rijschaaf en houtlengte

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
Ik ben op het moment zelf panelen aan het verlijmen en heb grote moeite om hout goed te krijgen. Ik heb planken van beukenhout met een lengte van 220 cm (voor een extra lang bed). Ik had de planken bij de houthandel (van kasteel terhorst) al laten vlakken en verdikken en deze zouden volgens hen meteen te verlijmen zijn. Helaas was 1 set planken behoorlijk krom gaan staan nadat ze gevlakt waren. Het hout was ook teruggeschaafd van 55 naar 25 mm. Ik heb van de houthandel gratis nieuw hout gekregen, maar omdat zij het schaven ook uit besteden zou ik dit opnieuw moeten betalen. Ik heb toen besloten het zelf met behulp van een 'router sled' te doen. Door de 30 mm hout in stappen te verwijderen met enkele dagen ertussen om te werken, ging het een stuk beter. Een hels karwei, maar prachtig resultaat. Daarna moesten ze nog over de lengte voorzien worden van een goede rechte rand om te verlijmen. Ik heb de planken op elkaar geklemd om te 'bookmatchen'. Ik had dit al eerder geprobeerd met kortere stukken en dit ging prima. Maar het was bijna niet te doen om het hout met een no.6 over volle de lengte voldoende recht te krijgen. Nou is een no.6 ook niet bedoeld om lange panelen te maken, maar is dit met bijvoorbeeld de low angle jointer van veritas wel goed te doen?? Of tot welke lengte kan je redelijk eenvoudig werken met zo'n rijschaaf? Ik heb al heel veel gelezen in boeken en op youtube rondgekeken, maar vind nergens een antwoord op deze vraag. Allen beperken ze zich tot voorbeelden van kleine stukken hout en een uitleg over de techniek. Ik hoop dat er hier op forum mensen zijn die hier meer ervaring mee hebben.

groet
Arthur
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mijn gevoel zegt dat een deel van het probleem in de houtsoort ligt. Beuken is niet enorm stabiel.
Hebben ze hout teruggeschaafd van 52 naar 25 mm ? Dan komt er wel wat spanning vrij inderdaad.

Niet direct een antwoord op je vraag maar misschien kan je er wat mee.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Hetgeen ik weet is dat de zool van de schaaf minimaal de helft zou moeten zijn van de lengte van de plank. Hoe langer de schaaf des te rechter de plank.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Met die lengte heb ik geen ervaring, maar bij lange planken gebruik ik een houten schaaf van 80cm. Maar zelfs die lange schaaf is (voor mij) niet genoeg om de hele zijkant van de plank vlak te maken zonder verdere hulpmiddelen.

Je kunt een rechte referentie (bv een verse strook MDF of gelamineerde meubelpaneel) op de te rechten plank zetten en kijken waar de verhogingen zitten en deze plaatselijk aanpakken, net zolang tot je geen licht meer ziet tussen de te rechten plank en de referentie. Daarna nog één keer met de schaaf over de hele lengte.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hallo,
Ik zit met hetzelfde probleem. Alleen zijn bij mij de (eiken) planken 270 cm lang. Ook ben ook aan het "bookmachten" geweest met een rijschaaf (iets van 80 cm), maar bleek met name aan het eind van de planken verloop naar beneden te hebben. Beide panelen zijn dus enigzinds bol geworden.
Ik ga vanavond maar eens een rechte lijn op de planken zetten. Met de decoupeer er langs en dan nogmaals met de rijschaaf erover. Ik hoop daarmee meer succes te hebben.
Ik verlijm regelmatig panelen en dan gebruik ik vaak een stuk meubelpaneel als referentie. Alleen heb ik voor 2,7 meter geen referentie liggen.

N.B. Overigens ga ik er voordat ik de panelen tegen elkaar zet er ook altijd nog even overheen met een no. 4 schaaf. Dan sluit het vaak beter aan dan alleen de rijschaaf.
gandel
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
@gandal

Gisteren heb ik naar een aflevering van Roy Underhill gekeken en daar was Christopher Schwarz aanwezig. Het rechtschaven van kanten werd daarin besproken. Om bolschaven te voorkomen moet je proberen om een kant hol te schaven. Dit gaat uiteraard door de lengte van de schaaf niet lukken, maar daardoor zal je automatisch de druk goed verdelen zodat je geen bolling overhoud.

Om overigens 2 delen mooi passend te maken, zou je laatste handelingen stop-shavings (ned?) moeten zijn, waarbij je de schaafdiepte heel dun instelt. Op die manier creeer je een minimale holling welke bij het klemmen strak trekt. Dit heb ik uiteraard niet zelf bedacht.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je geen recht stuk hebt dat lang genoeg is om als referentie te dienen, kan je ook een touwtje (metselkoord) gebruiken. Misschien niet zo handig, maar als er geen andere oplossing is...
Eventueel kan je een smetkoord gebruiken om de lijn af te tekenen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Eerst hol schaven tot de schaaf niet meer pakt. Doe eerst een kort stukje in het midden en breidt dat uit tot je voor en achter een paar cm van de uiteindes zit te schaven. Dan pas ga je lange streken over heel de lengte maken. Dat doe je tot je een doorgaande krul er af schaaft. En dan stop je! Niet doorgaan omdat het zo lekker gaat.

Tot zo ver de theorie. Nu lekker gaan oefenen. Op deze manier kan je ook met een #6 een 2 meter plank recht krijgen. Maar een langere schaaf maakt het makkelijker natuurlijk.

Bij het verlijmen van een paneel zijn bolle kanten uit den boze. Een heel klein beetje hol is juist goed, dat trek je met de klemmen wel dicht. Controleren doe je door de twee kanten tegen elkaar te houden en naar de lichtspleet te kijken.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@seek, het schaafde inderdaad lekker weg. Ik had een oude nooitgedacht reischaaf op de rommelmarkt gescoord en na een slijpbeurt schaafde hij fantastisch :)
Vanavond ben ik er niet meer aan toe gekomen, maar de gegeven tips geven me goede moed voor morgen.
@ironmike, een helder verhaal. ik zal het zo proberen uit te voeren.

gandel
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
En niet vergeten de haaksheid te controleren. Als de vlakken niet haaks zijn, gaat het verlijmen nog niet netjes.

Mathieu
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat Mathieu zegt. Bij de "bookmatch" methode maakt het niet uit als het een paar graden scheelt, maar het moet wel van voor tot achter gelijk zijn. Zelf ben ik er bijv erg goed in om een twist te produceren in de plankzijde, en dat werkt natuurlijk niet.

Nog een opmerking over schaaflengte ten opzichte van planklengte. Bij handschaven moet je er rekening mee houden dat de schaaf niet automatische een vlak oppervlak produceert, zoals een vlakbank. Je zult echt af en toe moeten checken en bewust de hoogliggende delen eerst schaven.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Seek, met de "bookmatch" methode bedoel je toch dat je twee planken gelijk schaaft en dat deze zijden dan één lijmnaad vormen. Of vergis ik me?
Bij handschaven moet je er rekening mee houden dat de schaaf niet automatische een vlak oppervlak produceert, zoals een vlakbank.
Mijn ervaring is dat bij een machine het evenzeer mis kan lopen. Zeker als je lange planken op een kleine machine vlakt. Er stellen zich dezelfde problemen als bij handmatig schaven.

Mathieu
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Nou vanavond weer bezig geweest.
Nog niet naar tevredenheid. Ik heb veel gehad aan de gegeven tips, alleen had ik de planken nu toch echt hol. Met trial en error heb ik dit weer hersteld en het ziet er nu redelijk uit. Morgen nog maar eens controleren en dan lijmen. Het is wel een tijdrovende bezigheid zo zonder referentie. En ik hoop maar dat het goed komt, het wordt een paneel samengesteld uit 4 lange planken en het komt vol in het zicht. Het moet dus wel strak worden pff...
gandel
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
mathieu zei:
Seek, met de "bookmatch" methode bedoel je toch dat je twee planken gelijk schaaft en dat deze zijden dan één lijmnaad vormen. Of vergis ik me?
Bij handschaven moet je er rekening mee houden dat de schaaf niet automatische een vlak oppervlak produceert, zoals een vlakbank.
Mijn ervaring is dat bij een machine het evenzeer mis kan lopen. Zeker als je lange planken op een kleine machine vlakt. Er stellen zich dezelfde problemen als bij handmatig schaven.

Mathieu
klopt idd Mathieu, als je een bolle kant schaaft op een vlakbank, blijft die bol. Altijd eerst de holle kant vlakken en dan de vandikte in knallen. Tenminse, zou krijg ik het op school aangeleerd :mrgreen:
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Da's inderdaad het handigste, maar dan sta je dan mooi als je een dunne brede plank recht moet krijgen :D .

Het is hetzelfde principe als met de handschaaf, gewoon die bolling afschaven, dus iets voor halverwege beginnen schaven. Met een klein beetje feeling leer je heel snel de bolling wegschaven.

Steven
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bij erg kromme planken zal ik ook eerst de ergste uitsteeksels weg schaven. En zo verder werker. En of het nu met de hand is of op een machine (tenzij een vierzijdige schaaf), is het de hand die de plank vast heeft die het resultaat uiteindelijk bepaalt. En ervaring helpt zoals gewoonlijk om een goed resultaat te bereiken.

Mathieu
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Ik zit met een soortgelijk probleem het bookmachen van een zijkant van een plank snap ik, ook hoe je een zijkant zelfs met een no 6 vlak kan krijgen.

Maar wat te doen wanneer je te maken hebt met de voorkant van een 35 cm breede en 2,4 m lange plank? Hier eerst een holling in schaven om dat daarna te vlakken lijkt me een beetje ondoenlijk.

In de filmpjes van de wel bekende goeroes wordt altijd wel uitgelegd hoe je scheluwte wegneemt, holling/bolling in de breedte Van de plank wegschaaft en omdat ze in die voorbeelden altijd een kort plankje hebben is in de lengte vlakken ook geen probleem. Maar wat te doen als de plank 2,4 meter lang is?

Hoe doe je dat, Heeft iemand nog tips?
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik heb hetzelfde probleem bij het schaven met mijn vlakbank ,latten worden iets bol geschaafd.
Nu heb ik eens een filmpje gezien dat het ligt aan de afstelling van het achterste blad (hoger of lager afstellen )dan het voorste blad.
Ik kan helaas het filmpje niet meer vinden.
Weet iemand de oplossing van het afstellen.
Dank

Simon
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Moet je twee planken doen? Maak dan eerst de smalle kant van 1 van de planken vlak. Dat kan je met 2 scheluwlatjes en een #6 wel voor elkaar krijgen. Die zijkant kan je dan gebruiken om bij de andere plank te kijken waar de hoge en lage plekken zitten.

Met de scheluwlatjes erbij kan je dan op die tweede plank een referentievlak maken en vervolgens ook van die plank een smalle kant haaks en recht maken. Die gebruik je vervolgens om op de eerste plank een referentievlak te maken en daarna maak je het allereerst geschaafde vlak weer haaks op dat referentievlak.

Voilá: twee planken met een referentievlak en een referentiezijde.

Arthur
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@ simon
Misschien bedoel je dit youtube filmpje
of deze van de The Woodwishperer no 118

[video]http://j54.video2.blip.tv/7660004088509/TheWoodWhisperer-118221.mp4[/video]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.