rijschaaf en houtlengte

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
Ik heb hetzelfde probleem bij het schaven met mijn vlakbank ,latten worden iets bol geschaafd.
Nu heb ik eens een filmpje gezien dat het ligt aan de afstelling van het achterste blad (hoger of lager afstellen )dan het voorste blad.
Ik kan helaas het filmpje niet meer vinden.
Weet iemand de oplossing van het afstellen.
Dank

Beste Simon Het afvoer blad moet ca. 0,1 tot 0,07 mm (de diepte van de machineslag) onder de snijcirkel gesteld worden.
Het makkelijkste is om met een recht stukje hout vanaf de verkeerde een klein stukje te schaven bv 5cm (wel opletten dat het afvoerblad niet veel te laag staat afgesteld) Je moet nu horen dat de beitels het hout raken, maar er moet niets afgeschaafd worden.
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
Ik heb hetzelfde probleem bij het schaven met mijn vlakbank ,latten worden iets bol geschaafd.
Nu heb ik eens een filmpje gezien dat het ligt aan de afstelling van het achterste blad (hoger of lager afstellen )dan het voorste blad.
Ik kan helaas het filmpje niet meer vinden.
Weet iemand de oplossing van het afstellen.
Dank

Simon

Beste Simon Het afvoer blad moet ca. 0,1 tot 0,07 mm (de diepte van de machineslag) onder de snijcirkel gesteld worden.
Het makkelijkste is om met een recht stukje hout vanaf de verkeerde kant een klein stukje te schaven bv 5cm (wel opletten dat het afvoerblad niet veel te laag staat afgesteld) Je moet nu horen dat de beitels het hout raken, maar er moet niets afgeschaafd worden.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Moet je twee planken doen? Maak dan eerst de smalle kant van 1 van de planken vlak. Dat kan je met 2 scheluwlatjes en een #6 wel voor elkaar krijgen. Die zijkant kan je dan gebruiken om bij de andere plank te kijken waar de hoge en lage plekken zitten.

Met de scheluwlatjes erbij kan je dan op die tweede plank een referentievlak maken en vervolgens ook van die plank een smalle kant haaks en recht maken. Die gebruik je vervolgens om op de eerste plank een referentievlak te maken en daarna maak je het allereerst geschaafde vlak weer haaks op dat referentievlak.

Voilá: twee planken met een referentievlak en een referentiezijde.

Arthur

Thanks! Superslim! Eigenlijk zo voor de hand liggend maar kom er maar eens op. Heel erg bedankt voor de tip, scheelt weer in de aanschaf van een lange rei!

Uiteindelijk moet ik vier planken doen voor uiteindelijk mijn tafelblad.

Zijn er nog andere trucs, met een kortere rei dan den de lengte van plank om de voorkant van een plank over de lengte te vlakken?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ja, je kunt kijken. Met het oog vlak boven het oppervlak en dan langs het oppervlak kijken. Oneffenheden op een schaal groter dan je rei zie je wel.

En aangezien je toch vier planken moet doen: maak plank 1 recht met je rei, plank 2 met plank 1, plank 3 met plank 1 en plank 2 samen. De oneffenheden in stap 1 en 2 zullen op verschillende plekken zitten en plank 1 zal waarschijnlijk iets hol zijn. Plank 2 wordt dan iets bol. Plank 3 maak je dan het gemiddelde van die twee: recht. Is die goed dan kan je plank 1 en 2 ook recht maken.

Kijken waar hoge en lage plekken zitten kan je goed doen met krijt of zacht potlood. Bewerk 1 van beide planken, zet ze op elkaar en beweeg ze een heel klein stukje. Op de plek waar ze elkaar raken wordt krijt of potlood overgedragen, dat zijn de hoge plekken.

Arthur
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Wat betreft het haaks schaven van de zijkanten:

Als je twee planken die tegen mekaar moeten komen tegen elkaar klapt en samen inspant en dan beide tegelijk schaaft zal een afwijking in haaksheid zich uiteindelijk opheffen als je de planken weer plat tegen mekaar legt.

Gr Ed
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Klopt wat Borre zegt. Maar zorg eerst dat ze recht zijn, want holling en bolling wordt twee keer zo erg als je ze samen schaaft en dan weer op elkaar zet.

Arthur
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
@ simon
Misschien bedoel je dit youtube filmpje
of deze van de The Woodwishperer no 118

[video]http://j54.video2.blip.tv/7660004088509/TheWoodWhisperer-118221.mp4[/video]

Ja, alleen doe je dit niet met een metalen liniaal. daar worden je beitels nu ook niet scherper van.
Dit doe je met gewoon houten latten en je zet er zelf de maatstreepjes op.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Wat betreft het haaks schaven van de zijkanten:

Als je twee planken die tegen mekaar moeten komen tegen elkaar klapt en samen inspant en dan beide tegelijk schaaft zal een afwijking in haaksheid zich uiteindelijk opheffen als je de planken weer plat tegen mekaar legt.

Gr Ed

Als je plank 1 met de bovenzijde tegen de geleider houd, plank 2 met de onderzijde tegen de geleider, dan komt deze altijd vlak tegen elkaar, ook als de geleider een beetje scheef staat.
In de werkplaats noemen ze dit "om en om dichtschaven".
Dit hoor je ook zo te doen als je een paneel met meerdere delen samen gaat lijmen.
Je hoeft ze dan niet samen in te spannen bij het schaven, verder is het resultaat hetzelde als wat Borre bedoelt.
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
Thanks! Superslim! Eigenlijk zo voor de hand liggend maar kom er maar eens op. Heel erg bedankt voor de tip, scheelt weer in de aanschaf van een lange rei!

Uiteindelijk moet ik vier planken doen voor uiteindelijk mijn tafelblad.

Zijn er nog andere trucs, met een kortere rei dan den de lengte van plank om de voorkant van een plank over de lengte te vlakken?

Als ik 4 planken aan elkaar wilde lijmen zonder een vlakbank te kunnen gebruiken zou ik op de volgende manier te werk gaan.

1 Zorg voor een vlakke werkplek.
2 Leg de planken op 3 of 4 even dikke rechte balkjes of plankjes.
3 Leg de planken om en om met hartkant naar boven en naar beneden.
4 Zorg dat de mooiste kant boven ligt.
5 Markeer de plaats van de planken bv. met een paring.
6 Schaaf de onderkant van de planken zo dat ze niet meer wiebelen.
7 Schaaf de zijkanten zo recht mogelijk.
8 Klem plank 1 en 2 met lijmtangen op de ondergrond stevig vast met een naat(je) zodat je met je zaag of bovenfrees beide planken raakt .
9 Om de naad passend tegen elkaar te krijgen kun je hier met de bovenfrees tussen door schaven of met een ondiep gestelde handcirke doorheen zagen. Gebruik hierbij een van de andere planken als geleider.
10 Doe dit ook met de andere planken.
11 De gezaagde planken moeten nu waarschijnlijk even na geschaafd worden met een scherpe en dun gestelde schaaf.
12 De planken kunnen nu gelijmd worden.
13 Als de lijm hard is kan het blad vlak en glad geschaafd worden.
Dit gaat het best met een lange schaaf die onder een hoek van ca. 30 graden tov. de langsdraad bewogen wordt Doe dit kruislings.
Houd hierbij wel de dikte rondom in de gaten.

14 Is het blad bijna goed dan in de draadrichting met een scherpe schaaf verder af schaven.


Veel plezier gewenst

Gr. Jan
 
Laatst bewerkt:

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Iedereen bedankt voor de handige tips, zie zie je maar weer, ik was er zelf echt niet opgekomen. Nu eerst oefenen en kijken of er iets goed werkt voor mij. Bedankt!!
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Iedereen bedankt voor de handige tips, zie zie je maar weer, ik was er zelf echt niet opgekomen. Nu eerst oefenen en kijken of er iets goed werkt voor mij. Bedankt!!

Even snel alle reacties tot nu toe door gelezen dus misschien iets gemist. Inderdaad GEEN stalen liniaal maar gewoon een latje of je houtens duimstok om je afvoerblad op hoogte te stellen. Als ik ergens geen machine bij de hand heb dan maak ik planken haaks en recht met mijn stalen stanly blokschaafje. Is heel veel ervaring en gevoel bij nodig. Als je de schaaf, maakt niet uit welk type op het hout zet druk je de voorzool op het hout. Op het moment dat je mes gaat schaven geef je achter geleidelijk meer druk. Omgekeerd aan het einde als je voorzool over de plank gaat laat je voor de druk er gelijdelijk af gaan en druk je de achterzool vlak op je plank. Om de schaaf op de smalle plank te houden krul je de vingers aan de onderzijde als geleiding. Truc is ook om je mes een paar graden ten opzichte van je draad te houden, zo snijdt het mes in plaats van schrapen. Verder even wat kaarsvet onder de zool en je glijdt prachtig over je hout. Vooral bij grenen wat iets vettig is. Oké ik pak ook wel eens de WD40. Toch heb ik liever het waxinelichtje volgens mij iets van gevoel.

Wat ik helemaal niet tegen kom is dat je de planken merktekens geeft, paring. Zodat ze steeds in dezelfde volgorde liggen. Verder plank 1 hart boven plank twee hartkant onder, drie weer boven enz. Als ik schaaf dan controleer ik haaksheid met een winkelhaak. Vroeger legde men twee latjes dwars op de balk of plank en met het oog kijk je hoe gelijk de latjes liggen. Als je scheluw schaaft zie je dat meteen.

Controle of de planken vlak tegen elkaar liggen doe je door ze tegen elkaar te leggen en tegn het licht te houden. Als er correcties nodig zijn zie je dat direct door het licht wat er door valt. Ook bij een vlakbank een prachtige truc om te zien of je afvoer blad goed staat.

Mijn elektrische handschaaf is jaren terug stuk gegaan en nooit meer een nieuwe gekocht. Mijn stanly handschaaf ligt scherp in de kist te genieten als die weer aan het werk mag. Triplex deuren, merbau deuren hij geniet en ik nog veel meer.

Oja de laatste waarvoor ik van mijn leermeester draaien om de oren kreeg. NOOIT een schaaf op zijn mes zetten, altijd op zijn zij leggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.