De horletoet

WR1944

Oud hout
Twee dagen geleden heb ik een Veritas horletoet besteld. Die is hedenochtend via UPS bezorgd. De horletoet is de oud-Hollandse benaming voor een grondschaaf. En een grondschaaf is weer de handmatige versie van een bovenfrees. Wat een ingewikkeld verhaal. :mrgreen:
Het stond al op m'n middellange termijn verlanglijst. Ik wilde de groeven, die ik in het bovenblad van de freestafel in progress heb gemaakt, een haartje opschonen. Dus het aangewezen moment voor de aanschaf.
Nu heb ik in Holland het kleine Stanley broertje en dat heb ik ook met veel gemak en plezier kunnen gebruiken om de groeven in de voet- en hoofdeind van een bed op diepte te brengen.
Direct na het uitpakken alles gebruiksgereed gemaakt (toch nog even de handleiding doorgenomen) en de groeven opgeschoond. De beitel was vlijmscherp (zoals de waarschuwingen op de verpakking al deed vermoeden) en ik kon papierdunne stroken van de MDF afhalen. De diepteverstelling werkt perfect evenals het vastzetten van de beitel. Die beitel kan je per 90 graden verzetten omdat de schacht vierkant is. Zet je de beitel achterstevoren dan kan je tot aan een vertikaal obstakel de groef bewerken. Ook kan je daardoor zijwaarts werken.
De body voelt stabiel aan en met de twee grepen heb je het gevoel dat je alles 100% onder controle hebt. Die kleine van Stanley voelde een beetje speelgoedachtig aan. Je kon niet echt kracht zetten of sturen.
Ik heb de uitgebreide versie gekocht, met een zijaanslag erbij. Zo kan ik ook groeven maken die parallel aan een rand lopen. Mocht ik het later nodig hebben dan bestel ik er een smallere beitel bij. De standaard beitel is 1/2" breed. De tweede beitel heeft een V-vormige voorkant. Daar kan je het oppervlak door de snijdende werking mooi glad mee afwerken.
De prijs van de set is $149, dat is rond de 115 Euro. Geen transportkosten of belasting. Dus dat lijkt me voor die kwaliteit geen slechte deal. Bij een winkel in Arnhem gaan ze voor iets meer over de toonbank.

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik heb deze ook alweer een tijdje in bezit en hij bevalt me prima. Je zal er zeker plezier van hebben. Ik heb de versie met de oude dieptestop instelling. Maar onlangs heb ik de nieuwe dieptestop toegestuurd gekregen. Dat scheelt een slok op een borrel.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi schaafje, en voor iedereen die graag met handgereedschap werkt onmisbaar.

De veritas ouwe wijven tand ,zoals deze schaven ook wel genoemd werden, stond ook lang tijd hoog op mijn wenslijst.

Uiteindelijk heb ik een oude record 071 ( bij lange na niet zo mooi maar werkt prima) gekocht.
De rede waarom ik voor een goedkope tweedehandse ben gegaan is dat het voor mij geen precisie schaaf is.
Het zal mij worst wezen of de groef voor een kistje bodem 5 of 5.3 mm is, het is sneller om de bodem daarop aan te passen.
De zij geleider en diepte stop gebruik ik zelf nooit, ik zaag de kanten van de groef in en vervolgens verwijder ik het tussenliggende hout met de schaaf. Zo zijn de kanten altijd strak en ik kan niet dieper schaven dan dat mijn beitel diepte is ingesteld.
Voor het volgen van gebogen vormen is de geleider wel makkelijk.

Het grote voordeel van de veritas is dat er veel verschillende beitels te koop zijn van 2,4 tot 12,7 mm, voor nog geen 14 euro per stuk. Voor dat geld hoef je geen inbussleutels te verslijpen.
 

WR1944

Oud hout
De nieuwe grondschaaf oftewel routerplane van Veritas kwam met wat losse onderdelen. Om het geheel bij elkaar te houden en grijpklaar te hebben maakte ik er een houder voor om op het laatste lege plekje op het gereedschapbord te schroeven. En ik maakte ook gelijk ruimte voor twee extra beitels, die gaan er beslist komen. Een groef in de houder kon ik met de meegeleverde beitel maken, voor de overigen had ik een smallere beitel nodig. De schaaf ligt lekker in de hand en de zijgeleider werkt uit de kunst. Dit is een blijvertje. :mrgreen:

Attached files
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Mooi al die schaven by the way heb zelf ook een veritas "horletoet" alleen die valt wel in een andere gewicht klasse het is namelijk een lichtgewicht oftewel een horletoetje :mrgreen:

PastedGraphic-1-16.jpg
 

kodama

Actieve deelnemer
Ik heb de laatste tijd al vaak aan gedacht om me deze schaaf aan te schaffen. De enige leverancier die ik voorlopig vond is Dick in Duitsland en deze hebben volgens hun catalogus maar twee beitels die ze erbij kunnen leveren. Vermits je vermeld dat je de andere ook wenst aan te schaffen ben ik wel benieuwd waar je die kan krijgen. De beperkte beschikbaarheid van de beitels was tot hiertoe het grootste struikelblok om er nog geen te bestellen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Even een vraagje over de btw invoerrechten e.d. Ik bestel af en toe wat in de usa maar moet dan wel btw en invoerrechten betalen met alle kosten erbij vaak een meerprijs van 30 tot 40%. Heb ik dan pech of is het bedrag te hoog?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Die invoerrechten betaal niet voor een "gift". Maar niet veel bedrijven willen het zo opsturen.

Hoe gebruik je dit gereedschap? Gewoon uit de hand langs een lijn?
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Je kan ook de goederen laten opsturen als "repair goods" dan betaal je ook geen invoerrechten, wel de BTW van het land van herkomst.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
@Bijtel: Kan met en zonder zijgeleider. Als je iets hebt wat de beitel geleidt (een zaagsnede of de rand van een sponning of groef) dan kan je zonder geleider toe. Anders is het handiger om een zijgeleider te gebruiken. Of je er zo uit de hand langs de lijn een groef mee kan maken betwijfel ik. Ik heb dan te weinig controle, maar DervishD zal waarschijnlijk zeggen dat dat aan mij ligt ;)
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Je kan ook de goederen laten opsturen als "repair goods" dan betaal je ook geen invoerrechten, wel de BTW van het land van herkomst.
Ik heb wel eens gehoord dat het onjuist vermelden van goederen in de USA een federal offense is. Een reden voor veel bedrijven om daar niet mee te rommelen.
 

WR1944

Oud hout
Je kan ook de goederen laten opsturen als "repair goods" dan betaal je ook geen invoerrechten, wel de BTW van het land van herkomst.

Sinds een jaar of 10 zijn ze heel streng met dit soort van misleidingen in Amerika. Je kon wel eens wat laten opsturen als "monster zonder waarde" maar daar trappen ze niet meer in. En veel is opgeslagen in bestanden van de douane. Zodra er een afwijkend patroon in de soort van verzendingen van een bepaald bedrijf ontstaat gaan er bellen rinkelen.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Ik heb wel eens gehoord dat het onjuist vermelden van goederen in de USA een federal offense is. Een reden voor veel bedrijven om daar niet mee te rommelen.

Dat klopt bedrijven hebben een heilig respect voor de IRS? (Belastingdienst)

Gebruikte goederen via particuliere verkoop is anders, helaas hebben die geen zin in de extra papierwinkel.

Wellicht is dat te omzeilen via een personal shopper die lokaal (nationaal inkoopt en een fee berekend) voor je inkoopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.