Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: alternatief MFT 3?

alternatief MFT 3?

Beste forumleden,

Afgelopen week heb ik een zeer versimpelde versie gemaakt van een werkbank met geleiderail voor de festool of de walt geleidelinialen. Ik wil namelijk "snel" veel plankjes haaks afzagen. Met als grote voorbeeld, de MFT 3

Nu merk ik dat het toch lastig is om de liniaal (zuiver) haaks te zetten ten opzichte van het werkblad. Daardoor kan ik nog niet gemakkelijk planken van een bepaalde breedte zagen, zonder potlood en winkelhaak.
    De MFT 3 heeft hier een stop voor. Ook heeft de MFT een stalen aanzetlat, waar je de planken tegen aanlegt en een vast schanier voor de liniaal. Dat laatste is erg gemakkelijk bij het verwisselen van de planken.

Weet er iemand eigenlijk een goedkoper alternatief voor de MFT3? Ondanks de veelzijdigheid vind ik de prijs hoog. Of wellicht zelf iets bedacht om handig te werken?

Attached files

Member
    Ingeschreven
    Aug 2009

Re: alternatief MFT 3?

misschien zoiets

http://www.2dehands.be/bouw/gereedschap ... c_id=&afd=

ik heb zelf ook een mft 3 en ik gebruik hem heel veel , heel tevreden over , zijn geld waard

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011

je kan alle onderdelen van de mft apart bestellen, dus eventueel kan je enkel de onderdelen kopen die je wenst, en dan je eigen werkbank ervoor maken. Maar bij als er nog iets duurder is dan festool gereedschap kopen, dan is dat festool gereedschap kopen in stukken! Een volledige MFT in onderdelen kopen, dan zit je rap bij de €1000

Daarnaast ziet het er niet te ingewikkeld uit om zelf iets in elkaar te knutselen, een aanslagbalk met een T-track waarin je een schuifbare stop kan glijden, een liniaal erop lijmen, en erboven op een, dwars op de geleider een FS800 of een mdf plaat vastgemaakt of de aanslagbalk met scharnieren zodat je hem op kan lichten

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Ik stond ook heel sceptisch tegenover de aanschaf van een MTF/3. In Holland had ik de CMS tafel aangeschaft met een TS55 en een OF1010 inzet. Ik had een Workmate en verder eigenlijk ook geen ruimte voor meer. Toen ik naar Amerika verhuisde heb ik toch maar een MTF/3 aangeschaft. Het hielp dat ze hier een stuk goedkoper zijn. En ik ben er zeer tevreden over.
    Inderdaad, als je de MTF/3 uit losse onderdelen samenstelt ben je een stuk duurder uit. Als ik het me goed herinner is het bijna twee keer zo duur. Naast de zij-aanslag en de haaks daarop staande lineaal zijn de gaten in de bovenplaat het belangrijkste punt. De gaten zijn 30 mm en staan in een nauwkeurig haaks raster met een tussenmaat van 96 mm. Voor de rest heb je de rails rondom. Voor de rest is het een gewone tafel. Je kan zelf een tafel maken maar het zal lastig worden een van de hierboven genoemde mogelijkheden nauwkeurig genoeg zelf te maken.
    P.S. Om gewicht uit te sparen zijn de meeste metalen onderdelen van de MTF/3 van aluminium. Dat is ook iets prettiger als je per ongeluk met een verspanend stuk gereedschap in het aluminium hapt.

De wolfcraft mastercut 2000 is ook zoiets.
    Lijkt mij een goed alternatief. Heb er geen ervaring mee.
    gandel

Ik heb net de tekening gekregen van Ron Paul. Nu nog de spullen kopen.

Weet iemand een webwinkel waar je verschillende soorten t-track systemen kan kopen en met name de draaiknoppen en T+draadeind die passen op de Festool liniaal.

Bij Baptist.nl hebben ze wat T-Track.
    Dat is zo de enige die ik weet in NL. Nadeel is wel beperkt assortiment en relatief hoge prijs.
    Aan de andere kant, heb ooit gekeken hoe duur het was om het vanuit de US te bestellen, met als gevolg dat alleen de verzendkosten al tegen de 100 dollar aan zaten ivm. lengte van het pakket.

Je kunt ook eens in duitsland kijken, heb zelf hele goede ervaringen met sautershop.de http://www.sautershop.de/Fraestische...-Profilschiene
    en ook met dieter schmidt [url] http://www.feinewerkzeuge.de/t-nutschiene.html/url].
    Hun prijzen zijn zeer goed, lager in ieder geval dan in nederland, en de verzendkosten zijn ook niet zo hoog.
    PLus de service van beide is perfect!
    Het is zobiezo wel mooi om op de site van feinewerkzeuge.de te kijken, ze hebben er van alles moois te zien!
    Succes ermee

Forum Rechten