Spanzaag scherpen

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Goedemorgen,

Via marktplaats heb ik een oude spanzaag kunnen bemachtigen, deze is in heel goede staat maar het schulp-zaagblad (6TPI) moet wel gescherpt worden.



In deze pagina staat een uitgebreide beschrijving van het scherpen van een zaag.

Klopt het dat het erop neer komt dat om te schulpen de tanden gewoon weer driehoeken moeten worden?





Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
De eerste stap is de tanden op gelijke hoogte vijlen.
Een echte zaagvijl, heeft in tegenstelling tot gewone driehoekvormige vijlen, iets afgeronde hoeken. Een scherpe hoek in het dal tussen de tanden kan er voor zorgen dat het zaagblad gaat scheuren.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De tanden die je daar hebt staan wel behoorlijk achterover geleund voor een schulpzaag. De snijkant mag bijna verticaal staan.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik heb mijn vader wel eens een zaag zien slijpen:
* zaag tussen twee latten in de bankschroef en met platte vijl de tanden op gelijke hoogte brengen.
* de zaag steekt een paar centimeter boven de balkjes uit met de tanden.
* de verst afstaande tanden worden met enkele vaste streken met de vijl aangezet.
* beurtelings rechts eerst en dan de linker kant v.d. tand - met vaste hand in een vloeiende beweging.
* de zaag wordt andersom tussen de balkjes geklemd en het vorenstaande herhaalt zich.
* de zaag wordt uit de bankschroef gehaald, waarna hij de zaag schuin naar beneden met de tanden omhoog voor zich hield en hij over de tanden kon kijken om de stand naar links en naar rechts te inspecteren.
* met een zettang werd de juiste stand aan de zaagtanden geknepen.
* daarna mocht ik een naald bij mijn moeder halen.
* als ultieme demonstratie van zijn zaagtandzetkunst liet hij dan die naald tussen de tanden van de zaag naar beneden glijden.
Je roept een leuke gerinnering op.
Later meerdere keren geprobeerd maar telkens was er wel weer een tand te kort of een stand verkeerd.
Mijn redding werden de hardpointed zagen.
Toch maar houtdraaier geworden.............
vr.gr. Jan Pranger
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Seek zei:
De tanden die je daar hebt staan wel behoorlijk achterover geleund voor een schulpzaag. De snijkant mag bijna verticaal staan.

Een veel voorkomende hoek van de tanden (rake in het engels) is tussen de 12 en 15 graden, hoe kleiner die hoek is hoe agressiever de zaag zaagt, maar hoe lastiger de zaag start.

Edit: Net even naar mijn schulpzagen gekeken en de tanden lijken ook een stuk verticaler te staan.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Wow, wat veel reacties weer, fantastisch, bedankt!

Nu eerst even de oliebollen verteren en een avondje niet aan hout denken (hoewel ik straks nog wel even de verbindingen in de antieke meubeltjes van ons oudejaarsadres ga bestuderen). Morgen zal ik de link van Hugo en het verhaal van Jan eens rustig doorlezen.

allen een fijne jaarwisseling gewenst!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
coko zei:
Seek zei:
De tanden die je daar hebt staan wel behoorlijk achterover geleund voor een schulpzaag. De snijkant mag bijna verticaal staan.

Een veel voorkomende hoek van de tanden (rake in het engels) is tussen de 12 en 15 graden, hoe kleiner die hoek is hoe agressiever de zaag zaagt, maar hoe lastiger de zaag start.

Edit: Net even naar mijn schulpzagen gekeken en de tanden lijken ook een stuk verticaler te staan.

12-15 graden is echt voor een afkortzaag. Disston hielt 8 graden aan om de schulpzagen wat makkelijker kunnen starten, maar oudere zagen waren vaak nog steiler, tot bijna loodrecht.

Als je googled op vintage saws vind je ook een goed verhaal over zagen slijpen.

Je kunt het jezelf makkelijker maken door alles van 1 kant te slijpen, dus niet de zaag om te gaan draaien in je zaagklem. Dus volg die aanwijzingen op internet, maar bespaar je dat gedoe met de zaag omdraaien.

Je hebt hier een heel goede kandidaat voor je eerste zaagslijpoefeningen. Een redelijk grof vertande schulpzaag. Afkorttanden zijn een stuk listiger.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Vanavond de zaag gevijld, het is redelijk gelukt, niet alle tanden zijn precies even groot of exact hetzelfde van vorm. Desalniettemin ben ik toch tevreden over het resultaat aangezien het mijn eerste poging is.

Maar het verschil tijdens het zagen is enorm! Het gaat nu zeker 2 keer zo snel (en soepel) als voorheen.

De volgende stap is het maken van raamzaag maken waarin dit zaagblad past zodat ik deze kan gebruiken om te herzagen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Leuk heh, zagen slijpen.

Als de tanden maar even hoog zijn is een beetje vormverschil niet erg. En je wordt er vanzelf beter in.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Best leuk inderdaad, en al doende leert men.

Overigens klopt het dat de helling van de tanden wat groot is voor een schulpzaag, desalniettemin werkt het schulpen nu goed. Als ik de techniek v/h slijpen beter beheers kan ik proberen de hoek aan te passen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.