van zo hoog kijken.

Dus dat wordt een nieuw kastje maken, Jammer, die deurtjes waren echt perfect gelukt.

Dus heb ik me maar verdiept in Google sketch up en ben de kast daar mee aan het uittekenen , dat vraagt ook zijn tijd, maar misschien bespaar ik me dan nog zo een negatief Jury verdict :D

De deurtjes herzagen heeft zou nog kunnen ,maar de kast zelf is volledig gelijmd, krijg ik nooit perfect op maat. Damn, de kopse kanten waren ook al perfect ingelijmd en opgeschuurd.

Maar als ik het kastje nu zo een 12 cm lager moet maken, kloppen de verhoudingen niet meer- breedte/hoogte is dan om zeep.
 

WR1944

Oud hout
Bij dit soort van overmaatse projecten is het handig en soort van mock-up te maken. Dat kan soms al met wat schilderstape op de muur. In andere gevallen kan je met wat latjes en tape een soort van geraamte maken en zo een ruimtelijke voorstelling maken. Dat geeft ook eventuele medegebruikers van je producten een idee hoe het er live uit gaat zien.
In een vorig leven had een vriendin totaal geen ruimtelijk inzicht terwijl ze nota bene een tijdje een architectuurstudie had gedaan. Om het een en ander uit te leggen voordat ik aanpassingen aan het huis ging doen of de inrichting veranderde heb ik een soort van poppenhuis gemaakt, geheel op schaal. Tot en met de meubels. Dat heeft veel ergernis en onbegrip voorkomen.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Aha, herken ik daar lotgenoten ;)

de mock up was zelf niet op schaal , maar op ware grootte, ik dik karton, alleen kon de TV er natuurlijk niet echt in staan, met gekende gevolg...

SWMBO, hilarsh, die moet ik onthouden.

bedankt trouwens voor de link.

Sketch up help, want ik heb met SWMBO enkel modelletjes bekeken, en effectief al wat nuttige dingen kunnne elemineren.

SWMBO kan namellijk niet zeggen wat ze wel wil, maar wel wat ze niet wil.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.