Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Oude pen-gat verbindingen losmaken

Om een eettafel aan te passen moet het onderstel uit elkaar.
    De verbindingen zijn oude verlijmde pen-gat.
    Ik heb geen idee hoe deze eventueel kan loskomen (vocht, damp, temperatuur?)
    Mijn ultieme oplossing (als het echt niet anders kan) pennen doorzagen en beide voorzien van een nieuw gat en losse pennen (zoals Domino)

Re: Oude pen-gat verbindingen losmaken

Ik heb altijd geleerd dat bij een goede lijmverbinding niet die verbinding breekt, maar het hout. Loskloppen, wrikken etc. lijken mij dan ook sowieso geen handige/prettige oplossingen. Wanneer je er feitelijk niet veel van zal zien uiteindelijk, lijkt mij jouw ultieme oplossing dan ook verstandiger...

Als het echt oud is en met beenderlijm gemaakt is dan kan gewoon vocht in laten werken en voorzichtig wrikken de verbinding lossen. Bij witte houtlijm is dat niet zo makkelijk. Ik heb wel eens gehoord dat azijn zou helpen, maar of dat goed is voor je hout weet ik niet.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009

Dif,

Indien het inderdaad beenderlijm is kan je deze lossen met behulp van stoom.
    Is het een PVAC verlijming kan je de pen en gat verbinding insnijden met een mes en voorzichtig proberen loswrikken of losslaan. ( insnijden om te voorkomen dat je een houtsplinter loswrikt ).

Indien je de verbinding niet loskrijgt, proberen zo onzichtbaat mogelijk loszagen met een Fein ( occisilerend gereedschap). Hou hier wel rekening dat je een zekere beschadiging toebrengt.

Hoe dan ook, het blijft een zeker risico

mvg,

Bert

Met stoom is volgens mij altijd het proberen waard. Als het PVAC lijm is, bestaat altijd de kans dat hij niet watervast is. Maar de vraag is of de vocht/warmte voldoende diep gaat doordringen. Ook eerst kijken of er geen spijkers of houten pennen doorzitten.

Mathieu

Bedankt voor alle reacties.
    Ik zal het procedé van stoom uitproberen (verbindingen zijn verlijmd met beenderlijm)
    Dit is echter een werkje voor in de lente.

Forum Rechten