Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 33

rijschaaf en houtlengte

Ik ben op het moment zelf panelen aan het verlijmen en heb grote moeite om hout goed te krijgen. Ik heb planken van beukenhout met een lengte van 220 cm (voor een extra lang bed). Ik had de planken bij de houthandel (van kasteel terhorst) al laten vlakken en verdikken en deze zouden volgens hen meteen te verlijmen zijn. Helaas was 1 set planken behoorlijk krom gaan staan nadat ze gevlakt waren. Het hout was ook teruggeschaafd van 55 naar 25 mm. Ik heb van de houthandel gratis nieuw hout gekregen, maar omdat zij het schaven ook uit besteden zou ik dit opnieuw moeten betalen. Ik heb toen besloten het zelf met behulp van een 'router sled' te doen. Door de 30 mm hout in stappen te verwijderen met enkele dagen ertussen om te werken, ging het een stuk beter. Een hels karwei, maar prachtig resultaat. Daarna moesten ze nog over de lengte voorzien worden van een goede rechte rand om te verlijmen. Ik heb de planken op elkaar geklemd om te 'bookmatchen'. Ik had dit al eerder geprobeerd met kortere stukken en dit ging prima. Maar het was bijna niet te doen om het hout met een no.6 over volle de lengte voldoende recht te krijgen. Nou is een no.6 ook niet bedoeld om lange panelen te maken, maar is dit met bijvoorbeeld de low angle jointer van veritas wel goed te doen?? Of tot welke lengte kan je redelijk eenvoudig werken met zo'n rijschaaf? Ik heb al heel veel gelezen in boeken en op youtube rondgekeken, maar vind nergens een antwoord op deze vraag. Allen beperken ze zich tot voorbeelden van kleine stukken hout en een uitleg over de techniek. Ik hoop dat er hier op forum mensen zijn die hier meer ervaring mee hebben.

groet
    Arthur

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: rijschaaf en houtlengte

Mijn gevoel zegt dat een deel van het probleem in de houtsoort ligt. Beuken is niet enorm stabiel.
    Hebben ze hout teruggeschaafd van 52 naar 25 mm ? Dan komt er wel wat spanning vrij inderdaad.

Niet direct een antwoord op je vraag maar misschien kan je er wat mee.

Hetgeen ik weet is dat de zool van de schaaf minimaal de helft zou moeten zijn van de lengte van de plank. Hoe langer de schaaf des te rechter de plank.

Met die lengte heb ik geen ervaring, maar bij lange planken gebruik ik een houten schaaf van 80cm. Maar zelfs die lange schaaf is (voor mij) niet genoeg om de hele zijkant van de plank vlak te maken zonder verdere hulpmiddelen.

Je kunt een rechte referentie (bv een verse strook MDF of gelamineerde meubelpaneel) op de te rechten plank zetten en kijken waar de verhogingen zitten en deze plaatselijk aanpakken, net zolang tot je geen licht meer ziet tussen de te rechten plank en de referentie. Daarna nog één keer met de schaaf over de hele lengte.

Hallo,
    Ik zit met hetzelfde probleem. Alleen zijn bij mij de (eiken) planken 270 cm lang. Ook ben ook aan het "bookmachten" geweest met een rijschaaf (iets van 80 cm), maar bleek met name aan het eind van de planken verloop naar beneden te hebben. Beide panelen zijn dus enigzinds bol geworden.
    Ik ga vanavond maar eens een rechte lijn op de planken zetten. Met de decoupeer er langs en dan nogmaals met de rijschaaf erover. Ik hoop daarmee meer succes te hebben.
    Ik verlijm regelmatig panelen en dan gebruik ik vaak een stuk meubelpaneel als referentie. Alleen heb ik voor 2,7 meter geen referentie liggen.

N.B. Overigens ga ik er voordat ik de panelen tegen elkaar zet er ook altijd nog even overheen met een no. 4 schaaf. Dan sluit het vaak beter aan dan alleen de rijschaaf.
    gandel

@gandal

Gisteren heb ik naar een aflevering van Roy Underhill gekeken en daar was Christopher Schwarz aanwezig. Het rechtschaven van kanten werd daarin besproken. Om bolschaven te voorkomen moet je proberen om een kant hol te schaven. Dit gaat uiteraard door de lengte van de schaaf niet lukken, maar daardoor zal je automatisch de druk goed verdelen zodat je geen bolling overhoud.

Om overigens 2 delen mooi passend te maken, zou je laatste handelingen stop-shavings (ned?) moeten zijn, waarbij je de schaafdiepte heel dun instelt. Op die manier creeer je een minimale holling welke bij het klemmen strak trekt. Dit heb ik uiteraard niet zelf bedacht.

Als je geen recht stuk hebt dat lang genoeg is om als referentie te dienen, kan je ook een touwtje (metselkoord) gebruiken. Misschien niet zo handig, maar als er geen andere oplossing is...
    Eventueel kan je een smetkoord gebruiken om de lijn af te tekenen.

Eerst hol schaven tot de schaaf niet meer pakt. Doe eerst een kort stukje in het midden en breidt dat uit tot je voor en achter een paar cm van de uiteindes zit te schaven. Dan pas ga je lange streken over heel de lengte maken. Dat doe je tot je een doorgaande krul er af schaaft. En dan stop je! Niet doorgaan omdat het zo lekker gaat.

Tot zo ver de theorie. Nu lekker gaan oefenen. Op deze manier kan je ook met een #6 een 2 meter plank recht krijgen. Maar een langere schaaf maakt het makkelijker natuurlijk.

Bij het verlijmen van een paneel zijn bolle kanten uit den boze. Een heel klein beetje hol is juist goed, dat trek je met de klemmen wel dicht. Controleren doe je door de twee kanten tegen elkaar te houden en naar de lichtspleet te kijken.

@seek, het schaafde inderdaad lekker weg. Ik had een oude nooitgedacht reischaaf op de rommelmarkt gescoord en na een slijpbeurt schaafde hij fantastisch :-)
    Vanavond ben ik er niet meer aan toe gekomen, maar de gegeven tips geven me goede moed voor morgen.
    @ironmike, een helder verhaal. ik zal het zo proberen uit te voeren.

gandel

En niet vergeten de haaksheid te controleren. Als de vlakken niet haaks zijn, gaat het verlijmen nog niet netjes.

Mathieu

Forum Rechten