Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Een nieuwe kist voor een oud snaarinstrument.

Om dit jaar af te sluiten en een nieuw te starten, gisteren maar van start gegaan met een nieuwe klus.
    Een kist om een oud snaarinstrument in op te bergen, de man heeft vele jaren geleden het instrument zelf gebouwd, maar een kist is er nooit gekomen.
    Dit word een klus met gesloten beurs, ik word eigenaar van een mooie partij droog Notenhout, de schenker krijgt een kist uit Noten in de plaats Twee tevreden mensen dus.

Gisteren het zaag- en schaafwerk verricht, en de panelen verlijmd. Vandaag verder gegaan met het freeswerk, alles op maat gezaagd, en voorzien van de nodige Domino's. Onder- en bovenkant liggen nu verlijmd en kunnen drogen.
    Het nieuwe jaar zetten we in met alles verder samen te bouwen tot één geheel.
    De gelijmde panelen worden dan voorzien van verstekkanten aan de vier zijden, en idem voor de andere onderdelen, zo word de kist nadien naadloos samengebouwd.
    Ik bouw de kist eerst volledig samen, pas nadien zaag ik het deksel los, dat werkt een stuk eenvoudiger, en juister.

Bijgaand al wat foto's van de onderdelen.

Mvg,

André

Attached files

Re: Een nieuwe kist voor een oud snaarinstrument.

Leuk hoor !! En nu mogen wij zeker raden wat voor instrument ?
    Aan de vorm te zien valt de viool,chello, contrabas,gitaar en zo af .

Dus ik gok op een clavichord .

Is er een hoofdprijs ???? restandje noten hout (met kleine stukjes ben ik ook blij) :lol:

hallo rendew,

dat ik daar niet aan gedacht heb, opnieuw een raadsel. Maar omdat ik de oplossing ook niet weet is het misschien maar best zo :mrgreen:
    De opdrachtgever heeft wel een hele verhandeling gehouden over het instrument, maar jammer genoeg is mij de naam niet bijgebleven. Was zo gefocust op de afmetingen, en op de eventuele mogelijkheden om het instrument op een makkelijke en veilige manier vast te zetten in de koffer dat de naam niet blijven hangen is.

Maar geen nood, komende zaterdag zie ik de man, en zal dan heel diplomatisch de naam proberen te achterhalen zonder door de mand te vallen

Het is een snaarinstrument, als volslagen leek dacht ik eerst aan een gitaar, maar dat is het niet. Het ziet er wel ongeveer zo uit, maar het ding heeft een volledig cirkelvormige klankkast, en ik dacht zes snaren?

Geen hoofdprijs dus deze maal, maar dat komt nog wel, zo kan ik nog wat restjes Noten sparen

Mvg,

André

'k Ben nu ook wel benieuwd, zou het een banjo kunnen zijn?

Het wordt zeker een mooie kist, misschien kan je ook eens een foto nemen met het instrument in de kist als die af is

Groeten,
    Steven

Hmmmm, door de vorm rechthoekkig dacht ik het eerste aan een toets instrument, maar zoals je het nu stelt is het toch iets" gitaarachtigs" misschien een luit .

En wij maar in de stress wat zal het zijn .

Of eeuuhh een draailier ?

Het lijkt wel heel erg op een banjo, maar ik dacht begrepen te hebben dat het een ouder instrument was.
    Dat is het nadeel van een selectief geheugen, als het over hout of machines gaat blijft het mij jaren bij, maar muziekinstrumenten vallen blijkbaar in een andere categorie ops:

Oplossing volgt dus zaterdag.

Mvg,

André

Volgens mij is een banjo als instrument niet zo oud dacht omstreeks 1900 .
    De volgende gok is denk ik een mandoline dat heeft iets van een gitaar .

Zucht , Kan je mmm niet bellen/mailen :lol:

Op deze tweede dag van het nieuwe jaar is de kist in wording al zo ver geëvolueerd dat het nu een gesloten geheel geworden is Alles sluit naadloos aan, heb nu een monoliet als eindresultaat van al dat zaagwerk.
    Een dezer dagen kan ik het deksel los zagen, en voorzien van het nodige hang- en sluitwerk, dan krijg ik een functioneel iets. Nu is het enkel mooi om naar te kijken, maar er kan niks in of uit, en dat kan de bedoeling niet zijn toch

Zoals gewoonlijk nog wat foto's van het proces.

Mvg,

André

Attached files

klassiek, maar erg mooi!

Mooie kist maar vooral een heel mooie tekening van het notenhout. Vast heel geschikt voor een DOEDELZAK :lol:

Forum Rechten