Een nieuwe kist voor een oud snaarinstrument.

tuoh

Oud hout
Om dit jaar af te sluiten en een nieuw te starten, gisteren maar van start gegaan met een nieuwe klus.
Een kist om een oud snaarinstrument in op te bergen, de man heeft vele jaren geleden het instrument zelf gebouwd, maar een kist is er nooit gekomen.
Dit word een klus met gesloten beurs, ik word eigenaar van een mooie partij droog Notenhout, de schenker krijgt een kist uit Noten in de plaats :D Twee tevreden mensen dus.

Gisteren het zaag- en schaafwerk verricht, en de panelen verlijmd. Vandaag verder gegaan met het freeswerk, alles op maat gezaagd, en voorzien van de nodige Domino's. Onder- en bovenkant liggen nu verlijmd en kunnen drogen.
Het nieuwe jaar zetten we in met alles verder samen te bouwen tot één geheel.
De gelijmde panelen worden dan voorzien van verstekkanten aan de vier zijden, en idem voor de andere onderdelen, zo word de kist nadien naadloos samengebouwd.
Ik bouw de kist eerst volledig samen, pas nadien zaag ik het deksel los, dat werkt een stuk eenvoudiger, en juister.

Bijgaand al wat foto's van de onderdelen.

Mvg,

André

Attached files
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Leuk hoor !! En nu mogen wij zeker raden wat voor instrument ?
Aan de vorm te zien valt de viool,chello, contrabas,gitaar en zo af .

Dus ik gok op een clavichord .

Is er een hoofdprijs ???? restandje noten hout (met kleine stukjes ben ik ook blij) :lol:
 

tuoh

Oud hout
hallo rendew,

dat ik daar niet aan gedacht heb, opnieuw een raadsel. Maar omdat ik de oplossing ook niet weet is het misschien maar best zo :mrgreen:
De opdrachtgever heeft wel een hele verhandeling gehouden over het instrument, maar jammer genoeg is mij de naam niet bijgebleven. Was zo gefocust op de afmetingen, en op de eventuele mogelijkheden om het instrument op een makkelijke en veilige manier vast te zetten in de koffer dat de naam niet blijven hangen is.

Maar geen nood, komende zaterdag zie ik de man, en zal dan heel diplomatisch de naam proberen te achterhalen zonder door de mand te vallen :D

Het is een snaarinstrument, als volslagen leek dacht ik eerst aan een gitaar, maar dat is het niet. Het ziet er wel ongeveer zo uit, maar het ding heeft een volledig cirkelvormige klankkast, en ik dacht zes snaren?

Geen hoofdprijs dus deze maal, maar dat komt nog wel, zo kan ik nog wat restjes Noten sparen :D :D

Mvg,

André
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Hmmmm, door de vorm rechthoekkig dacht ik het eerste aan een toets instrument, maar zoals je het nu stelt is het toch iets" gitaarachtigs" misschien een luit .

En wij maar in de stress wat zal het zijn .

Of eeuuhh een draailier ?
 

tuoh

Oud hout
Het lijkt wel heel erg op een banjo, maar ik dacht begrepen te hebben dat het een ouder instrument was.
Dat is het nadeel van een selectief geheugen, als het over hout of machines gaat blijft het mij jaren bij, maar muziekinstrumenten vallen blijkbaar in een andere categorie :oops:

Oplossing volgt dus zaterdag.

Mvg,

André
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Volgens mij is een banjo als instrument niet zo oud dacht omstreeks 1900 .
De volgende gok is denk ik een mandoline dat heeft iets van een gitaar .

Zucht , Kan je mmm niet bellen/mailen :lol:
 

tuoh

Oud hout
Op deze tweede dag van het nieuwe jaar is de kist in wording al zo ver geëvolueerd dat het nu een gesloten geheel geworden is :D Alles sluit naadloos aan, heb nu een monoliet als eindresultaat van al dat zaagwerk.
Een dezer dagen kan ik het deksel los zagen, en voorzien van het nodige hang- en sluitwerk, dan krijg ik een functioneel iets. Nu is het enkel mooi om naar te kijken, maar er kan niks in of uit, en dat kan de bedoeling niet zijn toch :D


Zoals gewoonlijk nog wat foto's van het proces.

Mvg,

André

Attached files
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
armadaman zei:
Mooie kist maar vooral een heel mooie tekening van het notenhout. Vast heel geschikt voor een DOEDELZAK :lol:

Volgens mij wordt de doedelzak niet tot de snaarinstrumenten gerekend ;) ;)

Ik gok op LIER
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wauw, mooi.
Misschien heb je eerder antwoord op de vraag gegeven maar heb ik er overheen gelezen.
Wat ik mij af vraag waarom je een vierkante kist maakt die niet de vorm van het instrument volgt?
Is daar een reden voor?
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
mooi werk hoor!

welk freessetje heb je hiervoor gebruikt ?

Ik zou het overigens niet bekleden met foam. Het is inderdaad een mooie klassieke kist. Bekleden met fluweel zoals de oude instrumentkisten zou meer passen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik vraag me niet af wat erin komt, dat is voor mij ook niet interessant :mrgreen: .

Wat ik me wel afvraag is waarom je op deze manier de verstekken hebt gezagen.. Moet je niet op deze manier elke keer een andere maat instellen waardoor het geheel niet meer maatvast wordt? Waarom heb je niet de de langsgeleider op een mm of 14 a 16 (dat gok ik, aangezien ik ook gok dat de dikte 20 mm is :D ) gezet?
 

tuoh

Oud hout
Renault zei:
Ik vraag me niet af wat erin komt, dat is voor mij ook niet interessant :mrgreen: .

Wat ik me wel afvraag is waarom je op deze manier de verstekken hebt gezagen.. Moet je niet op deze manier elke keer een andere maat instellen waardoor het geheel niet meer maatvast wordt? Waarom heb je niet de de langsgeleider op een mm of 14 a 16 (dat gok ik, aangezien ik ook gok dat de dikte 20 mm is :D ) gezet?

Omdat die methode enkel werkt als AL je onderdelen al op maat zijn, en dat was hier niet het geval.
De boven- en onderkant zijn eerst gelijmd, maar die staan nooit 100% haaks, en zijn ook nooit identiek van afmeting, dat kan al eens 0,5mm schelen, maar dat is voldoende om de verstekkanten te laten kieren bij de asemblage.
Ik heb dus terwijl ik de verstekkanten aan het zagen was tezelfdertijd alle stukken evenwijdig, en op lengte en breedte gezaagd. Twee vliegen in één klap dus, en alles is nu perfect maatvast :D

Tegen de langsgeleider in verstek zagen kan dan ook maar enkel als je 100% zeker bent van de afmetingen, en de haaksheid. Anders eindig je altijd met kierende verstekken :cry:
Bij samengestelde onderdelen heb je altijd afwijkingen,en die moeten ofwel eerst gecorrigeerd worden, of je doet het in één bewerking. Maar dan is de langsgeleider op de dikte gesteld geen optie.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Heren ik zal proberen één en ander wat te verduidelijken.

Nee, het word dus geen doedelzak, heb het geprobeerd, maar ik krijg er geen lucht in :D
De vorm van de kist, er komt buiten het instrument ook nog een inklapbare muziekstandaard in te liggen, vandaar de vorm. En die rechthoekige vorm is inderdaad wat makkelijker te vervaardigen dan een vloeiende lijn.
De kist gaat slechts occasioneel gebruikt worden voor transportdoeleinden, het word een veilige rustplaats thuis, buiten bereik van grijpgrage kinderhandjes :D

Er komt als binnenbekleding museale foam in te liggen van 30mm dikte op de bodem, en 5mm tegen de zijkanten, daar kan een vorm in uitgesneden worden waar het instrument in past, het kan dan niet meer verschuiven. De foam gaat nadien wel bekleed worden met stof, maar welke dat word is nog niet nader bepaald.

De profielen zijn gefreesd op de verticale freesmachine, heb wat gegoocheld met de beschikbare frezen om dit resultaat te bereiken. Het kraaltje bijvoorbeeld, daar heb ik een deel van een hol-bolprofiel voor gebruikt. Dank zij Felder kan ik de verticale spindel onder hoek zetten( tot 45°) en dan worden de mogelijkheden direct al een stuk groter :D

Ben er alleen nog niet uit welke olie ik op de kist ga smeren als afwerking :?:

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.