Formaatzaag Felder

Arnold d H

Nieuw lid
2 jan 2012
1
0
Hoi,

Heeft er iemand ervaring met een Felder K 700 S formaatzaag?

Ik wil er namelijk een gaan kopen maar ik zoek eigenlijk mensen die zo'n machine kennen.
En ik wil graag hun ervaringen weten van deze machine
Op velingsite's lopen de prijzen toch ook aardig op en daar heb je ook geen garantie.

Of heeft/weet iemand een goed gebruikte formaatzaag te koop staan.
Met een roltafel van 3200?

Groet,

Arnold.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
FELDER heeft voldoende naambekendheid en geen nood aan positieve reviews. De naam staat al garant voor zijn quali.
In occasie ga deze daarom maar zelden (eerder uitzonderlijk) tegen komen.
Als je er het nodige budget en ruimte voor hebt zou ik niet twijfelen.
 

tuoh

Oud hout
De naam Felder spreekt inderdaad voor zich, zelf heb ik een Felder combinatiemachine met roltafel van 2440mm. En dat werkt gewoon, de maatinstelling klopt, het haaks afzagen klopt, onder hoek zagen klopt, etc. Standaard kan bij deze machines de zaagunit tot 45° versteld worden, en dat is niet evident bij andere merken.

Paneelzagen met een roltafel van 3200mm vind je tweedehands te kust en te keur, van 1500€ tot ....
Meestal Italiaanse machinemerken, de ene al wat beter dan de andere. Er zitten ook veel afgebeulde spullen tussen, die zijn enkel nog goed om massief hout op te zagen. Je krijgt meestal wel plenty vermogen met deze machines,maar daar heeft Felder ook geen tekort aan.
Bij tweedehandse paneelzagen moet je als potentiële koper dus goed uit je doppen kijken, er zit veel kaf tussen het koren.

Mvg,

André
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zie af en toe recente felder combinés opdagen voor "slechts" €4-5000 met alle opties en minimaal 2500mm loopwagens, maar telkens weer met die schaafbank eraan geplakt!
Als je ruimte hebt voor een paneelzaag, dan is het te gek om de schaafbank niet apart te nemen.

Ik twijfel er steeds aan om mijn eenjarige Robland combiné in te ruilen voor zo'n mooie felder occasie, maar ik heb specifiek de shaafbank apart genomen, ook al was dat duurder, het is zo veel ongelooflijk praktisch. Ik zou nooit meer terug willen naar een 4in1, zelfs niet een gratis felder!
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Zelf ben ik ook op zoek naar een degelijke machine.
De Cirkelzaag-freesmachine, KF 700 S, staat op mijn verlanglijst.
Deze is wel een stuk duurder als bv de Robland NLX TZ.

Alle ervaring en hulp zijn welkom.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Hallo allemaal,

Ik heb zelf een KF 700S professional met een 3200 mm roltafel gekocht in 2010. Dus zaag en frees.
Ik kan deze machine aanbevelen. Hij is nauwkeurig en blijft dat ook. Haaks is haaks.

Het mooie is dat je er behoorlijk veel hulpstukken bij kunt krijgen. Het is een doordachte machine. Zo kun je het aanvoerapparaat onder de tafel laten zakken. Ook kun je een kort gelei kopen die je op de rolwagen kunt monteren waarmee je kunt afkorten.

Hiervoor heb ik een minimax zaag-/frees gehad. Deze beviel niet. Je bleef aan het bijstellen om het hout haaks te zagen.

Wil je nog meer informatie, laat het dan even weten.

Martie.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Hoi Martie,
Bedankt voor de info.
Ik ben intussen al bij Felder geweest, en het zien er inderdaad degelijke machines uit.
Ik ben er zelfs over aan het denken om de formaatzaag en freesmachine, als aparte units aan te schaffen.
Dit scheelt in verhouding niet zoveel in prijs.
Toch is alles samen een behoorlijk bedrag. Stof tot nadenken de komende tijd . . .
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Hallo Arnold,

Aparte units heeft een voordeel maar ook een nadeel.
Bij een combinatiemachine heb je maximaal profijt van de grote roltafel, vooral bij lange werkstukken of grotere (massieve) platen. Als je een aanvoerapparaat hebt, kan die onder de tafel, zodat je er geen last van hebt als je die niet gebruikt. Je kunt het aanvoerapparaat ook gebruiken voor de zaag bijv. bij gemelamineerd hout. De plaat wordt dan met een constante snelheid aangevoerd zodat je een mooie zaagsnede krijgt.
Een aparte frees heeft meestal een kleine roltafel. Je kunt dat natuurlijk wel met rolbokken oplossen.

Nog een tip, neem in ieder geval een voorrits met een eigen motor en niet met een riempje.

Ik wil het je niet moeilijker maken, maar dit zijn voor mij in ieder geval belangrijke overwegingen geweest.

Veel succes met je beslissing.

Martie.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Na rijp beraad en meermaals bezoek aan dit forum hebben we een keuze gemaakt.
Het wordt een combinatiemachine Felder CF 741 S Pro
Hier gaan we al eens mee van start.

Bedankt voor de nodige info verspreid over het forum.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.