Restauratie balkkop en spant

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
IMG_4026.jpgIMG_4119.jpgBalk op strijkbalk.jpg

Afgelopen weken weer een hoop gedaan en de vloer begint er nu op te lijken. Binnenkort zal ik wat uitgebreider mijn bevindingen plaatsen want op dit moment zijn het lange dagen hard werken om de verbouwing af te krijgen.

Ik zit nog met een probleempje en dat is een verbinding van een balk op de nieuw te plaatsen strijkbalk. Aangezien mijn gevel scheef staat tov de bouwmuren loopt de laatste balk (de strijkbalk) ook scheef. De twee eerstvolgende vloerbalken moeten verbonden worden aan deze strijkbalk zoals ongeveer is ingetekend in bovenstaande foto. De hoek van de twee balken is circa 18 graden. Kan ik deze gewoon met draadeinden aan elkaar verbinden of is er een andere betere manier? Om te voorkomen dat de moeren op de draadeinden scheef trekken zal ik ook iets moeten verzinnen: met een speedboor inboren of een scheef blokje erop timmeren.

Overigens is de constructeur langsgeweest en hij vond de constructie veilig. Maar misschien dat we voor de zekerheid de spanten toch nog gaan opklampen.

Groeten Maarten
 

tuoh

Oud hout
Dat is een scherpe hoek, een reguliere houtverbinding heeft hier niet veel zin. Ik zou voor de draadeinden opteren. Eerst een stukje boren met de speedboor, daarna pas het gat voor het draadeind doorboren.
Meestal word er een "raveling" gebruikt, maar bij hoeken van minder dan 45° ben je daar niet veel mee. Onder belasting bestaat het gevaar dat deze verbinding gaat uitknikken. Nee, dan zijn draadeinden een stuk beter.


Mvg,

André
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je de reparatie van de spantbenen in combinatie met alle aanbevelingen van voornamelijk tuoh nu uiteindelijk hebt opgelost, een beetje een oud topic, maar wie weet zit er nog leven in....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.