Oude pen-gat verbindingen losmaken

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Om een eettafel aan te passen moet het onderstel uit elkaar.
De verbindingen zijn oude verlijmde pen-gat.
Ik heb geen idee hoe deze eventueel kan loskomen (vocht, damp, temperatuur?)
Mijn ultieme oplossing (als het echt niet anders kan) pennen doorzagen en beide voorzien van een nieuw gat en losse pennen (zoals Domino)
 

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Ik heb altijd geleerd dat bij een goede lijmverbinding niet die verbinding breekt, maar het hout. Loskloppen, wrikken etc. lijken mij dan ook sowieso geen handige/prettige oplossingen. Wanneer je er feitelijk niet veel van zal zien uiteindelijk, lijkt mij jouw ultieme oplossing dan ook verstandiger...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als het echt oud is en met beenderlijm gemaakt is dan kan gewoon vocht in laten werken en voorzichtig wrikken de verbinding lossen. Bij witte houtlijm is dat niet zo makkelijk. Ik heb wel eens gehoord dat azijn zou helpen, maar of dat goed is voor je hout weet ik niet.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Dif,

Indien het inderdaad beenderlijm is kan je deze lossen met behulp van stoom.
Is het een PVAC verlijming kan je de pen en gat verbinding insnijden met een mes en voorzichtig proberen loswrikken of losslaan. ( insnijden om te voorkomen dat je een houtsplinter loswrikt ).

Indien je de verbinding niet loskrijgt, proberen zo onzichtbaat mogelijk loszagen met een Fein ( occisilerend gereedschap). Hou hier wel rekening dat je een zekere beschadiging toebrengt.

Hoe dan ook, het blijft een zeker risico :)

mvg,


Bert
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Met stoom is volgens mij altijd het proberen waard. Als het PVAC lijm is, bestaat altijd de kans dat hij niet watervast is. Maar de vraag is of de vocht/warmte voldoende diep gaat doordringen. Ook eerst kijken of er geen spijkers of houten pennen doorzitten.

Mathieu
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Bedankt voor alle reacties.
Ik zal het procedé van stoom uitproberen (verbindingen zijn verlijmd met beenderlijm)
Dit is echter een werkje voor in de lente.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.